Annons

Vilka filter??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Tjenixen!

Vilka filter bör man införskaffa sig som nybörjare?

Jag kommer främst ta reportage-/situationsbilder i svartvitt..vilket innebär att människor kommer vara huvudmotiv. Jag vill då ha ett filter som tar fram kontraster mm. Även landskapsbilder tänker jag fota en del.

Ett cirkulärt polarisationsfilter har jag förstått är mycket användbart. Hur är det med UV-filter och varmtonsfilter? När används dessa?

Vilka tillverkare av filter rekommenderar ni?


/Jonas
 

toni

Aktiv medlem
25A

tänker jag själv skaffa mig för svartvitt = skarpare kontraster (om jag förstått saken rätt)
 

johanh

Aktiv medlem
Filter jag använder

Hej.
Jag har köpt en hel del filter som jag använder med varierande frekvens. De filter som jag haft störst glädje av är helt klart mitt polfilter (cirk.), rödfiltret och ett ND filter. För svartvitt landskapsfoto är det nära en nödvändighet att använda antingen rött eller gul/orange om man inte vill ha en helt vit himmel. ND filtret är till för att förlänga slutartiderna om man vill fotografera rörelseoskärpa även när det är ljust ute (ex forsande vatten). Ganska ofta använder jag också ett varmtonsfilter 81B, men effekten känns ofta för kraftig.
Men de jag inte skulle vilja vara utan är de tre översta. Beror helt på vad du vill syssla med för foto. Om du aldrig vill fota svartvita landskap är ett rödfilter ganska lite värt (så till vida att du inte vill använda det för monokrom färg dvs.).

Johan
 

forstheim

Guest
Hej Johan!

Nej..när det gäller landskapsfoto vill jag inte fota s/v. Möjligtvis i något enstaka fall då man vill plåta tex gamla jordbruksbygder och vill förmedla känslan i just det gamla. Då kanske..

Jag har annars tänkt mig att ta reportage-/situatíonsbilder i s/v och kan tänka mig att jag vill få fram en varmare ton i vissa av dem bilderna..tex för att förstärka känslan av gemenskap eller vänskap.

Karikatyrsporträtt av intressanta människor i både svartvitt och i färg vill jag också ta. Där kan jag tänka mig att jag vill ha fram konstraster och konturer så modellens drag förstärks.

Slutligen vill jag fota landskap med färgfilm. Främst skärgårdsmiljöer och jordbruksbygder. Här strävar jag efter att få fram mustiga färger..gärna ett drag mot måleriska färger (så att det nästan ser ut som en målning).

Sammanfattningsvis kan man säga att jag söker filter som kan ta fram kontraster, öka färgmättnaden och ge naturliga hudtoner. Detta både för färg och svartvit fotografering.

Så..ett cirkulärt polfilter känns självklart då detta hjälper till att öka färgmättnaden men även att ta bort reflexer och dylikt. Jag funderar också på ett X0 (gul-grönt) filter för s/v fotografering för att just förstärka kontraster och ge naturliga hudtoner. Dessa två filter + eventuellt ett UV-filter som skydd.

Hur låter detta?

Men jag ska ta och kolla upp dem filtren som du nämnde var användbara.


Mvh
Jonas
 

johanh

Aktiv medlem
Självklart låter det ju inte som om du behöver ett ND filter, blev bara så inspirerad att berätta om mig själv : )
Polfilter helt klart, varmtonsfilter 81 A eller B, och något färgat för svartvitt. Men för porträtt behöver du inte till att börja med sätta igång med att filtrera när fotot tas. Det går att göra så mycket med kontrasten när du sedan kopierar bilden (något du bör göra själv). Jag har testat blåfilter och XO för sv porträtt, men inte sett några större skillnader på negativet. Gav därför upp det och kör bara med ett UV för att skydda linsen. Angående märket har jag mestadels Hoya, anses vad jag förstår vara av bra kvalitet.
Jag tror du har ganska bra koll på vad du kan behöva. Lycka till med fotandet.
 

forstheim

Guest
Tack Johan!

Ska bli kul att så småningom komma igång med fotandet. Men..det är en del att tänka på för en nybörjare som inte ens hade hört talas om filter till kameralinser för någon vecka sedan. :) Fast skam den som ger sig. Nu tycker jag faktiskt att jag trots allt börjar få hyfsad koll på vad saker och ting innebär vad gäller termonologi, utbud etc. Men det är ju bara rent teoretiskt. Det är sen en annan sak när man ska börja ta sina första bilder. Fast å andra sidan är det ju bättre att ha en någorlunda teoretisk grund att stå på än ingen alls när man väl står där med kameran i hand. :)


/Jonas
 
ANNONS