Annons

Jaga "bildstölder" medelst Pixsy.com?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag blev på Facebook tipsad om Pixsy.com, som ett alternativ till Googles bildsök, där man kan ladda upp sina bilder och där sökmotorn letar rätt på ens bilder publicerade på andra sidor. Gratis att söka, 50% om man önskar att Pixsy ska ta hand om "bildstölden".

För bilder olovligen publicerade i Sverige eller i EU kan man rättsligt plocka ned dem och kräva betalt. Däremot har jag många bilder på ryska, kinesiska och thailändska sidor. 50% kan det vara värt om alternativet är att man annars får 0 kronor.

Första bästa träff angående Pixsy.com https://www.reddit.com/r/podcasts/comments/985lbf
Tankar kring Pixsy.com?
 

mac60

Aktiv medlem
Nu är inte min engelska så bra men min uppfattning av den engelska texten är att det verkar vara bluff.
Jag kan ha missuppfattat detta men jag tror inte att jag skulle använda mig av dom förren någon mer pålitlig enl mig testat dom.

Sedan är jag inte riktigt på det klara vad du egentligen tycker själv, första delen som du skriver så får jag uppfattningen att du är positiv till dom men den biten du klistrat in är ju negativ ( om jag fattat engelskan rätt) eller har jag fel?
Hade varit kanon att hitta någon som tar hand om detta.
Hittade en av mina bilder från Adobe stock och bad dom ta hand om det.
Skickade länk och hänvisning till deras nummer på bilden men fick svaret att det får jag göra själv.
Min tanke var ju att Adobe och detta företaget ligger i USA och Adobe hade ju tagit det mesta av pengarna men som sagt det fick jag sköta själv
Som du själv skriver om vissa länder så är nästan vad som helst bättre än inget bara för att dom skall få betala
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fotosidan.se bäddade visst in hela texten från trådstarten hos Reddit. Där finns även en kommentar från en fotograf.

Jag testade en av mina bilder från Sweden Hills men fick samma resultat som Google brukar ge.
 

mac60

Aktiv medlem
Tror ni att man kan använda photoclaim även för bilder som man har på bildbyrå?
Självklart då dom som inte blivit sålda eftersom man inte vet vem som köpt och betalat för sig😀
Och skall man ladda upp bilderna i samma storlek som man lagt in dom eller kan man förminska storlek?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Nån som kan förklara begreppen Microstock respektive Macrostock som photoclaim använder?

Jag säljer en del bilder via en bildbyrå. Är det Macrostock?
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Är du världskänd fotograf som tjänar stora pengar på dina foton?
Då kan det vara värt att söka efter stölder, annars, för de flesta av oss, är det kontraproduktivt på många plan. Att mina foton sprids kan i många fall vara min bästa reklam och möjlighet att någon hittar mig.

Jag slutade jaga stölder för 15 år sen när jag förstod detta och den löjliga tid det tar.
 

mac60

Aktiv medlem
Öppnar upp denna tråden lite
Skall man ladda upp bild i fullstorlek eller kan man förminska den?
Laddade upp ett par bilder igår men upptäckte efteråt att jag plockade dom från fel arkiv
Skickade bilder jag har på Adobe Stock av misstag
Kan man ta bort bilderna från deras sida eller om jag uppfattade det rätt så söker dom bilderna och om dom hittar dessa så frågar dom mig först innan dom kontaktar den som har bilderna så att jag kan säga att inte störa dom med en räkning stämmer detta?
 

zlotte

Aktiv medlem
Är du världskänd fotograf som tjänar stora pengar på dina foton?
Då kan det vara värt att söka efter stölder, annars, för de flesta av oss, är det kontraproduktivt på många plan. Att mina foton sprids kan i många fall vara min bästa reklam och möjlighet att någon hittar mig.

Jag slutade jaga stölder för 15 år sen när jag förstod detta och den löjliga tid det tar.
Det är därför man använder sig av tjänster/företag som gör allt det jobbiga åt en.

Photoclaim som jag använder mig av, skickar alltid ut förfrågningar om dom ska kräva ersättning för den stulna bilden eller inte, man kan alltså välja att neka om man anser att den stulna bilden är värd reklamen, eller om man av någon anledning inte vill kräva ersättning.

Däremot tycker jag att det är en skyldighet, vare sig man vill ha ersättning eller inte att uppmärksamma företaget om deras misstag, så det inte sker igen.

I många fall sker stulna bilder av misstag, och många företag vill göra rätt för sig genom att betala för användandet av bilden.
 

zlotte

Aktiv medlem
Laddade upp ett par bilder igår men upptäckte efteråt att jag plockade dom från fel arkiv
Skickade bilder jag har på Adobe Stock av misstag
Kan man ta bort bilderna från deras sida eller om jag uppfattade det rätt så söker dom bilderna och om dom hittar dessa så frågar dom mig först innan dom kontaktar den som har bilderna så att jag kan säga att inte störa dom med en räkning stämmer detta?
Jag antar att du klickade på "Apply" på deras sida och skickade in dina bilder därifrån?
När du väl har blivit accepterad av Photoclaim kommer du få inloggningsuppgifter där du kan följa alla dina cases, ladda upp bilder etc. Där kan du även ta bort bilder om du råkat ladda upp fel.
Men som du säger, du kommer att få godkänna eller neka bildstölden innan dom fortsätter med caset, så det är ingen fara om du råkar ladda upp fel bilder.
 

mac60

Aktiv medlem
Är du världskänd fotograf som tjänar stora pengar på dina foton?
Då kan det vara värt att söka efter stölder, annars, för de flesta av oss, är det kontraproduktivt på många plan. Att mina foton sprids kan i många fall vara min bästa reklam och möjlighet att någon hittar mig.

Jag slutade jaga stölder för 15 år sen när jag förstod detta och den löjliga tid det tar.
Nej
Jag är inte en känd fotograf (inte ökänd heller hoppas jag) men dom gånger jag hittat mina bilder på andras sidor så hjälper inte detta mig i reklam för mig eftersom dom som ser sidan ( hos företag) inte kollar vem som tagit bilden och det står ingenstans heller. Därför tycker jag att det är bra att det finns någon som gör jobbet åt en mot betalning såklart, i gen vill ju jobba gratis
Samma sak om jag skulle hitta mina bilder hos någon annan så står det ju inte vem som tagit bilden.
 

mac60

Aktiv medlem
Jag antar att du klickade på "Apply" på deras sida och skickade in dina bilder därifrån?
När du väl har blivit accepterad av Photoclaim kommer du få inloggningsuppgifter där du kan följa alla dina cases, ladda upp bilder etc. Där kan du även ta bort bilder om du råkat ladda upp fel.
Men som du säger, du kommer att få godkänna eller neka bildstölden innan dom fortsätter med caset, så det är ingen fara om du råkar ladda upp fel bilder.
Tack för svaret
Lättade lite på bördan att man gjort bort sig
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har laddat upp ett gäng bilder på Photoclaim, och de har rapporterat en hel del cases som jag godkänt att de ska driva. Hittills har jag inte fått en spänn :D Frågan är hur effektiva de är...
 

mac60

Aktiv medlem
Jag har laddat upp ett gäng bilder på Photoclaim, och de har rapporterat en hel del cases som jag godkänt att de ska driva. Hittills har jag inte fått en spänn :D Frågan är hur effektiva de är...
Beror väl lite på hur länge sedan du godkände det
Allt sådant tror jag kan ta lite tid
Så hur länge sedan var det du godkände att dom skulle sköta ditt ärende?
Det skall väl skickas brev(mail) och dom skall få tid att svara. Sedan skall det väl skickas nya brev och ges tid att svara
Så det kan ju ta lite tid men om företaget sköter vad dom skall vilket en del sagt att dom gör så kommer det så småningom och har du inte själv vetat om "lånen" så är ju allt vinst 😁

Mina tankar om detta 📸
 

Graylingman

Aktiv medlem
Beror väl lite på hur länge sedan du godkände det
Allt sådant tror jag kan ta lite tid
Så hur länge sedan var det du godkände att dom skulle sköta ditt ärende?
Det skall väl skickas brev(mail) och dom skall få tid att svara. Sedan skall det väl skickas nya brev och ges tid att svara
Så det kan ju ta lite tid men om företaget sköter vad dom skall vilket en del sagt att dom gör så kommer det så småningom och har du inte själv vetat om "lånen" så är ju allt vinst 😁

Mina tankar om detta 📸
Totalt är det nog ett 50-tal cases de ska driva. Det första var i sept 2020.

Jag räknar ärligt talat inte med att jag ska få särskilt mycket stålar, men om jag får det blir det en glad överraskning. En bonus, liksom. Jag slipper i alla fall driva frågorna själv.
 
ANNONS