Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera upp i Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Hiker_

Medlem
Har tagit mig an att ta hand om de 55k bilder man tagit digitalt under alla dessa år. De ligger som ni förstår i en rad olika mappar utan någon struktur över huvudtaget. En del är helt utan mapp.

Jag säger det direkt, jag vill inte betala för Lightroom i längden, kanske kan LR hjälpa mig under "prova på"-perioden för att lösa detta första steg, men sen nöjer jag mig nog med Bridge för redigerar inte jättemycket och har Affinity för det också.

Det jag vill är att sortera upp, dvs bara flytta över, alla bilder till mappar sorterat [YYYY]/[MM].
Har ni något perfekt program som enbart gör denna förflyttning? I Finder kan jag sortera och få upp år men pga det är så många undermappar kommer det ta enormt mycket tid att först lägga allt i samma mapp och sen sitta och leta upp när ny månad börjar för att sedan flytta.

Någon som kan hjälpa mig knäcka detta? Har försökt använda Beautiful Backup 2 Pro men den förvirrade sig och klarade nog inte av mängden bilder samt tyckte en del JPEG/RAW var dubbletter och flyttade inte alla bilder alltså.

Är det så att jag kan "testa" LR och bara göra flytten och sen hoppa av? Är inte pro nog att känna att 120kr/mån är värt det och vill ju egentligen bara få detta organiserat för att kunna gå in och sortera och använda detta system för framtiden.

Tacksam för hjälp,
Vill få detta gjort innan det blir helt ohanterligt med bilder....
 

erro.se

Aktiv medlem
I din Mac så ingår ju appen "Bilder". Har du testat den? Funkar riktigt bra tycker jag, som just har tagit steget från Windows/Lightroom till Mac/Bilder.

Stämmer din EXIF-info vad gäller datum i dina bilder? Isåfall kommer Bilder-appen automatiskt läsa in det och sortera bilderna rätt.

Det blir dock inga mappar i traditionell bemärkelse, utan allt hamnar i bildbiblioteket. Men å andra sidan så synkar allt via iCloud automatiskt (om du ställt in det så) och bilderna med justeringar syns i din iPhone eller iPad. Och bilder du tar med iPhone (eller justerar på iPhone) synkar direkt till datorn och vice versa. Allt bara funkar, det är ju Apples stora fördel.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om det enbart är översikt du är ute efter så kika på https://home.camerabits.com/. Där skulle du i princip dra in alla bilder i befintlig struktur.

Men LR har ju som sagt en smart logik vid import som gör den uppsortering du är ute efter (Importera och kopiera till ny plats) och kopierar då över till en ny struktur (bilderna kommer ligga dubbelt ett tag). Sen kan du ju skippa LR och importera den justerade strukturen i Photo Mechanic, eller om PM kan fixa struktur på samma vis. Minns inte.
 

Hiker_

Medlem
Ja.. Vill dock verkligen sortera upp i mappar i traditionell bemärkelse så att det underlättar backup och översikt i stort. Inte bara att få översikt och förhandsvisa bilderna då jag tycker om Bridge till det syftet..
 

Hiker_

Medlem
Om det enbart är översikt du är ute efter så kika på https://home.camerabits.com/. Där skulle du i princip dra in alla bilder i befintlig struktur.

Men LR har ju som sagt en smart logik vid import som gör den uppsortering du är ute efter (Importera och kopiera till ny plats) och kopierar då över till en ny struktur (bilderna kommer ligga dubbelt ett tag). Sen kan du ju skippa LR och importera den justerade strukturen i Photo Mechanic, eller om PM kan fixa struktur på samma vis. Minns inte.

Ja exakt. Men kanske kan man "utnyttja" LR free trial och bara slänga in alla bilder och låta LR sortera upp till mappar och sen själv fortsätta med den sorteringen när man är klar? Vet du om det fungerar?
PM ser bra ut men också lite pricy med tanke på att jag enbart vill ha hjälp med själva sorteringen och inte så mycket sen i översikt och hantering sen. Där vill jag fortsätta med Bridge som jag tycker räcker för min del.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ja exakt. Men kanske kan man "utnyttja" LR free trial och bara slänga in alla bilder och låta LR sortera upp till mappar och sen själv fortsätta med den sorteringen när man är klar? Vet du om det fungerar?
Ja det tror jag ska funka. Adobe lär vilja ha ditt kort så det gäller väl att säga upp i tid. Jag skulle testa på en mindre mängd bilder först. LR är seg för den skall ju göra mer saker än att kopiera, tex preview mm. Så kika så du ställer in så att LR gör så lite som möjligt kring tumnagelbilden.
 

Hiker_

Medlem
skrev Bridge, har du redan det programmet så kan du sort
Ah! Problemet med Bridge är bara att jag får upp alla undermappar där också. Eller finns det något annat sätt att komma runt det? Vill bara slippa sitta och flytta allt till en och samma mapp först och undrar om det finns något sätt att då komma runt det?
Vill alltså bara få 55k bilder i helt osorterade mappar att hamna sorterat [YYYY]/[MM] i en nya mappar.
 

Hiker_

Medlem
Ja det tror jag ska funka. Adobe lär vilja ha ditt kort så det gäller väl att säga upp i tid. Jag skulle testa på en mindre mängd bilder först. LR är seg för den skall ju göra mer saker än att kopiera, tex preview mm. Så kika så du ställer in så att LR gör så lite som möjligt kring tumnagelbilden.
Tack! Ja jag får testa det! Har haft prenumeration på PS och AI innan. Man får sätta påminnelse på mobilen så man kommer ihåg att avsluta prenumerationen, haha.
Aldrig testat LR men tolkar jag det rätt som att jag kan ta en "huvudmapp" och få in alla bilder i alla undermappar och få LR att "omplacera"/kopiera alla de filerna till nya mappar och då välja hur LR ska sortera och då välja t.ex. [YYYY]/[MM]?
 
Ah! Problemet med Bridge är bara att jag får upp alla undermappar där också. Eller finns det något annat sätt att komma runt det? Vill bara slippa sitta och flytta allt till en och samma mapp först och undrar om det finns något sätt att då komma runt det?
Vill alltså bara få 55k bilder i helt osorterade mappar att hamna sorterat [YYYY]/[MM] i en nya mappar.
Du kan använda "Smarta samlingar" för att sortera ut bildena tex månadsvis och sedan flytta dom direkt till en ny mapp. Med villkorsinställningarna går det göra en hel del.
Men du har ju fått lite andra alternativ som säkert också fungerar.
 

sb12

Aktiv medlem
Du kan göra sorteringen till mappar i Bilder-appen också. Importera med inställningen så att bilderna ligger kvar i sina ursprungliga mappar. Sedan en export då du väljer ett mappsystem med YY/MM.
 
ANNONS