Annons

Vem använder enbensstativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Har använt mitt enbenstativ lika länge som jag har haft mitt 500:a. Kamera med optik väger 4,7 kilo så det är nära nog nödvändigt om man står en dag vid motortävlingar, flyguppvisningar, etc. På benet har jag ett monopod-huvud från RRS som jag är mycket nöjd med. Rejäla rattar och stora teflonbrickor ger mjuk friktion och bra känsla.

/Stephan
 

törnan

Aktiv medlem
Att plåta en hel fotbolls- eller hockeymatch utan enbenaren är inte roligt, har vid något enstaka tillfälle glömt det hemma och ett 200-400 blir ruggigt tungt efter någon timme...
 

Ventures

Aktiv medlem
Det ser ut som det finns användning för enbensstativ trots allt. Jag skulle vilja fota djur och fåglar någon gång när tid finns och då sitter man antagligen och väntar länge med kameran i beredskap. Sportfotografer förstår jag behöver stöd, men det är inget jag tänkt hålla på med. Som kofösare? Ja vem vet? :)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag t ex.

Jag har använt det mycket, mycket mer än trebenstativet till mitt förra 500/4 och nuvarande 600/4.

Fördelar:
Möjliggör längre slutartider mot handhållet då det stoppar "fladdret" när armarna börjar bli trötta
Sparar armarna
Lätt, gängar det alltid rakt i stativfoten, men gimbal funkar också
Man kan hålla ett sittande motiv i sökaren tills det intar rätt posé oavsett om det tar någon minut
Mycket snabbt att flytta det
Kompakt. Bara att fälla in bensektionerna så är det typ 45 cm

Nackdelar
Man måste hålla i kameran medan man väntar på ett motiv t ex

Trebenstativ
Fördelar:
Ännu stabilare
Ett måste i gömsle om fäste för gimbal saknas i gömslet
Möjliggör att låsa en position

Nackdelar:
Tyngre
Klumpigare
Svårplacerat i terrängen ibland, benen måste vägas av i olika längd.
Svårflyttat i terrängen. En liten förflyttning en halvmeter kan kräva att benen justeras om igen så att det blir plant.
Tre ben tar minst tre gånger så lång tid att justera som ett.

Handhållet är också ganska sjysst, men oftast blir det enbenaren.
 
Senast ändrad:

LGNLGN

Aktiv medlem
Rubriken var intressant men blev förvånad när jag läste inläggen.
Själv använder jag det till ca 99% av allt jag använder kameran till. Utgår från att alla har ett i karbon med ett bra tilt huvud. Annars skulle jag också låta det ligga

Innan använde jag bara ett av benen på 3 bens stativet....
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag har en Manfrotto 694 magfiber kolfibermonopod med ett 234RC monopod-huvud tänkt för när mitt 300PF+TC ska hållas länge - men jag har börjat ångra mig. Inte till enbensstöd som sådant utan till det faktum att benet bara är i fyra sektioner, vilket gör att packbarheten blir lidande. Utan huvudet blir benet 53cm långt vilket är svårpackat i / på de flesta kameraväskor. Exakt samma monopod men detad i 6 segment vore väldigt mycket bättre! Antagligen klart dyrare därtill - men det vore det värt... Såvitt jag vet finns det som 5 sektioners men inte 6 sektioners...
/Odd

PS
Jag ska väl tillägga att sett till använda, oväntat uppdykande, bilder
så har det varit vanligare att de tagits från bilen utnyttjande ett Manfrotto
fönsterfäste 243 kombinerat med ett Manfrotto joystickhuvud 324RC2.
Funkar lika bra som en monopod men är snabbare att få till när man sitter där i bilen...
 
Senast ändrad:

zahiren

Medlem
När man blir gammal och darrig då är enbenare ett väldigt bra hjälpmedel. Tack min enbenare för all hjälp jag fått. Att sluta fotografera? Nej, nej! Ett bra alternativ till enbenare är att gå över till spegellöst. Då blir allt mycket enklare.
 

eon

Aktiv medlem
För video använder jag iFotage Cobra 2 som nämns ovan. Det har en stadig fot och går snabbt att fälla ut. Nackdelarna är att det långt ihopfällt och att det inte roterar, men för video har jag ett lätt Leofoto-videohuvud som kan rotera. För supertelefoto hade jag behövt hitta ett roterbart snabbfäste.
Ett Sirui PA-20 snabbfäste kanske skulle passa dig.
 
ANNONS