Annons

Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

mangan

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet av kameramodellen Pentax MZ-S? Hur är jämfört med t.ex. Nikon eller Canons motsvarande modeller.

Jag äger en Penatx MZ-5N nu men funderar på att byta. Har dock inte bestämmt om jag ska köpa en ny Pentax eller byta märke till t.ex. Nikon. Tar gärna emot råd!

/Magnus
 

Pentapix

Aktiv medlem
Hade för en tid sedan möjlighet att "känna lite" samt plåta lite med denna. Detta är en jättetrevlig kamera som är rejält byggd men ändå lätt & smidig. Pentax och Minolta brukar ju komma senare med de "nya" funktionerna - såsom valbara AF-punkter. På MZ-S:en behöver du ha spagettifingrar för att skifta AF-punkt med, riktigt knepigt. Den andra jättemissen är filmtransporten som maxar på 2,5 bilder/sek. Det går visserligen (äntligen) att köpa vertikalgrepp med avtryck - första kameran se´n LX:en - men det höjer ändå inte filmtransporten. Varför hakar jag då upp mig på dessa funktioner?
Jo - kamerahuset kostar ca. 12000 kr. med vertikalgrepp vilket gör att den riktar sig mot semiproffs/proffs, även enligt Pentax själva. Då konkurrerar den dessutom med Canon EOS 3 samt Nikon F 100. Och där faller alltihopa tycker jag. En sportfotograf t.ex. hade nog inte uppskattat den.
Visst hade jag gärna haft den...för halva priset. Har haft Pentax i 10 år nu och är mycket nöjd. Plåtar natur & behöver således inte snabbheten, köper mycket bra objektiv till hyfsade priser & känner att jag har vad jag behöver till mitt fotograferande. Nu vet ju inte jag vad du har för huvudsaklig inriktning på ditt fotograferande, eller om du har en massa fina pentax-objektiv sedan tidigare....eller om du bryr dig om snabbheten hos en kamera. För de pengarna hade i alla fall inte jag köpt den kameran. Lycka till.
 

trazan

Aktiv medlem
Hej Magnus
Jag köpte en MZ-S i November inkl batterigrepp (ingick i priset) samt 24-90 zoom, visserligen ett dyrt kalas (ca 17.000) priset fick jag ned efter att ha kollat runt bland Stockholms butiker och riktpriset hamnade på nästan 19 tusen, LP foto var billigast i stan men jag fick samma pris hos Kameradoktorn.
Jag har sedan 70-talet använt MX och behövde nu en med autofocus, valet föll på nykomlingen MZ-S då jag inte hade någon större lust att byta märke.

Kameran tycker jag är utmärkt, snabb autofocus och en mycket bra ljusmätare, lättöverskådlig med sin snedställda ovansida, inkopiering av data på filmperforeringen är ett +. Det enda som jag hitils reagerat på är dom små reglagen för val av exponeringstyp/självutlösaren och även den lilla knappen för inställningen för focuspunkter, har ibland kommit åt dom så att jag har haft självutlösaren på...suck.

Men jag tror att man lär sig hantera dessa "brister" ju varmare i kläderna man blir, vi får se men hitils är jag mycket nöjd med min (förutom priset)

Lycka till

Allt du ser är ljus
 

Lasse C.

Aktiv medlem
Hej!

Varför ska du byta kamerahus? Har själv en MZ-3 sedan flera år och är helt supernöjd! Som diafotograf så finns alla nödvändiga funktioner direkt åtkomlig utan en massa "meny-hoppande" och dessutom är kameran liten och smidig (speciellt med Fa 43 mm på kameran) och exponerar i stort sätt alltid helt rätt. Har sedan tidigare erfarenhet av både Nikon och Minolta. Bra i sig men med motsvarande funktioner som MZ-3/MZ-5n så blir det menyhoppande och betydligt klumpigare (tar inte med dig kameran lika ofta). Har själv tänkt köpa till ett kamerahus för neg.färg/sv. vitt och har tittat och också lånat MZ-S. Visst har den läcker design men jämför man funktionerna med MZ-3/Mz-5n så är det bara några ytterligare funktioner som skiljer (något snabbare blixt-synktid, 0,5 bild per sekund snabbare motor, printa data på negativet, fler autofokuspunkter, "riktigt" batterigrepp finns att köpa till) som Pentax tycker är värt mer än det dubbla priset mot MZ-3/MZ-5n! Hutlöst! Jag satsar istället på ytterligare en MZ-3 och komplettar min objektivutrustning med ett Fa 77 mm för samma peng som MZ-S!

Om det inte är något speciellt skäl som gör att du vill byta din MZ-5n så satsa istället pengarna på objektiv och film!

Hälsar
Lasse
 

Erik_N

Aktiv medlem
Jag hade tidigare en MZ-3 som tyvärr dog av fuktskador. Efter en tids funderande bestämde jag mig för en MZ-S som jag nu haft i knappt en vecka. Sammanfattningsvis är jag otroligt nöjd med det jag hittills kunnat bedöma, dvs hantering, AF etc. Några funktioner jag fick tillför en hel del, kanske framför allt möjligheten att behålla filmfliken ute vid återspolning. Trådlös höghastighetssynk med den nya blixten är också klart häftigt.

Man måste också tänka efter vad den här kameran är för något, nämligen den optimala rese-/äventyrsspegelreflexkameran med AF. Jag ser inte konkurrenterna som F100 eller EOS3 utan snarare Nikon FM3A eller Contax G2. Byggkvaliteten i kombination med toppmodern AF etc och ett smidigt format finns inte i något annat hus. Frammatningshastigheten är en direkt konsekvens av det, starka och snabba motorer tar plats helt enkelt.

Jämför kameran t ex med Contax NX, MZ-S är ett klipp i det perspektivet. Det som kostar är främst byggkvaliteten, med så mycket metall och så påkostad ytbehandling (som faktiskt görs för hand för att bli så tålig som möjligt).

Samtidigt som allt är minst lika bra eller bättre på MZ-S som MZ-5N är det kanske utifrån de funktioner man får inte värt priset att byta. Hade jag pengarna för mellanskillnaden skulle jag nog istället köpt något av limited-objektiven, som i sig är Leica/Contaxklass i alla avseenden. Nu har jag både 43 och 77 och hade pengarna, och eftersom min MZ-3 var död så tänkte jag att va fan...

F.ö. får du huset på Scandinavianphoto för drygt 11000 inkl. batterigreppet.
 
ANNONS