Annons

Glasat vs. oglasat [diamontering]

Produkter
(logga in för att koppla)

pjutsi

Avslutat medlemskap
Enligt vilken skola ska man montera sina diabilder (35mm)?
Dubbelglas, enkel eller helt utan glas?

Hur många har egentligen mögel-erfarenheter?
Hur irriterande är det med ploppande bilder?
Fungerar verkligen de anpassade objektiven?
Och vilken sort fungerar bäst i en filmscanner?

Vad föredrar du och varför?

Med förhoppningar om en givande diskussion / PJ
 

Peter

Aktiv medlem
Glas

Utan tvekan glas!
Man lipper "ploppande" och bilderna är lättare att hålla rena. Däremot så har jag av slöhet och ekonomiska skäl nästan alla bilder utan glas. :rolleyes:
 

gunte

Aktiv medlem
Favoritramen för mig är Ge-Pe 3 mm glaslös,ligger stadigt i magasinet och riskerar inte att fastna i projektorn,vilket tunna ramar typ kodachrome gör ibland.Det är också väldigt lätt att sätta i diat och att klämma ihop med fingrarna...Poppandet beror ju på värmen från lampan så en projektor med bra kylning är att föredra..Min gamla Leitz pradovit från sent 60-tal är väldigt snäll i det fallet..
Enkelglas kan hjälpa en del om popp-problemet är besvärande..
Jag ser ingen anledning att använda glasade ramar om det inte handlar om turnerande bildspel o.d..
mvh/gunte..
 

Olle

Aktiv medlem
Om ni tänker använda dubbelglasade ramar, tänk på följande:
Andas inte på glasen vid rengöring.
Montera bilderna vid låg luftfuktighet, t ex vintertid.
Jag har själv råkat ut för att filmen möglat när jag inte följt råden ovan.

Olle
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag använder Gepe:s 3mm AntiNewton vilket fungerar mycket bra för mig. Jag tycker att ramarna är dyra men att de överväger till förmån för kvalitén åt bilderna. Har jag lagt ner tid och arbete på att ta en bild nöjer jag mig bara med det bästa. Jag ramar bara de bilder som jag vill behålla. Resten ramas oglasade och hamnar i diafickor för montering i pärm där de tar minst plats.

Jag har själv ingen erfarenhet av scanning men misstänker att bilderna scannas bäst omonterade och oklippta. Man tycker ju att de hanteras bäst då?

Jag har ingen erfarenhet av mögel. Peppar, peppar ..
 

Maverick

Aktiv medlem
När det gäller hantering i scanner så är omonterat klart att föredra. Det är ett himla pillande att montera ramade dior. Teoretiskt sett så tror jag att jag utan vidare skulle kunna montera två remsor på samma tid som en monterad dia. Vilket leder till att jag på samma tid som jag monterar fyra monterade dior monterar 48 omonterade. Nu har jag ju bara en monteringsram för respektive typ till scannern så riktigt så fort går det ju inte i verkligheten men det är en betydande skillnad.

/Maverick
 

tlorin

Medlem
Glasat eller oglasat? Jag är väldigt försiktig med att montera i glasade ramar. Jag monterar bara bilder under kort tid, t.ex. då de skall visas eller skickas iväg någonstans. När jag fått tillbaka bilden, eller visat klart bilden så monterar jag tillbaka dem till oglasad ram.

Jag gör detta eftersom jag sett min fars bilder som fått svarta prickar över hela bilderna. Min personliga uppfattning är att monteringen mellan glas har bidragit till de förstörda bilderna, men de hade även förvarats olämpligt i källaren där det är extra fuktigt, fr.a. sommartid.

En annan sak som jag inte gillar med glasade ramar är att dessa efter ett tag får en gråvit beläggning som ger en förämrad kontrast då bilden visas. Finns det något fabrikat som inte får beläggningar på glaset? Jag brukar använda Ge-Pe:s glasade ramar, men de tycker jag är usla eftersom en beläggning uppstår redan efter något års förvaring, trots att de förvarats skyddade i deras originalask.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
fast jag tror att man INTE skall skicka bilder monterade i glas, just för att risken att glaset går sönder och totalt förstör bilden.

Bäst skall vara att lägga bilderna i vanliga 4*5 platsfickor (småbild) och ev med extra individuell plastficka per bild.
 

jojje2

Aktiv medlem
och så fortsätter vi i samma anda...

Jag ska precis börja ta diabilder och undrar lite hur jag ska rama dem. Det är så att jag har en filmscanner (Minolta SD II) som har en "tray" där jag kan lägga in 4st ramade diabilder.
Dock står det i manualen att man helst inte ska använda glasramade, eftersom de bryter ljuset och blablabla.
Det är här beslutsångesten tar vid. Som jag har förstått det så skulle man kunna rada upp följande:

_________
glasramade:
+skyddar mot repor/damm
-kan ta fukt/mögelskador
-går inte att scanna direkt

oglasade
+klarar sig bra mot mögel
+går att scanna direkt
-skadas enkelt av repor/damm
-kan "poppa" vid projektorvisning
___________

Det viktigaste för mig är att diabilderna inte tar skada av damm/repor (eftersom det syns så väl när man scannar), _men_ när jag väl ska scanna dem så måste jag ju plocka ut dem ur ramen. Min fråga lyder således:
Hur lätt är det att repa diabilder och få dem dammiga? Tar labben bättre hand om dia än negativ? Jag vet nämligen att många negativ som jag fått framkallade, varit repiga när jag hämtat ut dem.

Oj, vad mycket text det blev :) Men hoppas någon orkar läsa hela :rolleyes:

/J
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har fått många negativ och dior repade hos Fuji. De har även lyckas klippa isär ett dia för mig. Så nu har jag drastiskt dragit ner på min framkallning hos dem. Det kostar lite mer att lämna i dem hos den lokale fotohandlaren men det får man väl ta.

Min personliga erfarenhet är att det inte är särskilt vanligt att man repar diorna vid normal hantering. Som jag ser så finns det bara ett kritiskt moment och det är när man monterar diorna. Därefter ligger de skyddade i pärm eller magasin.

Enligt fotohandlarn jag brukar gå till så hade han inte sett ett värme skadat dia på år så ur den aspekten fanns det ingen anledning att köra glasat tykte han. Han tyckte väl mest att det kunde vara värt att begrunda om man skulle sätta upp ett bildspel som skulle visas mycket. Fast i det fallet mer för att skydda mot repor i hanteringen än något annat.

När det gäller scanningen är det väl bara att prova och se om resultatet är acceptabelt, detta förutsatt att det är möjligt att montera glasade ramar. Jag antar att de är de glasade ramarna som är 3mm tjocka. Till min scanner följde det med en speciell monteringsram för 3mm diaramar.

/Maverick
 

jojje2

Aktiv medlem
ahaaaa, där har vi det avgörande... jag kan bara använda ramar som är 1-2mm så då måste jag ju ändå köra med oglasade dior.

Jag hade tänkt köpa framkallningspåsar av cyberphoto, "Fujicolor Fotopåse E6M (Dia) + montering (CS-ram) 59 kr"

Nu till frågorna:
kommer dessa att skickas till fuji?
kan jag skicka med en kodak rulle istället, eller är det bara för fujifilmer?
CS-ram? vad är det?
/J
 

Sumpen

Aktiv medlem
Är det någon annan som märker en förlust i bildkvaliteten när man projicerar med Gepes Anti-newtonglas? Jag studerade skärmen nogrant häromdagen när jag provade min nyanskaffade projektor och körde 6*6 med AN-glas på en sida (närmast lampan, vita sidan) och fönsterglas på den andra (mörka) sidan. På den projicerade bilden kunde jag klart och tydligt se de där mönstren efter AN-glaset.

Min fråga till er erfarna är om bildkvaliteten är bäst med oglasade, glasade eller glasade med AN-glas? Eller om det kvittar. Min erfarenhet är negativ i förhållande till AN-glas, hur är er?
 
ANNONS