Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Amatör med en Canon EOS M50 kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MrsBA

Medlem
2021 köpte jag en Canon EOS M50 kamera med 15-45/3,5-6,3 IS STM objektiv.
Jag har sparsamt använt min kamera och känner mig inte riktigt säker på det här med nya tillbehör, speciellt eftersom det nu verkar vara en 'gammal' modell som butiker inte har tillbehör till på samma sätt.

Jag är nöjd med det objektivet jag har idag men skulle nog vilja ha ett till för de där 'speciella' tillfällena samt att jag skulle vilja ha en liten blixt som sitter på kameran.

Tar gärna emot tips på tillbehör och var jag kan hitta dem!

Utgångspunkt är att jag är en glad amatör och ingen proffsfotograf :)

2021 köpte jag en Canon EOS M50 kamera med 15-45/3,5-6,3 IS STM objektiv.
Jag har sparsamt använt min kamera och känner mig inte riktigt säker på det här med nya tillbehör, speciellt eftersom det nu verkar vara en 'gammal' modell som butiker inte har tillbehör till på samma sätt.

Jag är nöjd med det objektivet jag har idag men skulle nog vilja ha ett till för de där 'speciella' tillfällena samt att jag skulle vilja ha en liten blixt som sitter på kameran.

Tar gärna emot tips på tillbehör och var jag kan hitta dem!

Utgångspunkt är att jag är en glad amatör och ingen proffsfotograf :)

Då M50-systemet inte finns längre är det lämpligt att kolla begagnatmarknaden om du ändå vill ha tillbehör till din kamera. Ibland kan någon butik ha något kvar.

Blixt är lätt att definiera. Objektiv som passar speciella tillfällen beror mycket på vad du tycker är speciellt.

Då M50-systemet inte finns längre är det lämpligt att kolla begagnatmarknaden om du ändå vill ha tillbehör till din kamera. Ibland kan någon butik ha något kvar.

Blixt är lätt att definiera. Objektiv som passar speciella tillfällen beror mycket på vad du tycker är speciellt.
Jag är inte så bevandrad i just denna begagnatmarknaden och vet inte riktigt vilka säkra källor det finns att handla ifrån. Jag vet inte riktigt vad det är jag ska söka efter då jag är ganska grön på det här med kameror.

Tanken med objektivet kom från att jag fotograferade en gård nyligen och tog bilder på håll och kände bland annat 'här skulle jag vilja kunna zooma mer', typ :) Väldigt diffust... jag vet... men som sagt, jag är amatör som vill lära mig mer!

Angående blixten så har jag märkt att det tydligen inte finns en blixt på min kamera, trots att det enligt alla handböcker sägs ska finnas 'en uppfällbar blixt'...

Egentligen är det inte mer avancerat än att de objektiv som heter EF-M passar direkt på din kamera. Det finns även ett par objektiv från Sigma som är för EF-M https://www.sigma-imaging.se/lenses/mount/canon-ef-m

Det finns en (flera från olika tillverkare) adapter så att du kan använda EF objektiv på din EF-M kamera https://www.cyberphoto.se/foto-vide...MIyPqZ7Y3rlAMVAmqRBR3MmiVeEAQYASABEgIp2fD_BwE

Vill du kunna zooma mer (Jag läser det som att komma närmre) så vill du ha ett objektiv med högre siffror.
Exempel på dem är:
Canon EF-M 55-200
Canon EF 70-300 (finns flera olika varianter)
Canon EF 70-200 (finns flera olika varianter)
Sigma 70-200
Tamron 150-600

Det finns mycket att välja på och nästa steg för dig är att bestämma dig för:
1. Hur nära du vill komma?
2. Hur mycket det får kosta?
3. Hur mycket det får väga?

Här är en länk till en objektivsimulator https://lenssimulator-cna.academy.canon.de/en/simulator där du kan välja ett par olika motiv och sedan se vilken brännvidd som ger dig det du vill ha?

Om du vill ha ett objektiv med bättre ljusstyrka (lägre siffra efter f/) så kostar det ofta mer och väger mer men ger också bättre skärpa.

Begagnatmarknaden är svår för att det finns så mycket och det är svårt att veta skick om man inte är väldigt van.
Det finns flera svenska handlare från Norr till Söder som säljer begagnat och som du säkert kan lita på.
Götaplatsens Foto i Götebort
Scandinavian Photo (bl a i Stockholm)
Cyberphoto i Umeå
Det finns också mycket välrenommerade https://www.mpb.com/en-eu i Tyskland.

Du kommer kunna komma billigare undan om du köper på Blocket/Tradera/Fotosidan eller andra ställen men risken är då också större att du får tag på något som inte är i lika bra skick. (Det finns gott om hederligt folk men det finns också mindre hederliga folk lite överallt)

Börja med att fundera över punkterna 1,2 och 3 ovan och titta på de olika butikerna begagnade saker när du bestämt vad du vill ha.

Lycka till!
/Jon - fd kamerahandlare

Ett objektiv som motsvarar i FF 28mm eller 35mm f/1,8, för en finare bokeh (bakgrunds oskärpa). Även ett 80mm eller 90mm f/1,8 för fina porträtt.

Jag är nöjd med det objektivet jag har idag men skulle nog vilja ha ett till för de där 'speciella' tillfällena
Vilka tillfällen då, och vad är det du saknar i dag? Längre brännvidd, kortare brännvidd, högre ljusstyrka … För övrigt borde EF-M-objektiv vara hyfsat billiga på andrahandsmarknaden nu eftersom det är ett döende format.

Jag är inte så bevandrad i just denna begagnatmarknaden och vet inte riktigt vilka säkra källor det finns att handla ifrån. Jag vet inte riktigt vad det är jag ska söka efter då jag är ganska grön på det här med kameror.

Tanken med objektivet kom från att jag fotograferade en gård nyligen och tog bilder på håll och kände bland annat 'här skulle jag vilja kunna zooma mer', typ :) Väldigt diffust... jag vet... men som sagt, jag är amatör som vill lära mig mer!

Angående blixten så har jag märkt att det tydligen inte finns en blixt på min kamera, trots att det enligt alla handböcker sägs ska finnas 'en uppfällbar blixt'...
Jag hade en M50 tills jag bytte till R10. Jag hade nästan alltid objektivet EF-M 18-150 monterat och blev nöjd med bilderna. Det är drygt tre gånger längre än 15-45 så zoomen räcker för det mesta.
Jo, kameran har en blixt som sitter framför blixtskon och fälls upp helt manuellt.
Jag har både köpt och sålt begagnat via MBP och det har gått bra.

Jag hade en M50 tills jag bytte till R10. Jag hade nästan alltid objektivet EF-M 18-150 monterat och blev nöjd med bilderna. Det är drygt tre gånger längre än 15-45 så zoomen räcker för det mesta.
Jo, kameran har en blixt som sitter framför blixtskon och fälls upp helt manuellt.

Om du köper en adapter för EF & EF-s-objektiv för ca. 600kr har du en mycket stor och prisvärd "objektivfamilj" att välja på. DIn autofokus osv kommer fortsätta fungera.

Om du köper en adapter för EF & EF-s-objektiv för ca. 600kr har du en mycket stor och prisvärd "objektivfamilj" att välja på. DIn autofokus osv kommer fortsätta fungera.
Jag tycker detta är ett gott råd, satsa inte för mycket pengar på en modell som är på väg ut. Problemet med EF & EF-S objektiv med adapter att då blir combon mycket större, det är just storleken som gör EOS M serien attraktiv.

Själv har jag EOS M10 som min a 2a kamera just för storlekens skull, det bli många extra bilder tagna typ på vandringar eller cykelturer som annars aldrig skulle ha tagits.

Denna blixt borde passa.

18-150 köpte jag (alltså RF-versionen) till min R7 inför en resa. Tycker det är ett utmärkt objektiv, litet och smidigt men klarar av mycket. Och inte så dyrt på Blocket.

Jag tycker detta är ett gott råd, satsa inte för mycket pengar på en modell som är på väg ut. Problemet med EF & EF-S objektiv med adapter att då blir combon mycket större, det är just storleken som gör EOS M serien attraktiv.

Själv har jag EOS M10 som min a 2a kamera just för storlekens skull, det bli många extra bilder tagna typ på vandringar eller cykelturer som annars aldrig skulle ha tagits.

Denna blixt borde passa.

Ja, fått det tipset i den andra tråden och det känns förnuftigt :)
Har du köpt av dem tidigare?

Ska kolla efter 18-150 och se vad jag hittar, det är ju inga paparazzi bilder jag ska ta :)

Får dra fram skämskudden... jag har pillat på fel del när det gäller blixten... och hittade den nu...

Egentligen är det inte mer avancerat än att de objektiv som heter EF-M passar direkt på din kamera. Det finns även ett par objektiv från Sigma som är för EF-M https://www.sigma-imaging.se/lenses/mount/canon-ef-m

Det finns en (flera från olika tillverkare) adapter så att du kan använda EF objektiv på din EF-M kamera https://www.cyberphoto.se/foto-vide...MIyPqZ7Y3rlAMVAmqRBR3MmiVeEAQYASABEgIp2fD_BwE

Vill du kunna zooma mer (Jag läser det som att komma närmre) så vill du ha ett objektiv med högre siffror.
Exempel på dem är:
Canon EF-M 55-200
Canon EF 70-300 (finns flera olika varianter)
Canon EF 70-200 (finns flera olika varianter)
Sigma 70-200
Tamron 150-600

Det finns mycket att välja på och nästa steg för dig är att bestämma dig för:

Här är en länk till en objektivsimulator https://lenssimulator-cna.academy.canon.de/en/simulator där du kan välja ett par olika motiv och sedan se vilken brännvidd som ger dig det du vill ha?

Om du vill ha ett objektiv med bättre ljusstyrka (lägre siffra efter f/) så kostar det ofta mer och väger mer men ger också bättre skärpa.

Begagnatmarknaden är svår för att det finns så mycket och det är svårt att veta skick om man inte är väldigt van.
Det finns flera svenska handlare från Norr till Söder som säljer begagnat och som du säkert kan lita på.
Götaplatsens Foto i Götebort
Scandinavian Photo (bl a i Stockholm)
Cyberphoto i Umeå
Det finns också mycket välrenommerade https://www.mpb.com/en-eu i Tyskland.

Du kommer kunna komma billigare undan om du köper på Blocket/Tradera/Fotosidan eller andra ställen men risken är då också större att du får tag på något som inte är i lika bra skick. (Det finns gott om hederligt folk men det finns också mindre hederliga folk lite överallt)

Börja med att fundera över punkterna 1,2 och 3 ovan och titta på de olika butikerna begagnade saker när du bestämt vad du vill ha.

Lycka till!
/Jon - fd kamerahandlare

Tack för ett väldigt bra svar!
Du har gett mig lite att göra i helgen :)

Tror jag ska titta på adapter faktiskt! Känns som att jag blir mindre låst till begagnatmarknaden om jag kan utvidga fältet med fler fattningar.

Lagom nära, inte paparazzi nära så jag kan börja räkna porer :)
Ett par tusen? Är det något jag kan nyttja en lång tid så kan jag tänka mig att spendera pengar. Vet inte om detta är något som kommer vara mer än en hobby och då vill jag inte köpa hem en värsting-utrustning för extrema pengar :)
Vill nog kunna gå runt och aktivt fotografera i minst 30 min innan armarna börjar klaga... Det jag har nu är inga problem.

2. Hur mycket det får kosta är alltid svårt. ”Bara lite till när jag ändå håller på”
MPB har flera olika av det mycket fina Canon EF 70-300 IS USM
för under 300€. Till det behöver du då också adaptern.
Då hamnar du runt 4.000 kr vilket kanske är lite mer än vad du tänkt?
Rajala har det lite kortare (i både omfång, storlek och pris) 55-200

Annars finns som flera här sagt 18-150 som ger dig ”allt” i ett objektiv.

Rekommendationerna ovan är bra standardsaker som de flesta är nöjda med. Vill man ha bättre skärpa, bättre ljusstyrka och snabbare autofokus så ökar pris, vikt och storlek rejält.

Lek lite med objektivsimulatorn och titta på vad det blir för skillnad på 150, 200 och 300 mm för att se vad du tror kommer räcka för dig.

/Jon

ANNONS
Götaplatsens Foto