Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Lag, moral och etik (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Olagligt fotografera barn? (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=173708)

Nils Haugen 2019-05-28 11:31

Olagligt fotografera barn?

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har i dag, på Lidas område i Botkyrka, blivit förklarad att det är förbjudit fotografera barn. Detta blev förklarad mig utav två personer där bestemt inget vet om fotografering och laggivning. Dom kende inte till SFF eller Thomas Riesler.
Nå är det så att jag är amatörfotograf och jag säljer inte mina bilder, men har de i min dator närmast som en fotodagbok.

Jag vill gärna ha klarhet i följande; måste jag ha målsmans tillåtelse för att fota till eksempel lekande barn på offentlig område. Inte dagis,skola och dyl.
Enligt dom vuxna är det kommit en ny lag sista 6 - 8 mnd. där sejar jag inte får fota så.

Jag har varit mycket på sjukhus sista året så jag är lite osäker.

ErlandH 2019-05-28 11:39

Nej, i Sverige är det inte olagligt att fotografera barn.

PeterWem 2019-05-28 11:41

Fotografens lagtexter: [URL]https://kameratrollet.se/2012/01/23/fototips-del-9-fotografens-lagtexter/[/URL]

Eller som Erland redan svarat, ej olagligt att fotografera barn eller vuxna.

Här ett nedlagt fall https[URL="https://www.skd.se/2010/07/21/71-aring-fotograferade-smaflickor-i-parken/"]://www.skd.se/2010/07/21/71-aring-fotograferade-smaflickor-i-parken/[/URL]

Att radera annans bild är egenmäktigt förfarande. Ett exempel på egenmäktigt förfarande där man raderat bild i annans telefon är Örebro tingsrätt B 5167-13.

jonasfj 2019-05-28 13:18

Det är lika bra att låta bli. Det går aldrig att vinna mot de där dårarna. Det finns så mycket annat att fotografera.

M7_21 2019-05-28 15:59