Annons

Vilken kamera gav er en wow-känsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Yashica TL Electro med 50mm 2,0 och ett Tokina 300mm 5,6. De hängde med rätt länge.
Sedan kom nog wow,en med Canon AE1 Program, Minolta 9000 och sedan dess är det inga minnesvärda wow trots många olika hus.
Flest wow som jag fått var nog då man släpade ikring en F2 Photomic med någon större glugg på, då kommentaren oftast var -hur orkar du?
Jo förresten efter några digitala år köpte jag en Pentax MX med lite grejer till, det var nog också ett wow.
 

mikarom

Ny medlem
När jag tog mina första bilder med min Nikon D850 fick jag en wow upplevelse. Den var mer krävande att fota med kameran än med andra kameror jag hade. Men wow vilka bilder det blev, när man var noggrann med sin teknik. Och jag upptäcker mer och mer möjligheter med den här kameran.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Första kameran som gav mig en WOW-känsla, det måste nog ha varit en Minolta SR-t 101b som jag fick av min morfar när jag fylde 12 (1979), den ersatte min dåvarande Zeiss Ikon Nettar som jag förvisso lärde mig mycket av men inte riktigt var det modernaste på marknaden när jag fick den på mitten av 70-talet.

Nästa kamera som gav mig en riktig WOW-känsla, det var nog när jag köpte en Sony A900, på med en 50mm f/1,7 och den ljusa sökaren efter flera år i APS-C träsket med KM D5d, KM D7D, Sony A200 & A700, det kändes som om jag var hemma igen.

Kamerorna mellan min 101:a till 900:an och senare kameror har inte alls varit samma sak.
 

martinot

Aktiv medlem
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
Kul trådidé jonas! :)

Min första SLR; Minolta XG-1n; fantastisk instegskamera för budgetpengar, och en av de snyggaste SLR:erna som någonsin gjorts.

Min första 35mm kompaktkamera; Pentax Espio AF Zoom. Inte bästa optiken eller exponeringskontroll; men så liten och snygg att den alltid fick vara med (tyvärr söp jag bort den i en studentbar på Stockholms universitet - följde som sagt nästan alltid med).

Min första digitalkamera; Canon PowerShot S20. Så kul med digitalkamera år 2000!

Min första digitala SLR; Nikon D750. Wow! Vilken kamera. Än idag!

Min första spegellösa systemkamera; Fujifilm X-E1. Kärlek. Nu ersatt av den i mitt tycke helt fantastiska X-E3.

Panasonic GM1 och GM5; så små systemkameror, men så fantastiska!

Min första digitala mätsökarkamera; Leica M-E 240; min nyaste förälskelse. Nykär (tillsammans med Leicas underbara Summicron 35 ASPH)!

Min första kvadratiska direktbildskamera; Lomography Instant Square. Underbart kul och kreativitet som mest lekfullast!

Bästa mobilkameran för sin tid (och många år efter); Nokia Lumia 1020; Ingen liknande revolution kommer nog någonsin ta lika stort steg framåt på mobilkamerafronten. Wow!
 
Senast ändrad:

eon

Aktiv medlem
Många saker kan bidra till wow-känsla. Ergonomi, taktil känsla, funktioner och bildkvalitet.

Jag har känt wow i användandet av dessa kameror:
Nikon FA, FM2N, D3,
Leica M9,
Fujifilm X-E2, X-T2.
 

mariah1902

Medlem
Actually a picture without editing to me is nothing but a raw image and whatever the camera is it will still produce a raw image. There are no cameras in the world that can produce flawless photos with just one click.
 

Peeter Reep

Aktiv medlem
Min nyinköpta Hasselblad X1D II gav mig också en wowkänsla.

Gränssnittet är väldigt lättmanövrerat. Touchscreen system som påminner om en Iphone.

Väldigt vacker design på både kamera och gränssnitt.

Har inte tagit så många bilder än, men dom jag tagit är jag mer än nöjd med.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sony RX100 gav också ett wow. Hur kunde den lilla plåtasken ge så skarpa bilder?
Exakt!
Hur kunde denna lilla Sony RX100 mk I ge så skarpa bilder, fin dynamik, - jag blev också förvånad, när jag såg bilderna på en stor bildskärm! WOW!
Men, min Sony A7 III ger ju ännu bättre resultat, men det kan vara svårt, att se skillnaden, självklart den finns.
Även här ger jag det kamerahuset, med högklassig optik, - WOW!
 

MattiasL

Aktiv medlem
Helt oväntat, och kanske lite just därför, fick jag wow-känsla av en gammal Sony Nex-7. Jag köpte en för att testa lite objektiv, och hade tänkt sälja den sen. Men den låg så bra i handen och ger så fina filer att det nästan blivit min huvudkamera, tillsammans med den klart wow-känslosamma Zeiss 32/1,8. Autofokusen säger man dock inte wow över. Den påminner starkt om en gammal Nikon F801, så i praktiken är det en manuell kamera.
 

Arell

Aktiv medlem
Det var när jag i mitten av 80-talet köpte en Nikon FA. Fortfarande den för sin tid bästa kamera jag har haft.
Edit/Tillägg: FAn var så bra att det dröjde över 20 år innan jag 2008 köpte en digital systemkamera.
 
Senast ändrad:

nikon4ever

Aktiv medlem
De första digitala var så dåliga att jag i princip slutade fotografera, Så kom Nikon D70 och jag satsade nästan 12000 på en sådan, helt plötsligt blev det roligt att fotografera igen... Wow
 
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
[/
Finns flera kameror som gett mig en wow-känsla antingen när jag fick det eller när den släpptes.

Canon 5D mark II denna gav verkligen en wow-känsla den gick att filma med var helt fantastiskt.

sony a7rii
När denna släppes var det också wow denna hade allt man kunde tänka sig för foto och 4k film.
Nikon FM2.
 

taz_k

Aktiv medlem
Nikon D800. Jag var väldigt imponerad av färgerna den gav (ofta direkt ur kameran eller med minimala justeringar).

Sony A7. Trots en hel del barnsjukdomar levererade den väldigt hög bildkvalité i förhållande till sin storlek.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Första SLR, i mitt fall en Pentax S1a. Att sökaren visade rätt.
Nikon F med shiftlins, wow! Men den hade jag inte råd med.
Nu Pentax K-1, en lite mildare wow-känsla, snarare att allt känns så rätt.
För mig var det en Canon Ftb med QL (quick-load feature) som var eg. min tredje SLR. - Först en Zenit 3M 1965 (?), därefter en Minolta SR7 (1968?), var nog inte samma aha-upplevelse som Canon SLR-en.

Nu (dvs2016): Leica M4:an med 50 mmf1,4 Summilux...en Leica hade man ju inte ens råd att att drömma om, som elev i första ring på Wargentinsskolan Ösd!
/B
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fick min Sony RX100 Mark VA igår och den kameran ger en wow - känsla med tanke på det lilla formatet. Förutom alla möjligheter den har, så är det imponerade att man fått plats med både fällbar sökare och blixt i den lilla kamerakroppen. Skall bli spännande att pröva den i skarpt läge lite senare idag.
 

Polar300

Aktiv medlem
Min första egna systemkamera, en Canon A1 - för den kunde åstadkomma så mycket mer än vad min ungdoms kameror kunde...

Men efter den (genom många kameror, både analoga och digitala) så är det min nuvarande favoritkamera som står för wow:andet. Det är en Nikon Df - helt enkelt för att den är så tillfredställande för personen bakom kameran att arbeta med!

I wowfaktor distanserar Df:en med lätthet min D810 - som inte alls är lika kul och tillfredställande att arbeta med. Den är bara stor, tung och över-presterande... Får respass så snart det dyker upp en Df2...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kom på också att flera har gett mig wow-känsla.

5d mark I
Första gången man kunde fota i FF till ett bra pris denna kamera var helt fantastiskt.


phaseone p45 Plus Hasselblad h2d
Detta ägde jag aldrig själv men när jag såg bilder a från denna och man la det i 100 procent i Capture one man var nästa mållös över kvaliten och skärpan.
 
ANNONS