Annons

Göras anorlunda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag tog denna bild på Dalarö i all hast och när jag tog den verkade allt stämma. Men när jag nu ser på bilden så ser den stel ut och lite trist ut.

Hur/Vad borde jag ha komponerat/gjort den för att få den bättre och mer levande?

P.S Jag söker inga efterbehandlings tips.
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
"Är det inte sånt här kritikalbumen är till för?"
Jo, det kanske det är, men där läggs mest upp bilder som fotograferna verkar rätt nöjda med och bra förväntar sej lite smärre kommentarer och helst positiva sådana. Själv har jag inte lagt upp några bilder alls där.

Jim har tagit en bild och inser att den inte är så lyckad, hans fråga om vad han kunde ha gjort bättre är mera motiverad än frågor om vad bländare och tid har för inverkan på bildresultatet. Sådant och andra teknikaliteter kan man läsa sej till i fotoböcker och i kamerans bruksanvisning och på olika siter på internet medan bildkomposition är lite svårare att få grepp om.

Min spontana reaktion på Jims fråga är att det enligt min ringa mening skulle varit mindre båt och mera av grabbens utsikt i bild, dvs kameran skulle ha vridits mera åt vänster. Eventuellt kunde han ha stått närmare kajkanten. Nu ser det ut som han tittar in i en vägg. Men jag vet ju inte vad som fanns utanför bilden till vänster, så vad jag tycker saknar kanske relevans.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
bildsten skrev:
"Är det inte sånt här kritikalbumen är till för?"
***snapp***
Nä, det tycker jag inte då jag inte vill ha kritik utan diskutera hur jag kunde komponerat den bättre för att få den mer levande.

Det är just en kompositions fråga och det kanske är intresant för andra skulle kunna tänka sig att komponera en liknande bild.

Vad är det som gör den tråkig? Är det att horisonten ligger fel eller ät det båten som tar överhand. Kanske jag skall beskära bilden eller kanske till nästa gång stå raklång när jag tar bilden eller sitta ännu lägre.

Att kritisera bilden har jag redan själv gjort.

Men är ni missnöjda anmäl då inlägget och be dem ta bort det. I annat fall kan jag omformulera frågan till:
Hej, har försökt med en plankomposition i denna bild. Problemet är att båten kanske är för tung i bilden. Beskär jag bilden så att båten blir mindre, tvingas jag kapa bort flera fina detaljer. Någon som har något tips på en bättre beskärning, eller fungerar bilden så som den är nu?
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Du läser slarvigt Jim!
Mitt svar inleddes med ett citat av Davids inlägg.

Därefter stöder jag i princip ditt inlägg och ger därefter ett förslag hur bilden möjligen skulle kunna bli bättre.
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Det var mer David Lennermo jag var ute efter och du fastnade lite i mitt Finska temperament. Jag ber om förlåtelse för detta, men jag har läst ditt inlägg och märker nu att du har rätt i det du sade, att pojken liksom tittar in i en vägg. Jag lade nog för stor vikt på båten i tron att den skulle kunna bli en del av huvud motivet.
 

cwe

Aktiv medlem
Hej Jim,
ja du, komposition är ju inte så lätt efteråt, då man ju inte riktigt vet vad som fanns mer i omgivningarna.

Jag skulle ha velat haft mer av pojkens ansikte med i bilden, gärna en silhuett? Lite mer luft till vänster kanske skulle vara bra.

Jag skulle nog också beskurit den lite mer i högerkant - det är en del röriga inslag där som inte tillför så mycket. Du skulle kunna klippa bort fönstret på hytten och kanske halva livbojen - antydan om boj räcker, tycker jag.

Framför allt tror jag att ljuset i bilden är för platt. Bilden känns som mitt emellan en skymningsbild och en dagsljusbild? Mer extremt ljus skulle nog sätta fart på den...

Så snart är det en helt annan bild, men det var väl det du frågade efter? :)

-Christian
 

müsli

Avslutat medlemskap
Känns som barnet hör till båten i någon mening. Att han känner trygghet, han står lugnt med ryggen mot båten, kanske väntar på något, kanske precis klivit iland.
Blir nyfiken på vad han väntar på. Med händerna i fickorna, känns som han har koll på situationen, lite paradoxalt som om han vore skepparen till båten, äger båten, paradoxalt eftersom han är ett barn.

Stör mig kanske på att det är lite för mycket detaljer till höger i bild.
Väcker intresse och nyfikenhet att man inte kan se vad pojken tittar på till vänster, utanför bild, eller är det den lilla båten han ser, som precis lämnat bryggan?
 
ANNONS