Annons

Konstig skärpa med Canon EOS R

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Hej
Var ute en runda i morse och upptäckte att med AF på expanderat AF-omr ( mittpunkt med 4 punkter sidan om som följande ) så fick jag skärpan fel tycker jag
Satte jag på Enpunkt AF så var den perfekt
Bifogad bild är enbart plockad från rawformatet och klippt ut en del av den samt använt BDSizer för infon ( som det frågas om i en annan tråd )
Med expanderat AF på denna bilden och ankan i mittpunkt så är det granen bakom som är skarpast använde jag enpunkts AF så fick jag ankan skarp
Någon som vet varför detta händer och om det är att skicka iväg kameran eller är det "skit" bakom kameran
Hade kameran liggande på en ärtpåse i fönstret på bilen

sized_005819cb.JPG
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Helt normalt. Motiv med dålig kontrast och ev. värmedaller (som man nästan alltid råkar ut för på våren) samt lite långt avstånd brukar göra att enpunkt klarar att sätta skärpan bäst på ett litet motiv.
 

mac60

Aktiv medlem
Tack för svar och ursäkta sent tack men jag har inte varit här så mycket på sistone eftersom en viss sjukdom ville djävlas lite så det har varit soffan och sängen hela dagarna
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lägg dessutom till att i synnerhet då huvudmotivet har låg kontrast och något bakom har högre så kommer kameran välja den fokuspunkten med högre kontrast inom sitt område. Kameran har ju ingen aning om vilket motiv du är intresserad av i bilden. När du väljer punkt är kameran "så illa tvungen" att sätta fokus bakom den punkten du valt även om det nära intill finns ett område med högre kontrast. Detta är en anledning till att jag ännu fotar konservativt och väljer AF punkt med, på sin höjd, några studpunkter runt om ifall motivet skulle glida ur initiala området men jag bestämmer initialpunkt.
 
ANNONS