Annons

Jaga "bildstölder" medelst Pixsy.com?

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Totalt är det nog ett 50-tal cases de ska driva. Det första var i sept 2020.

Jag räknar ärligt talat inte med att jag ska få särskilt mycket stålar, men om jag får det blir det en glad överraskning. En bonus, liksom. Jag slipper i alla fall driva frågorna själv.
Det var ju en del cases
Hittade du bilderna själv eller tog du ett antal av dina bilder och skickade iväg?
Jag ser det på samma sätt att kommer det något så är allt bra
Sedan från september är ju ett tag men går det inte att följa det på sidan eller fråga dom vad som händer?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Det var ju en del cases
Hittade du bilderna själv eller tog du ett antal av dina bilder och skickade iväg?
Jag ser det på samma sätt att kommer det något så är allt bra
Sedan från september är ju ett tag men går det inte att följa det på sidan eller fråga dom vad som händer?
Jag hade själv hittat några av mina bilder, så jag tog dem och dessutom ett gäng bilder som jag bedömde vara "stöldbegärliga". Jag har i alla fall inte hittat nåt sätt att följa vad som händer, och jag har heller inte frågat. Blir det nåt så blir det... Jag tror i alla fall att de har större möjlighet att få nåt än jag själv har.

Kan lägga till att jag själv har hittat en del stölder som jag själv drivit mot företagssidor från svenska företag. Blandad framgång, men ett antal tusenlappar har jag i alla fall fått in i år på det viset. Jag tänker att om jag själv ska kunna drida frågan ska det vara en företagssida för ett svenskt företag. "Ryska bloggare" är nog ingen större idé att ens försöka med:D
 

mac60

Aktiv medlem
Jag hade själv hittat några av mina bilder, så jag tog dem och dessutom ett gäng bilder som jag bedömde vara "stöldbegärliga". Jag har i alla fall inte hittat nåt sätt att följa vad som händer, och jag har heller inte frågat. Blir det nåt så blir det... Jag tror i alla fall att de har större möjlighet att få nåt än jag själv har.
Håller fullständigt med dig
Och precis som i andra tråden så ger det lite mer i kassan än om dom ligger på hårddisken 😉
Föresten hur hittade du dina "lånade" bilder
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Nej
Jag är inte en känd fotograf (inte ökänd heller hoppas jag) men dom gånger jag hittat mina bilder på andras sidor så hjälper inte detta mig i reklam för mig eftersom dom som ser sidan ( hos företag) inte kollar vem som tagit bilden och det står ingenstans heller. Därför tycker jag att det är bra att det finns någon som gör jobbet åt en mot betalning såklart, i gen vill ju jobba gratis
Samma sak om jag skulle hitta mina bilder hos någon annan så står det ju inte vem som tagit bilden.
På mina foton har det alltid stått mitt namn på, genom signatur rakt över bilden, eller om det är en utan den signatur då finns mitt namn alltid med i metadatan, djupt inbäddad, icke borttagbar. Den som verkligen söker efter den rätta fotografen vet hur man hittar fotografen i metadatan. Är bilden väldigt värdefull att stjäla så är det en baggis oavsett och omöjligt att verifiera ägare. Jag kan stjäla vilken bild som helst och bara göra om den lite grann i PS så att den inte kan I domstol till 100% sägas inte vara min.

Det är slöseri med tid att jaga omkring om ens bilder är stulna, om inte fotot är extremt värdefullt.
Om man vill göra godhet i livet så är den tiden bättre spenderad i mycket annat som att konkret hjälpa miljön, naturen och utsatta människor.

Jag tror inte ni alla här som jagar stulna bilder verkligen tjänar ert fulla uppehälle i livet genom fotografering, det är väldigt få som kan leva på det, men ni som gör det kan jag alla fall förstå att ni ägnar lite åt detta.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nån som kan förklara begreppen Microstock respektive Macrostock som photoclaim använder?

Jag säljer en del bilder via en bildbyrå. Är det Macrostock?
Macrostock betalar högre ersättning, som tex Alamy, Westend61 Getty images (till viss del), finns många fler även i Sverige som Johnner, Maskot, Folio. Microstock betalar väldigt lite per bild, men där är tanken att man ska sälja många och där är den största Shutterstock, Adobe, Getty images är väld dem största där.

Så det beror helt på vilka du säljer via :)
 
ANNONS