Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Fototeknik (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=117)
-   -   Damm på sensorn - officiell tråd (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=77315)

mysk 2012-04-13 18:03

[QUOTE=Fotografen_;1814187]Det är förmodligen smuts/damm på sensorn och anledningen till att det syns på bilden som är tagen utomhus är för att du har använt bländare f/22 vilket ger ett mycket större skärpedjup (och då blir även dammkornen skarpa). På den andra bilden har du använt bländare f/4 vilket ger ett mycket mindre skärpedjup (dammkornen är så suddiga/oskarpa så att de "försvinner").

Kan rekommendera en blåsbälg för att på ett enkelt sett få bort damm från sensorn, t.ex. denna: [url]http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031[/url][/QUOTE]

Ja det låter ju logiskt. Men borde jag itne se det i live view om jag skiftar mellan f/22 och f/4?

Ingju 2012-04-13 18:12

[QUOTE=mysk;1814205]Ja det låter ju logiskt. Men borde jag itne se det i live view om jag skiftar mellan f/22 och f/4?[/QUOTE]

Det borde du göra men då måste också objektivet bländas ner och inte bara ställas på en mindre bländare, risken är ju att bilden blir så mörk att smutsen inte syns för den skull

mysk 2012-04-13 18:19

Sant.

Men det är bara att läman in den på rens som gäller då.
Sura pengar men antar det rä värt i längden

Fotografen_ 2012-04-13 18:30

[QUOTE=mysk;1814210]Sant.

Men det är bara att läman in den på rens som gäller då.
Sura pengar men antar det rä värt i längden[/QUOTE]

Som jag skrev så borde du testa med en blåsbälg för att få bort dammet. Allt kanske inte försvinner men det mesta borde det.

Men man får väl skicka in kameran för gratis rengöring och genomgång någon gång om man köper en nikon?

erro.se 2012-04-13 19:00

[url]http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn[/url]

joakim d 2012-04-13 19:18

Läs Roberts artikel och skaffa en gummiblåsa, den klarar man mycket med och man behöver inte beröra sensorytan (glaset) om det känns för nervöst. Sedan kan man lämna in kameran om man har någon smuts som verkligen sitter fast på sensorn.

PS
Robert, i Firefox på Mac så fungerar inte å,ä,ö på din sida men med Safari fungerar det dock utmärkt.
DS

Ragdollar 2012-05-06 20:18

Sensorrengöring

Har fått skräp på sensorn (fullformat, Nikon D3S).
Har försökt blåsa bort med "Air Bush" men skräpet sitter lite för bra denna gång.

Någon som har tips på bra fungerande produkter typ eclipse eller likvärdigt?
Hittar inte eclipse i de stora svenska fotobutikerna och får inte köpa från Amazon då de inte skeppar dessa produkter till Sverige.

microo 2012-05-06 20:29

[QUOTE=Ragdollar;1823422]Har fått skräp på sensorn (fullformat, Nikon D3S).
Har försökt blåsa bort med "Air Bush" men skräpet sitter lite för bra denna gång.

Någon som har tips på bra fungerande produkter typ eclipse eller likvärdigt?
Hittar inte eclipse i de stora svenska fotobutikerna och får inte köpa från Amazon då de inte skeppar dessa produkter till Sverige.[/QUOTE]

Lämna in den för rengöring!

Dragoen 2012-05-06 20:32

Jag använder SensorKlear från Lenspen.
Med den slipper man kladdet med vätskor och hittills har det fungerat bra.
Kostar runt 100kr och håller för flera rengöringar av sensorn.

Linmajon 2012-05-06 21:10

Man kan använda ren Metanol. Det gör jag, och en ny, fin mikrofibertrasa på en liten spatel. En klockren lösning så här långt.

Kollade senast min 5D2 idag, om den hade damm på sensorn. Knappt ett enda litet dammkorn, och då köpte jag den för 3 år sedan och har inte rengjort den en enda gång. Inte dåligt..

Ragdollar 2012-05-06 21:39

[QUOTE=microo;1823427]Lämna in den för rengöring![/QUOTE]

Det alternativet känner jag till, men inget direkt svar på min fråga.
Men, tack i alla fall för visat intresse.

Ragdollar 2012-05-06 21:42

[QUOTE=Dragoen;1823429]Jag använder SensorKlear från Lenspen.[/QUOTE]
Med den slipper man kladdet med vätskor och hittills har det fungerat bra.
Kostar runt 100kr och håller för flera rengöringar av sensorn.

Tack för tipset, ska titta på den, kanske testa ..

jelu1661 2012-05-06 21:43

Jag gör som Linmajon. Har man inte tummen mitt i handen är det onödigt att lägga förhållandevis enorma summor på tjänster/produkter som i princip är gratis att utföra på egen hand.

Ragdollar 2012-05-06 21:47

[QUOTE=Linmajon;1823447]Man kan använda ren Metanol. Det gör jag, och en ny, fin mikrofibertrasa på en liten spatel. En klockren lösning så här långt.[/QUOTE]

Kollade senast min 5D2 idag, om den hade damm på sensorn. Knappt ett enda litet dammkorn, och då köpte jag den för 3 år sedan och har inte rengjort den en enda gång. Inte dåligt.

Ett möjligt alternativ, men inte första valet.
Är aningen ängslig över att peta på sensorn, men har heller ingen lust att lämna in varje gång det dammar och "blåsbälgen" inte duger.
Tack ändå för tipset !

Ragdollar 2012-05-06 21:49

[QUOTE=jelu1661;1823468]Jag gör som Linmajon. Har man inte tummen mitt i handen är det onödigt att lägga förhållandevis enorma summor på tjänster/produkter som i princip är gratis att utföra på egen hand.[/QUOTE]

"Enorma summor" är väl att ta i, men i princip så håller jag med .. Många produkter är onödigt dyra.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:03.