Annons

Funderar på On1 men många frågor blir det

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag testar just nu On1 för att eventuellt byta från LR6. Men det dyker upp en del frågor som kanske någon här som använder programmet på riktigt kan svara på.

1. Går det att ändra datumformat från det för mig egendomliga formatet MMDDYY till exempel i inforutan för vald bild i Browser Panel?

2. Går det att flytta menyer? Jag tänker närmast på listen med verktyg i vänstersidan som jag gärna skulle vilja ha längst till höger så här:
Skärmklipp.JPG

Det blir kanske fler frågor senare men jag tänkte mjukstarta med dessa två. Jag håller dessutom på att läsa i manualen till programmet så förhoppningsvis får jag svar på en del där.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kan svara på den första frågan själv. Jag ställde frågan till On1 support och fick svar redan efter ett par minuter. Tyvärr går det inte men de säger att det är ett efterfrågat önskemål och att det kommer i en framtida uppdatering, okänt när.

Jag är imponerad över hur snabbt jag fick svaret. Det är ju lovande.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Jag har själv haft tankarna på att migrera från LR Classic till On1.
Blev det byte för din del och i så fall:
Kan du ge några omdömen om hur On1 passar dig och ev problem?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Nej, jag gav upp det projektet. Jag kom inte överens med vare sig IQ eller UI och så länge jag inte köper någon ny kamera som inte stöds av LR 6.14 så kör jag vidare med den.
 

nyanders

Aktiv medlem
Jag lämnade LR och PS för ett och ett halvt år sedan. Mitt val då blev ON1 men jag kom aldrig in i det ordentligt, jag hade svårt att jobba i det.

Sedan testade jag Capture1 Express for Fujifilm och där kände jag mig mer hemma, även om användargränssnittet är annorlunda mot LR så har jag inga problem att hitta/göra det jag vill. Dessutom är importfunktionen lika bra som i LR.
 

axed81

Aktiv medlem
Har du inte testat Capture One? Bättre än Lightroom, enligt mig...

Det finns mängder med bra "tutorials" på t ex YouTube:
 

Deblenh

Aktiv medlem
Har du inte testat Capture One? Bättre än Lightroom, enligt mig...

Det finns mängder med bra "tutorials" på t ex YouTube:
Intressant, men är det inte väldigt högt pris, 240 euro/mån. Behöver kunna hantera både Fuji och Sony.
 

axed81

Aktiv medlem
Nej, det går att välja prenumeration eller att köpa för en fast kostnad.

Prenumerationen har olika alternativ, om programmet ska fungera med alla kameramodeller/rawformat eller endast t ex Sonys.

Exempel för Sony:

Där kan du köpa en fast licens för 149 euro eller välja ett års prenumeration för 109 euro.
 

axed81

Aktiv medlem
Och för att kunna hantera båda Fuji och Sony:

 

axed81

Aktiv medlem
Jag köpte en fast licens för Capture One 12 för något år sedan. Nu fick jag erbjudande och kunde uppgradera, och byta till prenumeration, för Capture One 20 för 75 euro per år. Så troligen är det lite "dyrare" att köpa det första gången, sen kan man förlänga till rabatterat pris när tillfälle ges, t ex Black Friday, vi vill inte förlora dig som kund-kampanjer osv... Tycker oavsett att det är värt sitt pris.
 

axed81

Aktiv medlem
Bra genomgångar:
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag migrerade från LR6 till ON1 i november, ca 64 000 bilder, och har inte använt LR sedan dess, det är raderat. Tog naturligtvis ett litet tag innan jag hittade mitt arbetsflöde i ON1. Gillar programmet starkt, det har otroligt mycket funktionalitet, mångt mycket mer än vad jag behöver. Finns många bra videos med tips.

Det har en del buggar vilket kan vara irriterande ibland. Men uppdateringar kommer då och då. Kan köras på upp till 5 datorer på en licens. Jag använder Mac. Supporten är helt ok, dessutom finns det användarforum på deras hemsida, samt 2 grupper på FB där man kan få en hel del tips och hjälp.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Ingemar:
Hur fungerade ursprungliga importen - fick du med alla redigeringar, strukturen på bildbiblioteket, keywords mm?
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Migreringen fungerade bra. Minns jag rätt var det bara kanske 100-200 redigeringar från LR som inte såg ok ut. Strukturen på biblioteket är ju densamma, bilderna flyttas inte vid migrering. Keywords kom med. Tog dock sin tid med så många bilder, tror det tog upp emot 30 timmar, är ju en del att läsa igenom. I LR måste du ju importera bilder för att de skall finnas med, så funkar inte ON1.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat Capture One Pro for Nikon och kommer använda C1P + Photoshop för mer redigeringsjobb vid specifikt behov.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Intressant, men är det inte väldigt högt pris, 240 euro/mån. Behöver kunna hantera både Fuji och Sony.
Med tanke på att TS klarat sig tills nu med LR6, borde han kunna hoppa över rätt många C1 uppdateringa också, och i princip bara uppdatera när han byter till någon ny kamera som inte är supportad för den version han köpt ifall han väljer evighetslicens istället för prenumeration.

Dessutom brukar phase one erbjuda rabatter för de som åtminstone updaterar så ofta som varannat år.

Om det är värt pengarn? Helt klart. Det har bättre verkty för bl.a. färghantering, och namngivna lager som gör arbetsflödet smidigt.
Används med fördel tillsammans med Affinity photo ifall man inte vill betala för photoshop för destruktiv redigering.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det har nog aldrig funnits fler alternativ av rawkonverterare att välja på. Verkar som det kommer nya varje månad.
Jag kör både LR/PS, Capture One Pro 20 och On1 2020 nu med deras 360 beta.
I mitt fall har jag haft som mål att avsluta LR/PS prenumerationen.
Det finns ett par områden som gjort att jag ännu inte nått det målet.
LR är fortfarande navet i att hålla reda på mina bilder och både C1PRO och On1 2020 är inte alls lika enkla att leta bilder med. De har båda mer en ett databas verktyg för att söka bilder. Långt ifrån det mer intuitiva gränssnitt som LR har.
Detsamma gäller arbetsflödet som är klart snabbare i LR för min del.

On1 2020 är verkligen bra. Buggarna är få och de har en verktygslåda som både kan hantera sådant man annars behöver PS för och att man kan använda masker för samtliga är en styrka.

Capture One Pro 20 är ett litet steg framåt. Det är absolut det bästa programmet jag kört för att hantera Fuji X-Trans. Fast skillnaden är inte enorm. Visst kan man se att C1PRO ger bättre detaljer när man pixelpeepar på skärmen. Fast skriver man ut bilden är det svårt att se någon skillnad.
Utskriftsmodulen i C1PRO är en bra bit efter LR. Mycket svårare att hantera och kräver mer av fotografen.

Så för min del är LR kvar som min Digital asset manager. De bilder jag vill satsa på använder jag endera On1 raw 2020 eller Capture One Pro 20.
För Fuji blir det allt oftare C1PRO men för Canon går det ungefär lika bra med LR eller ON1 2020.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man köper Capture One Pro 20.1 Nikon, hur fungerar kamerastödet för ett sådant program? Släpps det uppdateringar med nya kameror fram till att Pro 21 släpps? Eller kan man räkna med uppdateringar även därefter. Tex kan man räkna med kamerauppdateringar i ett år eller flera?

Kommer inte ihåg hur det var med LR 5 och 6 fortsätter det stöd för 5 när 6an släpptes eller var det stopp då?
 
ANNONS