Annons

Köpråd på Fotosidan Köp&Sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

brordin

Medlem
Liten varning i all välmening. Jag var med om en säljare som fixade bild med lapp (jag bad till och med om mitt namn på lappen för att göra det lite svårare).

Det var inte förrän jag granskade bilderna noga jag såg att lappen var ändrad i efterbearbetningen.

Jag bad honom skicka ett foto på kameran och en lapp bredvid med hans namn och dagens datum på. Får se vad som händer.
 

Imera

Medlem
Man kan använda Blocket och blocketpaketet.
Om köparen inte vill betala i förskott så sätter man in en annons på Blocket och använder blocketpaketet.
Säljaren kan t.ex annonsera både på Blocket och här på FS samtidigt.
Blocketpaket numera endast med garanti returrätt inom 24 tim om varan kostar under 10 000kr, tyvärr.
 

Pippo

Aktiv medlem
Blocketpaket numera endast med garanti returrätt inom 24 tim om varan kostar under 10 000kr, tyvärr.
Blocketpaketet är numer värdelöst. Köpte själv nyligen en pryl som visade sig vara långt ifrån i annonsen angivet skick. Som tur var gick säljaren till slut med på att ta tillbaka varan, annars hade det varit kört eftersom ärendet hade behövts dras inför domstol. Jag lär inte använda mig mer av den tjänsten i alla fall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kan ju verkligen handla mycket om våra förväntningar också.
Om någon annonserar ut ett "Gör det själv kit - gör din egen swimmingpool" och köparen får en spade via posten, så är det ju uppenbarligen något som gått fel men om det handlar om skick på kameror och objektiv, så kan det ju vara betydligt mycket mer finlir. Jag var just inne på LP Foto i Vansbro och kollade och han kör ju med olika klasser för "skicket".

De gånger jag handlat av honom har jag snarast blivit positivt överraskad över att de gamla 70-talsobjektiv jag köpt varit som nya - ja för att inte säga helt oanvända. Det hade jag inte väntat mig ens om den varit A-klassad.

Jag tycker det här med att köpa eller sälja grejor till andra är svårt. Jag har hittills gjort så att vi träffats hos mig eller i Stockholm. Jag förstår att det inte funkar om man bor i glesbygd. Jag har hellre givit bort hela möblemang och gamla träningsgrejor när jag bytt sånt än att strula med försäljning. Då har det istället mer handlat om att bli av med grejorna innan de nya levereras. Då har jag kört GRATIS! på Blocket. Det har funkat hittills på Blocket. Kameror har jag bara sålt en gång (två Sony A-mounthus plus fyra fem objektiv och teleförlängare för 2000 spänn). Jag ville bara få iväg DSLR-skräpet jag var helt färdig med.

Jag avundas folk som Mats Lillnor (tyvärr alltför tidigt död), för han var en jäkel på att köpa och sälja inte minst kameragrejor. Min egen son håller på ungefär som Mats med att köpa och sälja allt mellan himmel och jord på nätet - även kameragrejor :). Jag får väl gå en kurs med honom när han har tid.
 
Senast ändrad:

Benganbus

Aktiv medlem
Jag har blivit lurad en gång av en som var spelberoende. Fast det var länge sedan. I stutändan fick jag honom att betala tillbaka.
Mitt råd är att aldrig betala något i förskott. Det är för ensidigt till fördel för någon som vill lura dig.De som vill sälja prylar med de villkoren måste alltid misstros.

Så varför David går du ut och varnar just nu? .Att det förekommer skumma typer också på fotosidan är ju inget nytt.
Kan du ge oss lite mer information?
Jag tror att det kan komma nya medlemmar på fotosidan då och då, därför kan det här vara en bra information!
 

herr_hest

Ny medlem
Andra forum brukar ha en goodguy/badguy - tråd där man kan ge feedback på andra användare efter avslutad affär.

Praktiskt går det till så här:
Skapa forumdel som heter nåt i stil med ovan.
Den som vill ha omdömen om sig skapar en tråd om sig själv. Efter avslutad affär bjuder denne en den andra parten att skriva en rad.

Så kan info ges om affären och så vidare: Köpt på distans av X, smidig affär och kontakt.

Ja ni fattar :)
 

PMD

Aktiv medlem
Någon startade en allmän omdömestråd här på Fotosidan häromåret, men jag minns tyvärr inte rubriken på den. Den kanske går att hitta med söksystemet.
 

henado

Medlem
Blev intresserad av annonsen "Sony Alpha a6600...", https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=320005, men det tog inte många sekunder att inse att något inte står rätt till. Googlade telefonnumret och det används på flera olika annonser, av olika saker, i olika länder.

Hittade samma kamera även på nedan annonser.

Så var försiktig och "är det för bra för att vara sant så..."
 

torbeno

Aktiv medlem
10 k. Jag har hittills aldrig blivit blåst. Jag handlar rätt friskt från alla håll och kanter. Kollar såklart alltid upp säljare och har i bakhuvudet men detta var en miss från min sida. VI får se vad polisen gör. Har en god vän som är polis och som tände på alla cylindrar här.
Så, idag kom domen för denne bedragare. Rättvisa har skipats, i 1 år och 4 månader får han skaka galler. Pengarna har han köpt knark för. Vi blev totalt 28 målsägande, ca 90 000 kr.
 

PMD

Aktiv medlem
Fri efter drygt tio månader alltså.

Vi får väl hoppas att han lyckas få ett hyfsat bra betalt jobb efter frigivningen så att han kan betala tillbaka skulden.
 

Jickel

Ny medlem
Fotomajk som lade upp tre annonser här nyligen lyckades lura mig på pengar för ett objektiv. Trots att det var ett nytt konto sänkte jag dumt nog garden när jag fick specifika bilder jag bad om. Såg nu i efterhand att Swishnumret hade flera varningar. Se t.ex. https://www.180.se/nummer/0730435085

Fotomajk-konto togs bort igårkväll. Samtidigt skapades kontot bakom denna annons, som har flera av objektiven från förra annonserna. Ett, 35mm 1.4, har t.om. samma, lite för låga, pris! https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=323138
 

Falumas

Aktiv medlem
Då har det istället mer handlat om att bli av med grejorna innan de nya levereras. Då har jag kört GRATIS! på Blocket. Det har funkat hittills på Blocket.
Jag brukar använda ebay för det. Lägger ut sakerna med startvärde 0, oftast landar det där men man slipper åka till tippen. Några gånger har jag dock fått ett antal tusenlappar för grejer jag lagt ut bara för att bli av med det..
 

torbeno

Aktiv medlem
Fotomajk som lade upp tre annonser här nyligen lyckades lura mig på pengar för ett objektiv. Trots att det var ett nytt konto sänkte jag dumt nog garden när jag fick specifika bilder jag bad om. Såg nu i efterhand att Swishnumret hade flera varningar. Se t.ex. https://www.180.se/nummer/0730435085

Fotomajk-konto togs bort igårkväll. Samtidigt skapades kontot bakom denna annons, som har flera av objektiven från förra annonserna. Ett, 35mm 1.4, har t.om. samma, lite för låga, pris! https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=323138
Polisanmäl, ring 114 14. Alla Swish-konton är reggade ju. Ingen är anonym. Jag (och 27 st till) blev blåsta av en bedragare men han hamnade bakom galler och har feta skadestånd att betala tillbaka till oss.
 

Swebilbo

Aktiv medlem
"feta skadestånd att betala tillbaka till oss"

Är han narkoman som det verkar lär ni aldrig få ett öre. Tror ni han jobbar? Knappast att han kommer söka ett jobb efter fängelsetiden.

Tror ni han har egendom? Den skulle han sålt för att få droger redan.

Riktiga missbrukare lever endast för drogen så tror ni mest får nöja er med att han sitter inlåst en tid iaf.
 

gretsch

Ny medlem
Tyvärr får jag sälla mig till dom som blivit lurade . Har lagt in en annons på köpes , Epson V 850 Pro Scanner . Fick svar av en Rexli ( Daniel Sunebrink ) som på ville sälja en till mig , men det visade sig att han inte hade någon att skicka efter jag betalat 4000 :- . Blåst på pengarna . Efter jag betalat gick han ur Fotosidan . Har polisanmält personen ifråga . Så se upp med denna personen . Detta hände den 23/9 . Hans Andersson .
 
ANNONS