Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är facebook så populärt som forum?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Den datan hur kopplad till forumet. Vore intressant att se samma hur många inlägg per dag och många trådar per dags som startas.
Forumstatistiken var uppe till diskussion för ett halvår sedan:
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här är ett inlägg med statistik kring enbart vårt forum

 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Här är ett inlägg med statistik kring enbart vårt forum

Tack!
 

Third eye

Aktiv medlem
En stor fördel på FB är hur lite utrymme rent fysiskt en tråd tar på skärmen, och hur lätt det är att delta.
Om man jämför här t, ex så har jag på paddan tangentbordet uppe när jag skriver detta och ser ett halft inlägg, viker jag ner tangentbordet ser jag 2-3...max.
Det är ör mer av en diskussion på fejjan helt enkelt, lättare att hoppa på, inga firmateringsverktyg, lätt att posta en bild.
Dynamiken är smidigare och snabbare med överblick för mig personligheten. Och de ständiga åsiktsmaskinerna försvinner lite i minglet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
En stor fördel på FB är hur lite utrymme rent fysiskt en tråd tar på skärmen, och hur lätt det är att delta.
Om man jämför här t, ex så har jag på paddan tangentbordet uppe när jag skriver detta och ser ett halft inlägg, viker jag ner tangentbordet ser jag 2-3...max.
Det är ör mer av en diskussion på fejjan helt enkelt, lättare att hoppa på, inga firmateringsverktyg, lätt att posta en bild.
Dynamiken är smidigare och snabbare med överblick för mig personligheten. Och de ständiga åsiktsmaskinerna försvinner lite i minglet.
Ja nåt skall väl fejjan vara bättre på. Dom är ju trots allt par fler på kontoret :) Men så mycket mer än det inte. :) F.ö märks det att fejjan är livrädd att tappa aktiviteten i grupper men det är nog en tidsfråga innan grupperna också är nedlusade med reklam mellan gruppinläggen eftersom ingen använder sin feed längre.
 

Makten

Aktiv medlem
...men det är nog en tidsfråga innan grupperna också är nedlusade med reklam mellan gruppinläggen eftersom ingen använder sin feed längre.
Vilket i mitt fall beror på att flödet är nedlusat med reklam och ovidkommande skit som jag aldrig bett om. Om andra har samma anledning att inte använda flödet så kommer de alltså ta död på sidan om de implementerar samma dumheter även i grupper. "Den som gapar efter mycket", och så vidare.

Personligen avskyr jag facebook och alla andra sociala plattformar, eftersom de styr vad jag ska se istället för att jag får tänka och välja själv. Helt obegripligt hur någon frivilligt kan föredra slumpmässig information istället för det man väljer att se och läsa. Enklaste sättet att visa hur sjukt det funkar: Prova att försöka hitta ett inlägg du läste nyss, av nån som inte är din vän. Lycka till. Det är borta för alltid om du inte vet exakt vem som skrev det.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vilket i mitt fall beror på att flödet är nedlusat med reklam och ovidkommande skit som jag aldrig bett om. Om andra har samma anledning att inte använda flödet så kommer de alltså ta död på sidan om de implementerar samma dumheter även i grupper. "Den som gapar efter mycket", och så vidare.

Personligen avskyr jag facebook och alla andra sociala plattformar, eftersom de styr vad jag ska se istället för att jag får tänka och välja själv. Helt obegripligt hur någon frivilligt kan föredra slumpmässig information istället för det man väljer att se och läsa.
Jag delar din analys. Det är det jag menar med "livrädd för att tappa aktiviteten" i grupper men om ingen ser reklamen som reklamköparna köper (eftersom den nu bara syns i feeden) så kommer fejjan tappa kunder och då måste de lägga reklamen där användarna är. Dvs grupper, men då kommer folk riktigt snabbt tröttna. Det finns ju en tydlig anledning till att de dödade grupp-appen 2017 (som tillsammans med Messenger gjorde att man slapp se sin styrde feed full med ovidkommande reklam/rekommendationer). Här är en kort analys:


"That may actually get at the heart of why Facebook decided it had to kill the app — it provided too easy of a way for people to use the social network without ever touching the main app. Facebook's main app and website is where the company makes the bulk of its ad revenue so it's not surprising they'd want to encourage people to go there rather than a standalone app.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag delar din analys. Det är det jag menar med "livrädd för att tappa aktiviteten" i grupper men om ingen ser reklamen som reklamköparna köper (eftersom den nu bara syns i feeden) så kommer fejjan tappa kunder och då måste de lägga reklamen där användarna är. Dvs grupper, men då kommer folk riktigt snabbt tröttna. Det finns ju en tydlig anledning till att de dödade grupp-appen 2017 (som tillsammans med Messenger gjorde att man slapp se sin styrde feed full med ovidkommande reklam/rekommendationer). Här är en kort analys:


"That may actually get at the heart of why Facebook decided it had to kill the app — it provided too easy of a way for people to use the social network without ever touching the main app. Facebook's main app and website is where the company makes the bulk of its ad revenue so it's not surprising they'd want to encourage people to go there rather than a standalone app.
Problemet är att de inte tycks fatta att reklam är acceptabelt om det inte är för mycket. Och så länge den inte stör. Animationer får i alla fall mig att stänga av direkt, det är helt omöjligt att läsa en text om det är nåt som fladdrar och far precis bredvid. Som nån som står och skriker i rummet där man försöker läsa en bok. 😂
Sen blir man ju måttligt sugen på att använda tjänster där det är uppenbart att man är stalkad då reklamen är otäckt kopplad till saker man läst om. Får mig att även där stänga av.
 

acke

Avslutat medlemskap
Problemet är att de inte tycks fatta att reklam är acceptabelt om det inte är för mycket. Och så länge den inte stör. Animationer får i alla fall mig att stänga av direkt, det är helt omöjligt att läsa en text om det är nåt som fladdrar och far precis bredvid. Som nån som står och skriker i rummet där man försöker läsa en bok. 😂
Sen blir man ju måttligt sugen på att använda tjänster där det är uppenbart att man är stalkad då reklamen är otäckt kopplad till saker man läst om. Får mig att även där stänga av.
Kruxet är väl att reklam som inte stör inte är någon bra reklam, sett ur annonsörens synvinkel. Kan tänka mig att FB har ett dilemma att tillfredsställa både användare och annonsörer.
 

Makten

Aktiv medlem
Kruxet är väl att reklam som inte stör inte är någon bra reklam, sett ur annonsörens synvinkel. Kan tänka mig att FB har ett dilemma att tillfredsställa både användare och annonsörer.
Själv tycker jag att all reklam är dålig reklam. Den orsakar oftare att jag INTE köper något än att jag faktiskt köper något, just för att den stör mig. Kommer till exempel aldrig byta en bilruta hos Samglas på grund av deras äckliga jävla jingel som gick i åratal på radio. Helt vidrig.

Men om man nu ska försöka påverka folk så lär man göra bäst i att göra det i smyg. I alla fall de något sånär intelligenta kunderna, för det finns tydligen folk som exempelvis helt frivilligt sitter och tittar på tevereklam. :oops:
 

acke

Avslutat medlemskap
Själv tycker jag att all reklam är dålig reklam. Den orsakar oftare att jag INTE köper något än att jag faktiskt köper något, just för att den stör mig. Kommer till exempel aldrig byta en bilruta hos Samglas på grund av deras äckliga jävla jingel som gick i åratal på radio. Helt vidrig.

Men om man nu ska försöka påverka folk så lär man göra bäst i att göra det i smyg. I alla fall de något sånär intelligenta kunderna, för det finns tydligen folk som exempelvis helt frivilligt sitter och tittar på tevereklam. :oops:
Jag håller med. Påtvingad reklam har ofta en negativ effekt på mig också. Ibland leder det till att jag bojkottar en produkt eller ett fabrikat under lång tid.

Men uppenbarligen fungerar reklam i det stora hela, annars skulle de väl inte hålla på dom de gör?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag håller med. Påtvingad reklam har ofta en negativ effekt på mig också. Ibland leder det till att jag bojkottar en produkt eller ett fabrikat under lång tid.

Men uppenbarligen fungerar reklam i det stora hela, annars skulle de väl inte hålla på dom de gör?
Jag hatar reklam som är på tvingad och göt mitt bästa för att undvika den. Tyvärr visar undersökningar att reklam fungerar även på oss som inte gillar den. Det är därför som det läggs så mycket pengar på reklam i alla möjliga sammanhang.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag hatar reklam som är på tvingad och göt mitt bästa för att undvika den. Tyvärr visar undersökningar att reklam fungerar även på oss som inte gillar den. Det är därför som det läggs så mycket pengar på reklam i alla möjliga sammanhang.
Ponera att vi som hatar reklam är mer benägna att inte heller delta i undersökningar.
 

PMD

Aktiv medlem
Men uppenbarligen fungerar reklam i det stora hela, annars skulle de väl inte hålla på dom de gör?
Jag tror att ingen riktigt vet om reklam fungerar. Vem vågar göra ett storskaligt kontrollerat test? Om reklam visar sig fungera så har bolaget tappat en massa försäljning på det, och om det inte visar sig fungera så har man kastat bort pengar på reklam i många år.
 
ANNONS