Annons

Filterköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Olsson

Ny medlem
Hej alla.

Är ingen fotograf själv, dock har min flickvän en Canon EOS 300, och nu när det vankas jul tänkte jag köpa lite filter till henne, ty har jag förstått hennes insinueringar rätt är det något hon vill ha :)

Men jag är som sagt helt vilse i fotovärlden, så jag behöver er hjälp.
Har läst mig till så mycket att det nog blir ett cirkulärt polarisationsfilter samt ett varmtonsfilter. Men nu till frågorna:

1. Vilket märke ska jag satsa på?
2. Objektivet till hennes kamera är ett 28-90mm, betyder det att jag ska ha ett 28mm filter?
3. Angående varmtonsfiltret, 81A eller 81B?
4. Var hittar man en lämplig (och gärna billig) återförsäljare, helst på nätet?

Tusen tack på förhand!
Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det låter som ett bra julklappsval.

Märke beror väl mycket på din priskänslighet. Hoya och B+W gör bra filter. Hoya har två olika varianter varav de som kallas HMC har en bättre ytbeläggning som gör att det inte blir lika mycket reflexer om man fotograferar i motljus.

Hon skall nog ha filter på 58 mm till det röret.

Jag kan inte uttalamig om styrkan på varmtonsfiltret, men jag vet att det diskuterats här så gör en sökning.

Bra återförsäljare är t ex www.cyberphoto.se och www.scandinavianphoto.se.

Det finns även kombinerade polarisations- och varmtonsfilter, uppkallade efter nån känd naturfotograf i staterna som i sin tur uppkallat sig själv efter en gammal älgkossa. Dessa har fördelen att de är tunnare än två filter på varandra så att risken för mörka kanter (vinjettering) i vidvinkelläget blir mindre. Men då kan hon ju inte använda dem separat.

Du får väl hoppas att din flickvän inte upptäcker fotosidan :)
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej.
Prova handla på www.scandinavianphoto.se
De märken som de har är B+W och Hoya det kvittar nog vilket av dessa du köper de håller mig veterligen hög kvalitet båda.

Canons 28-90zoom har filter diameter 58mm. Det är den gängade delen längst fram på objektivet där man skruvar fast filtret.

Lycka till

MVH Uffe
 

kaatman

Aktiv medlem
Jag gissar att din flickvän är förhållandevis i början av sin fotografiska bana ? Hon har en EOS300 (iofsg väldigt bra, men har man fotat länge vill man förmodligen ha en större modell) och inget polfilter till sitt enda objektiv.

Jag tyckte iaf att när jag började fotografera och köpte mina första filter, så ville jag att det skull "hända lite grejjer" när jag slängde på filtret. 81A är väldigt diskret, så kanske 81B (som är lite kraftigare färgat) skulle vara lite roligare som första filter ?
 

Erik Olsson

Ny medlem
Tack för era svar!

Jo det stämmer, hon fick sin kamera i maj, och är således i början av sin fotografiska karriär. Kanske ska slå till med ett 81B, kan ju vara kul med ordentlig effekt..

Återstår då bara att välja märke, B&W verkar genrellt lite dyrare än Hoya, men kanske snäppet bättre också?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Uppriktigt sagt tror jag mest att skillnaden ligger på det känslomässiga planet. Är man lite lagd åt det prylbögiga hållet så är det kul med tyskt glas. As simple as that. Är hon en hon så tror jag nog att det förnuftiga valet Hoya är bra. Vad jag kör? Tjaeee... :cool:
 
ANNONS