Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Fritt bildforum (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=86)
-   -   Allt om cykling (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=58477)

Don Ricardo 2006-04-29 15:13

Allt om cykling

Startar en tråd som handlar om cykling i alla dess former med inriktning på träning/tävling och lek.
Allt som rör cykling, fotografering & cykling är välkommet.
Bilder är alltid kul och uppmuntras. =)

Börjar med att fråga vad ni cyklar.

Själv kör jag mtb(xc) på motionsnivå och "for fun" ,freeride (sladdar och åker fort nerför, hoppar lite och dåligt, typ oldshool DH).
Kör också lvg, mest för att få draghjälp med träning så jag blir snabbare/starkare på mtb'n.

Finns under pseudonynen "swerider" på [url]http://happymtb.org/[/url]
Bifogar bilden på leksaken...

Don Ricardo 2006-04-29 15:15

1 bifogad(e) fil(er)
Här:

Större bild i mitt album...

Martin Gunnarson 2006-04-29 22:03

1 bifogad(e) fil(er)
Bra initiativ

Själv cyklar jag mest landsväg, känslan av fart när man trycker på med racern är härlig.

Har börjat fotat lite stadscyklister nyligen, tycker det är kul att se de olika stilarna som cyklisterna har.

Börjar med en bild från München, citybike med tempobåge syns inte ofta.

Väntar på nästa cykelbild i tråden.

Skybolt 2006-04-29 22:27

Kul Tråd !

Själv är jag Cykel nörd :)

Har jobbat med cyklar i 5 år , Men nu fotograf på heltid , Kan dock inte hålla mig borta från affärn där jag jobbade så är ofta där och hjälper till med de jag kan :)

Cyklar Trail Mtb/xc , Freeride , Samt DH ,

Maverick 2006-04-29 22:32

1 bifogad(e) fil(er)
MTB(XC) för motionens skull. Tycker det är roligast och påminner om när man cykla i skogen som liten. Bilden får väl visa min inställning i frågan, cykling ska vara avkoppling.

Mvh
Maverick

Makten 2006-04-29 22:48

1 bifogad(e) fil(er)
Cyklar mycket på fritiden då jag inte har varken bil eller körkort. Har en Cannondale MTB, men den används mer till stadsbruk än skogscykling.
Skulle gärna ha en "hopp- och lek-cykel", men har inte råd.

Vintern hindrar inte mig heller:-)

archangel 2006-04-29 23:16

1 bifogad(e) fil(er)
Cykel är kul, kör själv på en Cannondale hopplock xt/xtr utr (som tyvärr börjar bli sliten) och har harvat mig runt Finnmarksturen.
Försöker så gott det går att kolla så mycket som möjligt på Eurosport under girot, touren och vueltan, gillar skarpt Vacchi och Adamsson som komentatorer.
Bifogar några gatbilder

sinduda 2006-04-29 23:16

1 bifogad(e) fil(er)
En gång hade jag en sån här kurvig sak, avsedd för tempokörning mot klockan. Tävlade ett år (som veteran), men ryggen tyckte det var för jobbigt. Idag är det inte tillåtet med olika stora hjul.

archangel 2006-04-29 23:17

1 bifogad(e) fil(er)
Lite lugnare :)

archangel 2006-04-29 23:21

1 bifogad(e) fil(er)
Väldigt lugnt :)

Monty 2006-04-29 23:35

1 bifogad(e) fil(er)
Cyklar själv bara till och från jobbet, men har två söner som cyklar desto mer, dessutom lite konstigare än de flesta.... De kör trial.
Här kommer tre bilder från en träningsrunda nu i veckan.
Grabbarna cyklar och Pappa testar nya kameran ;-)
Först ut är Lukas.

Monty 2006-04-29 23:36

1 bifogad(e) fil(er)
Här kommer Philip:

Monty 2006-04-29 23:36

1 bifogad(e) fil(er)
Åsså Philip igen:

Monty 2006-04-29 23:38

1 bifogad(e) fil(er)
Och jag kan ju inte låta bli att lägga ut denna bild på Fille från sommaren -04.

Diomedea 2006-04-30 00:13

1 bifogad(e) fil(er)
Kul tråd!

Jag cyklar nästan jämt, men nu när jag flyttat till Umeå har jag nästan för nära till universitetet, jobbpendlandet ger ingen motion (annat än i vinterns snöstormar eller när bromsarna fryser fast i 25 minusgrader).

Jag cyklar en Miyata Trekking från 1996(?), som jag byggt om till att bli en bekväm touringcykel. Ja, jag älskar att packa tältet på pakethållaren och med kameran lätt åtkomligt i ryggsäcken ge mig iväg på långtur.

Bilden är från bergen mellan Kerry och Cork, under en ensamcykling på Irlands västkust sensommaren 2005.

Don Ricardo 2006-04-30 01:10

1 bifogad(e) fil(er)
Och här är jordfräsen... =)
Jag må säga att Giant lyckats med länkaget.
Gillar det skarpt.

sunderlux 2006-04-30 02:02

Jag fick min morbrors gamla cykel när jag flyttade till Göteborg för 2 år sen och jag har cyklat till plugget varje dag. Först från Majorna och nu från Kallebäck.

Nu i påsk fick jag lite storhetsvansinne och tänkte uppgradera bromsarna lite grand så jag letade upp ett par Avid Single Digit 7 på ebay och skaffade ett nytt bakdäck och bromsreglage samtidigt. Naiv som man är så satte man ihop allt och ställde som vanligt cykeln i det gemensamma garaget. Men det såg väl för nytt ut antar jag för morgon efter så var bromsarna, vajrarna och bromsreglagen avskruvade. Surt.

Så nu knallar jag till plugget istället, nya bromsar får åka på först till sommarn då jag åker hem till skogen istället, där får jag väl slita in dem så de inte ser så nya ut.
Jag har ingen bild på åket men den är vit och lila :)

mag1nus 2006-04-30 02:06

En bild på en av mina cyklar och mig. Kör även en del xc men det får komma på en annan bild. /Magnus

mag1nus 2006-04-30 02:18

1 bifogad(e) fil(er)
Bilden!

Gadget 2006-04-30 02:35

1 bifogad(e) fil(er)
Min Mtb..

Gadget 2006-04-30 02:35

1 bifogad(e) fil(er)
Min racer..

.Z. 2006-04-30 03:12

1 bifogad(e) fil(er)
Min Kona Jake the snake Cyclocross när den var sprillans!

//Larsa

.Z. 2006-04-30 03:20

1 bifogad(e) fil(er)
Nu cyklar jag dock mest sådan här... Ser dock inte så cool ut som spinninginstruktören på bilden:-)

Micke @ndersson 2006-04-30 03:44

1 bifogad(e) fil(er)
Bra tråd! Har ju ett nästan onaturligt mtb-intresse.. ;) Här en lite annorlunda bild på sommarhojen (blir "sådär" i det här bildformatet iofs):

Micke @ndersson 2006-04-30 03:49

1 bifogad(e) fil(er)
Up close...

Micke @ndersson 2006-04-30 03:56

1 bifogad(e) fil(er)
Vinterhojen i snöoväder...

Micke @ndersson 2006-04-30 04:04

1 bifogad(e) fil(er)
Gammal lekhoj- Crescent Mjölner med Rockshox Psylo XC. Toppkvalle på fotot.. (analog & b-scanning).

Micke @ndersson 2006-04-30 04:15

1 bifogad(e) fil(er)
Vinterhojen igen- nu utrustad för mörkerracing på små ödsliga skogsvägar... Är nyfiken; nån annan här som kör med jäkligt mycket ljus på hojen? Ytterst rolig träningsvariant när man blivit lite less på dom gamla rundorna (rekommenderas)!

.Z. 2006-04-30 05:22

[QUOTE][i]Micke @ndersson skrev:[/i]
[B]Är nyfiken; nån annan här som kör med jäkligt mycket ljus på hojen?[/B][/QUOTE]
Silva 20 Watts pannlampa på hjälmen, har suttit monterad på nån av cyklarna också emellanåt men på hjälmen är bäst i skogen.

//Larsa, som snart går av nattskiftet...

[B]Är nyfiken; nån annan här som kör med jäkligt mycket ljus på hojen?[/B][/QUOTE]
Silva 20 Watts pannlampa på hjälmen, har suttit monterad på nån av cyklarna också emellanåt men på hjälmen är bäst i skogen.

.Z. 2006-04-30 06:53

Ledsen om jag upprepade mig, krånglade som attan:-)

//Larsa, som nu går & lägger sig...

Benganbus 2006-04-30 08:32

Re: Allt om cykling

[QUOTE][i]Don Ricardo skrev:[/i]
[B]Startar en tråd som handlar om cykling i alla dess former med inriktning på träning/tävling och lek.
Allt som rör cykling, fotografering & cykling är välkommet.
Bilder är alltid kul och uppmuntras. =)

Börjar med att fråga vad ni cyklar.

Själv kör jag mtb(xc) på motionsnivå och "for fun" ,freeride (sladdar och åker fort nerför, hoppar lite och dåligt, typ oldshool DH).
Kör också lvg, mest för att få draghjälp med träning så jag blir snabbare/starkare på mtb'n.

Finns under pseudonynen "swerider" på [url]http://happymtb.org/[/url]
Bifogar bilden på leksaken... [/B][/QUOTE]

Varför locka med detta!!! ;) Suck!!

Men Ok, beskriva en av mina cyklar!! :) tack! :)

Har cyklat i en 35-45 år...
Tävlat tidigare, landsväg!
Haft möjlighet/förmånen att bli avhängd av den ende svensk som vunnit Girot!! :) :(

För att inte skriva flera sidor här, så berättar jag direkt om min nuvarande cykel!

Det är en Metisse! (Franska för bastard)

Måttbyggd italiensk racerram på Columbus-rör,
(Märke: Somec) med svarteloxerade Campagnolodelar.
med mountainbikestyre, barends, och med ombyggd Campa bakväxel med förlängd kedjeupptagningsarm, osv, osv....

Mörkröd e färgen på ramen, passar liksom bra ihop
med de svarta delarna, på växlar, bromsar, kedjehjul, sadel, vattenflaska... :)

Cykeltypen uppstod i Californien för en 20-30 år sedan?? för tävling på de brandvägar (av grus) som finns i bergen ovanför havet!

Så, vid havet, en racer, i bergen en mountainbike, och mitt e mellan, en Metisse!! :)

Mvh Bengan

Ps. En Aficionados-cykel alltså,
passar liksom ihop med en mätsökarkamera.... ;) ;)

Don Ricardo 2006-04-30 12:53

1 bifogad(e) fil(er)
Här var det fart på tråden...

Lyse ja, var för snål för att köpa en Silva pannlampa så jag byggde en egen av en ikea sänglampa med halogenlampa. Kör med osram irc 50w.

Don Ricardo 2006-04-30 12:56

1 bifogad(e) fil(er)
Och den lilla(!) NIMH accen, 12v ,8Ah...

Mangepange 2006-04-30 13:35

Jag cyklar - alltså finns jag..

Hej,
klart man cyklar.
Har varit cyklist sedan 11 års åldern, både som aktiv och som "laidback" friluftare..just nu aktiv både som veterancyklist och ledare i klubb.
Försöker pendla till jobbet så mycket jag bara kan, vilket betyder att åka mellan Kungälv och Göteborg på daglig basis, i.a.f. under barmarkssäsongen..

Jag kör lika gärna med min Columbus Pinta Veloce '03 som med min Cannondale F800SL '05.

/ Mangepange..

Micke @ndersson 2006-04-30 14:55

[QUOTE][i].Z. skrev:[/i]
[B]Silva 20 Watts pannlampa på hjälmen, har suttit monterad på nån av cyklarna också emellanåt men på hjälmen är bäst i skogen.

//Larsa, som snart går av nattskiftet... [/B][/QUOTE]

Jasså, jo dessa är fina (antagligen marknadens bästa reflektorer). Har tänkt skaffa 478:an länge, men har inte kommit till skott än, mest pga priset (behöver nog den största accen oxå..).

Micke @ndersson 2006-04-30 15:01

[QUOTE][i]Don Ricardo skrev:[/i]
[B]Här var det fart på tråden...

Lyse ja, var för snål för att köpa en Silva pannlampa så jag byggde en egen av en ikea sänglampa med halogenlampa. Kör med osram irc 50w. [/B][/QUOTE]

Yes! Innovativa hemmabyggen gillas... Har kört med en liknande lösning (fast med "bara" 20w och lamphållare i alu.)- föll lite på att jag inte hade laddningsbara celler utan 2 st stora 6voltsbatterier i midjeväskan istället. För tungt och rätt dyrt i längden...

pontus2000 2006-04-30 15:48

1 bifogad(e) fil(er)
Jag cyklar på en gammal blå och grön med både fot och handbroms. Det står Peak på den och jag cyklar överallt där ingen hejdar mig. Tycker nog att jag behöver en ny i år men är ensam i familjen om den åsikten.

Kanske borde sälja nån av mammas kameror och köpa en ny cool cykel för pengarna själv;)

Sabud 2006-04-30 18:47

1 bifogad(e) fil(er)
Kul!

Hojar mest asfalt på min 12 år gamla pålle. Kostade en vacker slant då det begav sig men kvalitet lönar sig.

Bernt Johansson körde två varv vättern runt på identisk hoj och blev europamästare på märket. (MTB).

I dag undrar jag om företaget marknadsförs utanför USA.

Någon som kan gissa vad det är?

Janne.B 2006-04-30 18:49

1 bifogad(e) fil(er)
Så var det färdig cyklat för denna och nästa säsong (ack ack)...

.Z. 2006-04-30 21:06

[QUOTE][i]Sabud skrev:[/i]
[B]Kul!

Hojar mest asfalt på min 12 år gamla pålle. Kostade en vacker slant då det begav sig men kvalitet lönar sig.

Bernt Johansson körde två varv vättern runt på identisk hoj och blev europamästare på märket. (MTB).

I dag undrar jag om företaget marknadsförs utanför USA.

Någon som kan gissa vad det är? [/B][/QUOTE]
Bridgestone.

Bernt körde samtidigt som mig & om jag inte missminner mig så körde han mest MB1, tror han testade MB-0 (tror den kallades MB-Zip?) men den ramen blev nog för lätt för att hålla i skogen, ja för att vara stålram då alltså...

MB-1 var dock en pärla & jag har cyklat en del på en sådan...

//Larsa

EDIT: ska tillägga att Bernt kört andra märken också men detta på bilden måste vara en Bridgestone, förmodligen en MB-1.

Makten 2006-04-30 21:08

[B]Någon som kan gissa vad det är? [/B][/QUOTE]
Vild gissning med tanke på det något märkliga bakgaffelfästet: GT?

arli 2006-04-30 21:10

1 bifogad(e) fil(er)
Åreskutan runt uppe på fjället.
(skannat negativ och lite skämsig bildkvalité)

Långt mellan matställena men dusch ingick, bilden tagen i
skuggan av ett regnmoln.

En skakande upplevelse på en odämpad Miyata Ridgerunner som
numera har dämpargaffel och är vardagshoj. Har fått sällskap
av en Kona Kula och en Miyata 1200 för landsväg. Jag hör till
veterankategorin (50+) men ute i skogen verkar inga av
kreaturen bry sig så mycket om det.

Cykel är en fantastisk träningsform som bara blir bättre nu när
bensinpriset inte verkar ha några gränser....

"Save Your Ass - Wear A Helmet!"

(Har för mig att Bernt Johansson varit och
gjort reklam för Diamondback för länge sedan.)

pery 2006-04-30 21:24

1 bifogad(e) fil(er)
Några vänner, en vacker sommardag, och en fin cykeltur. Oväxlad tantcykel eller heldämpad 27-växlad kvittar...

cheste 2006-04-30 23:02

1 bifogad(e) fil(er)
Det är roligt att det finns så många cyklister här på FS. Själv cyklar jag till jobbet 17 km enkel tur.

andreasc89 2006-04-30 23:10

1 bifogad(e) fil(er)
[QUOTE][i]Janne.B skrev:[/i]
[B]Så var det färdig cyklat för denna och nästa säsong (ack ack)... [/B][/QUOTE]

ajaj, vad har hänt?

Själv cyklar jag så ofta jag har tid. Gärna riktigt tidigt på morgonen när det inte är bilar ute. Har inte gjort någon riktig långtur med övernattning än, men förhoppningsvis blir det väl av när det blir lite varmare.
Cykeln är en biltemacykel, har funkat bra ett par år nu.

En bild med cykeln på en trevlig väg i ett stenbrott:

Janne.B 2006-04-30 23:13

Jag skulle dra om en annan cyklist som helt plöttsligt vinglar in i mej, och helt plöttsligt ligger vi och kramas på marken och jag får ett förstört knä/ben på köpet

harryett 2006-04-30 23:27

jag är streetare!

har många bilder på brorsan.. färre på mig.. det är ju jag som står bakom kameran för det mesta.. på gott och ont.

har faktiskt en från 1992 som är ganska intressant. dock visste jag inte vad freeride var på den tiden:
[url]http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/jag1-hjg.jpg[/url]

jag plåtar min bror Anton när han gör en footplant. Jag photoshoppade dessutom skylten för maximal effekt ;) :
[url]http://img173.imageshack.us/img173/3052/antonmegafootplantss9ey.jpg[/url]

jag återkommer med fler bilder

peace out

Micke @ndersson 2006-04-30 23:46

1 bifogad(e) fil(er)
Krashbilder någon? För exakt 10 år sen råkade jag köra över en kraftig träbjälke (i mörker) då jag färdades i ca 40 km/h. Hehe, obra... Resultatet:

Sabud 2006-05-01 17:57

[QUOTE][i]arli skrev:[/i]

(Har för mig att Bernt Johansson varit och
gjort reklam för Diamondback för länge sedan.) [/B][/QUOTE]

Rätt!

Bernt Johansson trampade Diamond Back under en ganska lång period. Vet med säkerhet att han var märket troget från -91 till -94.

Han tävlade framgångsrikt på modellen: Diamond Back racer AXIS TT.

Bilden visar en Diamond Back AXIS XT.

På de äldre hojarna satt det inte XT eller XTR komponenter lite strategiskt utspridda utan det var 100%.

Benganbus 2006-05-01 18:46

[QUOTE][i]cheste skrev:[/i]
[B]Det är roligt att det finns så många cyklister här på FS. Själv cyklar jag till jobbet 17 km enkel tur. [/B][/QUOTE]

Härligt att kunna cykla till jobbet...! :)

Har en del egna minnen..

Från 1960-talet...

På 1980 och 1990-talet cyklade jag mellan Rönninge (Stockholm) och jobbet ovan Gallerian. 8 mil t/r

Kunde då fixa en bakhjulspunka på 5 minuter... :)
(Inkl. handtvätt)

Ni som kan det där med utanpåliggande bakväxel vet att bakhjulet e litet knepigare... :)
Det gällde att lägga ut kedjan innan man stannat!

Genom Tumba, Alby, Fittja..... :)
Det var där punkorna ofta kom ;)
Cyklade även i höstmörkret!!! :)
Cyklade fort!! ;)

Skall se om jag hittar en bild på min Campa-Metisse Special framöver! :)

B)

Ps.
Kon just ihåg, byggde även hjulen själv till hojen!
Valde fälg, köpte ekrar/nipplar, valde nav,
och se'n!

Lågfläns Campa-nav till dåliga vägar! ;)

Tänk vad man kunde på den tiden! :)

harryett 2006-05-01 18:50

[QUOTE][i]Benganbus skrev:[/i]
[B]Härligt att kunna cykla till jobbet...! :)

Har en del egna minnen..

Från 1960-talet...

På 1980 och 1990-talet cyklade jag mellan Rönninge (Stockholm) och jobbet ovan Gallerian. 8 mil t/r

Kunde då fixa en bakhjulspunka på 5 minuter... :)
(Inkl. handtvätt)

Ni som kan det där med utanpåliggande bakväxel vet att bakhjulet e litet knepigare... :)
Det gällde att lägga ut kedjan innan man stannat!

Genom Tumba, Alby, Fittja..... :)
(Det var där punkorna kom)
Cyklade även i höstmörkret!!! :)
Cyklade fort!! ;)

Skall se om jag hittar en bild på min Campa-Metisse Special framöver! :)

B)

Ps.
Kon just ihåg, byggde även hjulen själv till hojen!
Valde fälg, köpte ekrar/nipplar, valde nav,
och se'n!

Lågfläns Campa-nav till dåliga vägar! ;)

Tänk vad man kunde på den tiden! :) [/B][/QUOTE]

hahaha nu börjas det igen :) Go bengan!

Jag monterar också hjul (och hela cyklar för övrigt), dock föredrar jag 3mm tjocka gazza slangar och en extra i ryggan framför 5min punkalagning

Benganbus 2006-05-01 18:58

[QUOTE][i]harryett skrev:[/i]
[B]hahaha nu börjas det igen :) Go bengan!

Jag monterar också hjul (och hela cyklar för övrigt), dock föredrar jag 3mm tjocka gazza slangar och en extra i ryggan framför 5min punkalagning [/B][/QUOTE]

Härligt Simon! :) :)

Hade Campas-T-nyckel, skiftnyckel 00:an, liten skruvmejsel, däcksavtagare, två extra slangar,
samt ett däck, tvål, papper, i en liten, liten undersadelväska sittande under den vackra Selle Royal Giro-sadeln!!
Annars förstörde man luftmotståndet!!! ;)

Rygga!!?? ;)
Då blir man ju fuktig på ryggen!! ;) ;)

.Z. 2006-05-01 19:09

[B]Rätt!

Bernt Johansson trampade Diamond Back under en ganska lång period. Vet med säkerhet att han var märket troget från -91 till -94.

Han tävlade framgångsrikt på modellen: Diamond Back racer AXIS TT.

Bilden visar en Diamond Back AXIS XT.

På de äldre hojarna satt det inte XT eller XTR komponenter lite strategiskt utspridda utan det var 100%. [/B][/QUOTE]
Oops, & jag som var så säker på att det var en Bridgestone.

91-92 körde han dock Bridgestone, det vet jag då jag ofta träffade honom då. Möjligt att han under 92 gick över till Diamond back, har dock inget minne av det?

//Larsa

harryett 2006-05-01 19:10

[B]Härligt Simon! :) :)

Hade Campas-T-nyckel, skiftnyckel 00:an, liten skruvmejsel, däcksavtagare, två extra slangar,
samt ett däck, tvål, papper, i en liten, liten undersadelväska sittande under den vackra Selle Royal Giro-sadeln!!
Annars förstörde man luftmotståndet!!! ;)

Rygga!!?? ;)
Då blir man ju fuktig på ryggen!! ;) ;) [/B][/QUOTE]

haha va najs!

ok.. häng med nu!
jag har mavic 321'or på Atomlab G.I. nav med solida axlar och dubbla maskinlager, Gazza DH däck och DMR Moto däck.

DMR crISIS vevar med FSA DH vevlager och V8 pedaler.
Fram sitter en Marzocchi DJ2 gaffel

Kanske inte direkt samma som på "din tid" om man säger så :D

Benganbus 2006-05-01 19:31

[B]haha va najs!

ok.. häng med nu!
jag har mavic 321'or på Atomlab G.I. nav med solida axlar och dubbla maskinlager, Gazza DH däck och DMR Moto däck.

DMR crISIS vevar med FSA DH vevlager och V8 pedaler.
Fram sitter en Marzocchi DJ2 gaffel

Kanske inte direkt samma som på "din tid" om man säger så :D [/B][/QUOTE]

Nya tider! :)

Jag är avhängd! ;)

Jag får hålla till godo med en 15 år gammal Columbus-ram, med litet svarteloxerade Campa-delar, handbyggda hjul.......

Och några gamla M Leicor.....;)

B)

Ps. Hade faktiskt träfälgar Pg. men dom måste man underhålla varje vår/höst..!! :(

Och glömde, fixade faktiskt utväxlingskombinationen själv! :)

Campa bakväxel som jag byggde om och satt på en lång arm, och plockade ner en Sun Tour frigångskrans, shimmade om den, så den passade de nya växlingslägena!

Talade först med en "specialist" i en cykelbutik, "Man måste ha samma fabrikat i växlar, kransar, reglage, för att det skall funka ihop!" ;)

Nu funkar Italienare och Japaner utmärkt ihop på min Metisse! :)

Man skall inte tro på allt som sägs!
Man skall kolla själv om det stämmer! :)

harryett 2006-05-01 19:35

[B]Nya tider! :)

Jag är avhängd! ;)

Jag får hålla till godo med en 15 år gammal Columbus-ram, med litet svarteloxerade Campa-delar, handbyggda hjul.......

Och några gamla M Leicor.....;)

B)

Ps. Hade faktiskt träfälgar Pg. men dom måste man underhålla varje vår/höst..!! :(

Och glömde, fixade faktiskt utväxlingskombinationen själv! :)

Campa bakväxel som jag byggde om med lång arm, och plockde ner en Sun Tour frigångskrans, shimmade om den så den passade nya växlingslägena!
Talade först med en "specialist" i en cykelbutik, "Man måste ha samma fabrikat i växlar, kransar, reglage, för att det skall funka ihop!" ;)

Nu funkar Italienare och Japaner utmärkt ihop på min Metisse! :)

Man skall inte tro på allt som sägs!
Man skall kolla själv om det stämmer! :) [/B][/QUOTE]

hahha wtf! träfälgar!!! xD

..och vad ska man med växlar till!? :)

Jag har varken frambroms eller växlar!

..dock använder jag en LX växel som kedjespännare

Benganbus 2006-05-01 19:43

[B]hahha wtf! träfälgar!!! xD

..och vad ska man med växlar till!? :)

Jag har varken frambroms eller växlar!

..dock använder jag en LX växel som kedjespännare [/B][/QUOTE]

Såg en riktig hårding i Götgatsbacken för några månader sedan!

En av cykelbuden körde en veldrom-hoj som budcykel!!!!

Där ligger vi nog i lä!!

Fast nav, en utväxling, inga bromsar!!

B)

harryett 2006-05-01 19:44

hahahha sjukt

Micke @ndersson 2006-05-01 20:06

1 bifogad(e) fil(er)
Appropå handbyggt... Hope Lightweight/Deore XT m. DT Competition/alunipplar och Mavic X517 fälgar. Lätt och mycket tålig XC-kombination.

Btw; senast jag körde på hjul som jag inte har byggt själv var -92, tror inte att jag någonsin tröttnar på att bygga! :)

Micke @ndersson 2006-05-01 20:13

1 bifogad(e) fil(er)
Dammig XTR-broms, Mavic X517 Ceramic med Hutchinson Python Air Light-sula... Försökte mig väl på lite "arty" vinklar men hm.. det gick väl "sådär"...

Martin Gunnarson 2006-05-01 20:17

[B]Såg en riktig hårding i Götgatsbacken för några månader sedan!

En av cykelbuden körde en veldrom-hoj som budcykel!!!!

Där ligger vi nog i lä!!

Fast nav, en utväxling, inga bromsar!!

B) [/B][/QUOTE]

Riktiga tuffingar det där, tror trenden kommer från New York. Såg ett tv program för når år sedan om budcyklisterna där som hade som mest roligt när de cyklade ifrån cykelpoliserna.

Budcyklisterna i New York tävlar, på bifogad hemsida finns en video inspelad med hjälmkamera.

[url]http://www.digave.com/videos/[/url]

Vad är det brukar stå, "don't try this at home!"

Micke @ndersson 2006-05-01 20:24

1 bifogad(e) fil(er)
Denna bild gjorde jag mest som en kul grej till min sida på tidningen Foto, då man fortfarande var kvar där... Hope Ti-glide med Mono:s navhylsa och XT-kassett, med inbyggt halmstrå (extrautrustning)!

abbeman 2006-05-01 20:45

cykling i helgen

1 bifogad(e) fil(er)
Svenska cupen i XC i Mjölby i helgen. Emil Lindgren tävlandes för Italienska Bianchi Agos kämpade sig in på en 5:e plats

Micke @ndersson 2006-05-01 20:49

[QUOTE][i]Martin Gunnarson skrev:[/i]
[B]Riktiga tuffingar det där, tror trenden kommer från New York. Såg ett tv program för når år sedan om budcyklisterna där som hade som mest roligt när de cyklade ifrån cykelpoliserna.

Budcyklisterna i New York tävlar, på bifogad hemsida finns en video inspelad med hjälmkamera.

Vad är det brukar stå, "don't try this at home!" [/B]U[/QOTE]

Tack för länken, kul! Lite skillnad i New York, med kriget mellan "cabsen" och buden... Testade citytrafik-racing en helg i Sthlm för många år sen (vattenfestival) tillsammans med polaren och det blev mycket adrenalin och spännande situationer! Roligt, men att buda i Sverige; tror inte att det blir av för egen del. Vintrarna blir nog rätt långa... Man börjar väl bli gammal och lite bekväm..?!

Benganbus 2006-05-02 07:34

[QUOTE][i]Martin Gunnarson skrev:[/i]
[B]Riktiga tuffingar det där, tror trenden kommer från New York. Såg ett tv program för når år sedan om budcyklisterna där som hade som mest roligt när de cyklade ifrån cykelpoliserna.

Vad är det brukar stå, "don't try this at home!" [/B][/QUOTE]

:)
Läste också om dom, tror det var samtidigt med tv-programmet! :)

I sammanhanget har jag en bild från Köpenhamn,
bilden kan vara en 10-15 år gammal.
Som nå'n använde i Köpenhamnstrafiken.
En velodromhoj, med stänkskärmar och lätt pakethållare!
Danskarna....!! :)

Och innan jag glömmer bort det, tänkta säga några ord om träfälgarna jag talat om tidigare i tråden.

Avdelning cykelallmänbildning alltså!! ;) ;)

Det kan ju verka underligt med träfälg!
Men, det var skiktlimmande träfälgar, med mycket bra hållfasthet, och lätta.
Tror några stall tom. prövade dom i Girot eller Touren på nå'n etapp.
Men, det var för tubdäck, inte för kanttråd.

Makten 2006-05-02 22:58

Det där med velodromhoj har jag också sett. Verkar ju helt vansinnigt att cykla utan broms! Visst, någon bromsverkan har man ju genom att "hålla emot" med pedalerna eftersom de har fixerad utväxling utan frihjul, men det kan inte vara särskilt effektivt:-S En frambroms väger inte många gram heller, så man förstår ju att det är för att det är ballt. Lyckligtvis (?) så skadar man ju bara sig själv om man utsätter sig för dumheter på cykel.
Fördelen måste ju vara att cykeln väger extremt lite och att i princip inget kan paja.

North 2006-05-03 23:19

1 bifogad(e) fil(er)
Ohh va kul, folk som gillar cyklar.
Jag har en, Merida magnesium elite (mtb)
Vi brukar cykla i Sandsjöbacka, ett naturreservat söder om Göteborg.

Här är en bild på hojjen, som efter "krympning"till (Maxstorlek: 60000 bytes, 400x400 pixels ), blev helt kass??
Jag kan nog inte riktigt :)

Ha det bra alla cyklister

Benganbus 2006-05-03 23:34

[QUOTE][i]Makten skrev:[/i]
[B]Det där med velodromhoj har jag också sett. Verkar ju helt vansinnigt att cykla utan broms! Visst, någon bromsverkan har man ju genom att "hålla emot" med pedalerna eftersom de har fixerad utväxling utan frihjul, men det kan inte vara särskilt effektivt:-S En frambroms väger inte många gram heller, så man förstår ju att det är för att det är ballt. Lyckligtvis (?) så skadar man ju bara sig själv om man utsätter sig för dumheter på cykel.
Fördelen måste ju vara att cykeln väger extremt lite och att i princip inget kan paja. [/B][/QUOTE]

Försökte stopp ett velodrombud i dag för en bild...

Men han hörde inte!! :(

I'll be back!! ;)

epep 2006-05-04 22:47

[QUOTE][i]sinduda skrev:[/i]
[B]Idag är det inte tillåtet med olika stora hjul. [/B][/QUOTE]

Av ren nyfikenhet, varför är det inte tillåtet?

harryett 2006-05-04 22:54

[QUOTE][i]epep skrev:[/i]
[B]Av ren nyfikenhet, varför är det inte tillåtet? [/B][/QUOTE]

Christer måste mena i tävlingssammanhang.. självklart får man ha olika stora hjul "i det civila" om du fattar ;)

en fundering jag har kring det kan nog vara en enkel hastighetsreglering... olika stora hjul kan ge helt kroppsställningar och därmed aerodynamiska egenskaper.. även en sorts styre har blivit förbjudet efter att en snubbe rejsade och vann aldeles för mycket.. den hojjen såg mycket sjuk ut.

instick: Tex Specialized's BigHit är byggd för ett 24" hjul bak och ett 26" fram.. det ger bättre egenskaper i DH (Downhill)

Martin Gunnarson 2006-05-04 23:46

1 bifogad(e) fil(er)
[B]Christer måste mena i tävlingssammanhang.. självklart får man ha olika stora hjul "i det civila" om du fattar ;)

en fundering jag har kring det kan nog vara en enkel hastighetsreglering... olika stora hjul kan ge helt kroppsställningar och därmed aerodynamiska egenskaper.. även en sorts styre har blivit förbjudet efter att en snubbe rejsade och vann aldeles för mycket.. den hojjen såg mycket sjuk ut.

instick: Tex Specialized's BigHit är byggd för ett 24" hjul bak och ett 26" fram.. det ger bättre egenskaper i DH (Downhill) [/B][/QUOTE]

Tävlingscyklars utformning är starkt reglerad av UCI och menar många alldeles för konservativt. Till exempel måste ramen vara diamant/triangelformad med följden att mera innovativa ramtyper inte längre utvecklas eftersom det som inte får användas i tävling är svårsålt.

När fram och bakhjul fick vara olika stora körde en del tempolopp med diskhjul även fram. Ett diskhjul fram med full storlek tror jag anses vara för vindkänsligt så då gick inte det längre.

Som avslutning en bild på en långsam cyklist jag mötte idag.

Martin Gunnarson 2006-05-29 21:34

Ny fart i tråden?

1 bifogad(e) fil(er)
Försökte mig på lite cykelfoto i helgen. Försökte panorera för att få rörelse i bilden men jag fick gå ner till 1/20 ungefär för att få oskärpa och då blev inte så många bilder bra. Hur brukar ni andra fota cyklister?

harryett 2006-05-30 14:03

jag plåtade min brorsa när han gjorde footplants:

[url]http://www.fotosidan.se/pools/view/10/681878.htm[/url]

kommentera gärna ;)

orienteraren 2006-05-31 20:47

[B]Vinterhojen igen- nu utrustad för mörkerracing på små ödsliga skogsvägar... Är nyfiken; nån annan här som kör med jäkligt mycket ljus på hojen? Ytterst rolig träningsvariant när man blivit lite less på dom gamla rundorna (rekommenderas)! [/B][/QUOTE]

Mycket ljus är väl svårdefenierat, jag har 20+50W spots på styret samt 20W halogen på hjälmen, dvs maximalt krämar jag på 90W, en oslagbar kombination att ha ljus både på styret och på huvudet, då är det alltid ljust där man tittar och alltid just dit cykeln är på väg. Har provat att köra med bara lyse på styret och bara på huvudet och kommit fram till att båda är kass.

Bara på huvudet -> vrid på huvudet och du kan inte i ögonvrån se om det kommer någon rot eller andra överrraskningar framför dig.

Bara på styret -> du har inte ljus dit du tittar, dvs du kan inte se hur det ser ut efter svängen förrän du svängt.

Är mkt nöjd med min uppsättning men kör mest på 20+20W för att kunna köra ett längre pass. Instruktion om hur jag byggde mitt "styrlyse" finns på

[url]http://home.student.uu.se/f/frso2193/lampguide/[/url]

för den som är intreserad av att bygga eget. Man kan komma riktigt billigt undan om man vill.

Micke @ndersson 2006-05-31 21:42

Haha, ja det klassas som jäkligt mycket ljus! En fråga; när du kör 90W- har du ett helt bilbatteri med dig då eller? ;)

Själv har jag färre watt, men rätt mycket candela ändå. Går på 6volt och 4,5 Ah så man har lång drifttid.

Lampplacering ja.. Instämmer i dina synpunkter i stort; för teknisk åkning i skogen (med "tighta situationer") är det nästan helt nödvändigt med pannlampa (eller gärna bägge, som du hade). Men kör man snabbare rundor på grus/asfalt funkar det utmärkt med bara styrmonterat OM man har en rätt bred ljusbild, som belyser i kurvtagning. Just detta är ju det som många dyra fina cykelbelysningar faller på; många candela ofta, men på fel ställe...

Min rigg som exempel: jag byggde med 5 lampor; två stora ut åt sidorna (kurvor), 1 stor mittenlampa som riktas långt framför hojen, och dom bägge mindre underlamporna lyser upp mellan framhjulet och övre lampornas ljuskäglor. Lamporna under och över kan skötas oberoende av varandra, så man kan ha underlamporna som halvljus (vilket uppskattas av bilister).

Förra året hade jag bara 3 lampor och pga det kunde jag inte få BÅDE ljus långt fram och samtidigt bred ljusbild som lyser upp i kurvorna, så då var man ibland tvungen att anpassa tempot efter det... Mitt syfte med hemmabyggda mtb-belysningar är ju att kunna köra som på dagen trots att det är mörkt ute (till en rimlig kostnad), och nu är jag tillslut där. Annan kul grej: alla lamporna är parallellkopplade- går en sönder när man är mitt ute i ödemarken så har man fortfarande 4 till som ska paja innan man är utan ljus...

Don Ricardo 2006-06-11 17:18

Lida Loop

Nyss hemkommen från Lida Loop undrar jag om det är fler här på Fs som körde i dag?

Gjorde en DNF... =(
Benen orkade bara 2/3 av banan, dvs dom 2 första looparna, så det blev bara 44.5km mtb.
Varmt som attan.

Såg ett par fotografer där, en kille med Eos 1D(?)och ett 500 L(?)objektiv och en fotograf med
EOS 1D med en fast 30-50(?) L glugg.

Någon härifrån?

Don Ricardo 2006-06-11 17:20

Kan tilläggas att jag hellre forograferat med tanke på värmen...

bengt luthman 2006-06-11 18:17

jag kör mest för skojs skull men även för att håll aigång flåset lite grann, då blir det mest XC men lite åt freeride hållet. kör på en Kona CinderCone-ram med diverse godsaker på=)

här ser men en liten del av den=) plus en gammal hjälm jag had eförut....
[url]http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/286936.htm?set=lp[/url]

harryett 2006-06-11 18:20

[QUOTE][i]bengt luthman skrev:[/i]
[B]
här ser men en liten del av den=) plus en gammal hjälm jag had eförut....
[url]http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/286936.htm?set=lp[/url] [/B][/QUOTE]

mesig hjälm.. ska genast gå och plåta min

harryett 2006-06-11 18:28

gissa hur lång tid det tog att sätta på alla prickarna!

[url]http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/simon_front.jpg[/url]

[url]http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/simon_back.jpg[/url]

bengt luthman 2006-06-11 22:10

[B]mesig hjälm.. ska genast gå och plåta min [/B][/QUOTE]

det må så vara, men det var en hjälm jag köpte när jag var 13 år gammal. för övrigt skulle jag aldrig i helvete träna med en sån hjälm du har =) tung o varm...yuäck =)

harryett 2006-06-12 15:23

[QUOTE][i]bengt luthman skrev:[/i]
[B]det må så vara, men det var en hjälm jag köpte när jag var 13 år gammal. för övrigt skulle jag aldrig i helvete träna med en sån hjälm du har =) tung o varm...yuäck =) [/B][/QUOTE]

haha jo men den hjälmen är mitt minsta problem när det gäller att hålla mig sval.

bla. benskydden är inte att leka med.. det blir svettigt som bara den.
..ska det gå fort nedför så är det dessutom fullface-krukan som åker på..

varmt.

harryett 2006-08-03 14:01

låg aktivitet här :)

however..

eftersom jag har en hjälm som är orangeprickig (länk i föregående inlägg) så var jag ju tvungen att se till att cykeln min matchade den!

resultatet blev:

[url]http://photo.pinkbike.com/photo/950/pbpic950865.jpg[/url]

[url]http://photo.pinkbike.com/photo/950/pbpic950864.jpg[/url]

[url]http://photo.pinkbike.com/photo/950/pbpic950863.jpg[/url]

Sundström 2006-08-06 09:36

1 bifogad(e) fil(er)
Var och fotade lite under Långa Lugnet i Falun.
så riktigit skoj ut.De verkar ha lagt en, stundtals, riktigt tekninsk bana. Synd att man glömde bort och träna.
Fick några skapliga bilder som tröst...

mackan 2006-08-06 14:50

1 bifogad(e) fil(er)
Kul med cykelbilder skulle vara roligt att se bra mycket mer av det här på Fs!

Cyklade själv på en av de första Bmx´erna här i Stockholm 1981. Importerad från staterna då de inte fanns att köpa här ännu.

Körde u-ramp vid Grönan och varenda unge stod och gapade när man kom dundrandes på stan med helgjutna ekrar ;)

Här är en bild från förra sommaren i Björns trädgård.

Micke @ndersson 2006-08-06 15:23

1 bifogad(e) fil(er)
Grym bild, Marcus. Ser nästan ut som om hojens framhjul hålls fast av grenarna..

Här en gammal singlespeed som jag byggde på en överbliven Diamondbackram (mkt skön ram i skogen btw), "singulatorn" är egentillverkad av en gammal Campa-bakvxl & alu:

mackan 2006-08-06 15:29

1 bifogad(e) fil(er)
[B]Grym bild, Marcus. Ser nästan ut som om hojens framhjul hålls fast av grenarna..

Här en gammal singlespeed som jag byggde på en överbliven Diamondbackram (mkt skön ram i skogen btw), "singulatorn" är egentillverkad av en gammal Campa-bakvxl & alu: [/B][/QUOTE]

Schyst, Diamondback väcker en del minnen :)

Jodå, han var upp i trädet så det raslade löv och grenar! Allt för bilden som skulle publiceras i nån engelsk tidning!

harryett 2006-08-06 15:32

Jag in action (gör en abubaca):
[url]http://files.upl.silentwhisper.net/upload3/P1010181_1024.jpg[/url]

På mig ser min 26"are väldigt liten ut
Spot: vid Kista Skatepark.

[i](Abubaka är ett trick där man hoppar upp på en kant och drar i bakbromsen så att man balanserar på bakhjulet. sedan hoppar men ner baklänger (fakie) och hoppar runt ett halft varv (halfcab) så att man hamnar åt rätt håll igen)[/i]

Edit:
Abu Baka är faktiskt också namnet på en städare i Kista centrum :)

mackan 2006-08-06 22:50

1 bifogad(e) fil(er)
Mera från Bt!

Don Ricardo 2006-08-19 09:49

Lite i 11:e timmen men bege er till hammarbybacken(sthlm) och plåta SSWM (singlespeed world championship) på mtb.
Starten ska gå kl 12.00.
[url]http://www.sswc06.com/[/url]

Om ni ser en kille med en cannondale gemini, slingshot på ryggen och ett 70-200 på kameran fastlimmat i nyllet, gå då fram å hälsa på mig... =)

harryett 2006-08-19 21:08

fler än jag som var på invigningen av Ekerö BikePark idag?

det var ett par fotografer där. jag hade dock inte kameran med mig.. fick snylta på en polares D50 istället ;)

mackan 2006-08-30 00:23

1 bifogad(e) fil(er)
hjul

PeBro 2006-08-30 00:57

1 bifogad(e) fil(er)
Har kört veterancupen i några år (tempo, linje) och pendlat till jobbet året runt de senaste 13 åren.

Mvh / Peter

mackan 2006-08-31 00:56

1 bifogad(e) fil(er)
Okee!

Micke @ndersson 2006-08-31 01:33

1 bifogad(e) fil(er)
Vill minnas att det diskuterades budcykling här tidigare..

Här är ett Londonbud med en rätt moddad mtb- inga bromsar, inga växlar, och naturligtvis välrakade däck..

Micke @ndersson 2006-08-31 01:42

1 bifogad(e) fil(er)
En rätt vanlig variant där; Surly singlespeedram i stål, kolfibergaffel, enbart frambroms (och antagligen fast drev bak), tempostyre (så brett som det är mellan bilarna i city..) kombinerat med en mkt kort styrstam för lite extra kontroll..

Micke @ndersson 2006-08-31 01:44

1 bifogad(e) fil(er)
Pimped rides - Chinatown.. :P

Micke @ndersson 2006-08-31 01:51

1 bifogad(e) fil(er)
Något körd.. Sthlm:

Micke @ndersson 2006-08-31 01:53

1 bifogad(e) fil(er)
Bad hangover.. Uppsala:

Micke @ndersson 2006-08-31 01:56

1 bifogad(e) fil(er)
Vällåst...

Micke @ndersson 2006-08-31 02:12

1 bifogad(e) fil(er)
Kamouflage...

mackan 2006-08-31 23:26

1 bifogad(e) fil(er)
Punka

Predden 2011-07-21 22:13

Men varför har den här lysande tråden dött?

.Z. 2011-07-23 20:49

Livar upp den

Mobilbild på min kära singlespeed...

[IMG]http://tapatalk.com/mu/53f89c63-175e-9455.jpg[/IMG]

joyn 2011-07-23 22:34

Kan var något för det intresserade

Manfrotto brukar köra webbinars rätt ofta och här är en relevant för den här tråden.
[url]http://www.manfrottoschoolofxcellence.com/2011/06/10/kristof-ramon-presents-shooting-cycling-races-what-technique-to-use-at-50-kmh/[/url]

Don Ricardo 2011-07-24 00:32

1 bifogad(e) fil(er)
Jasså den här gamla tråden har flytit upp till ytan... :)

Här är senaste tillskottet, en Specialized Roubaix.

macgunde 2011-07-24 01:31

1 bifogad(e) fil(er)
Cykeln är ett bra transportmedel när man reser =)

afe 2011-07-27 07:34

1 bifogad(e) fil(er)
Drämmer väl till med min cykel som tyvärr inte använts så mycket i år p.g.a. ondigt knä :/

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:49.