Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Lag, moral och etik (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Olagligt fotografera barn? (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=173708)

fotobollfoto 2019-05-29 10:42

[QUOTE=Jenny Jonsson;2244261][...]

Jag kan bara hoppas, eller hur?

Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.[/QUOTE]

Ja, ämnet är betydligt delikatare än en ”svart-vit” lagtext.

Jag [I]får[/I] fotografera och jag [I]får[/I] publicera. Men ifall det det lämpligt är en fråga man måste ställa sig som fotograf.

Jan af Lisö 2019-05-29 11:26

[QUOTE=Jenny Jonsson;2244261]. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.
[/QUOTE]

Kvinnan kanske visste mycket väl att en sk "bilradering" tar bara bort tabellen med länken till bilden, bilden finns kvar på minneskortet.

Det enda 100% säkra metoden är att destruera minneskortet, en fylla hela kortet med nya bilder.

PMD 2019-05-29 12:54

[QUOTE=Jenny Jonsson;2244261]Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.
[/QUOTE]
Det löste sig rätt bra, alltså. Det brukar göra det när alla inblandade är lugna och vänliga mot varandra.

Jenny Jonsson 2019-05-29 13:52

[QUOTE=Jan af Lisö;2244270]Kvinnan kanske visste mycket väl att en sk "bilradering" tar bara bort tabellen med länken till bilden, bilden finns kvar på minneskortet.[/QUOTE]

Jo, det är ju det man som "dåre" är rädd för.

Sannolikheten för att en människa idag kan lägga över bilder från kamera till Facebook men inte radera bilder på sitt eget minneskort är ju låg, tycker jag. Jag [I][B]hoppas [/B][/I]att det är så i det här fallet, annars kan det finnas ganska mycket material av mina vackra flickor när de leker o busar i strandkanten iklädda genomblöta underkläder på suspekta internetsiter

Och vet ni vad? Varken de eller jag kan skydda dem från det

Jag kan bara lära mina flickor att vänligt säga till att de inte vill vara med på bild, om de inte känner sig bekväma. Det betyder att de förmodligen kommer avvisa främlingar som fascineras av deras beteenden och utseenden i fullt påklädda och fullt legitima fotosammanhang också.

Det gör ont i mig när jag läser om hur man ska bära sig åt för att lura oroliga människor att man raderat bilder de inte vill ha tagna/spridda. Oavsett motiv för frågan om radering, oavestt motiv för fotograferingen.

Sen har ju PMD helt rätt i att vänlighet och artighet och generell snällhet är enda vägen framåt. Inom gatufoto och resten av livet.

jonasfj 2019-05-29 15:20

[QUOTE=Jenny Jonsson;2244261]Mina döttrar 10och 12 badade vid standen i byn där vi bor redan i april i år. Det var iskallt i vattnet men varmt o vackert väder, de hade åkt inlines och var svettiga. En kvinna filmade och fotograferade. Mina barn frågade varför och hon sa att hon ville lägga upp på Facebook för att visa vilken härlig dag det var och vilken fin utflykt hon hade. Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.

Jag hoppas så in i helvete mycket att den kvinnan inte hade två minneskort och skummare baktankar än hon gav sken av.

Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.[/QUOTE]

Det är för mig självklart att respektera andra människor.

Jag skulle aldrig fotografera någon som befinner sig i en situation där jag själv inte vill bli fotograferad. Det gäller folk som badar, men även uteliggare/tiggare och fattiga människor i utsatta situationer i utvecklingsländer.

Du har rätt att känna dig illa berörd av det du berättar, även om jag finner det osannolikt att kvinnan hade "skummare baktankar". Det låter mest som dåligt omdöme, och det är kanske inte ens tillåtet.

Om någon skulle be mig, på ett hyfsat sätt, att ta bort en bild för att det känns obehagligt att vara med på bild, så gör jag det utan att tveka (på båda minneskorten).

De jag kallar dårar är de som utan minsta anledning börjar dra helt bisarra slutsatser.

ErlandH 2019-05-29 15:51

[QUOTE=jonasfj;2244287]Det låter mest som dåligt omdöme, och det är kanske inte ens tillåtet.[/QUOTE]
Jo, att fotografera personer (även barn) som badar på allmän plats är fortfarande tillåtet.

fotobollfoto 2019-05-30 17:54

[QUOTE=jonasfj;2244287]Det är för mig självklart att respektera andra människor.

Jag skulle aldrig fotografera någon som befinner sig i en situation där jag själv inte vill bli fotograferad. Det gäller folk som badar, men även uteliggare/tiggare och fattiga människor i utsatta situationer i utvecklingsländer. [...][/QUOTE]

Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.

PMD 2019-05-30 17:59

[QUOTE=fotobollfoto;2244368]Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.[/QUOTE]

Det finns också folk som blir arga för att man tittar på dem. (Och då menar jag inte stirra).

I båda dessa fall handlar det antagligen om personer som är lätt mentalt instabila. De behöver hjälp, men jag vet inte riktigt om det är en bra idé att erbjuda det direkt på plats.

I båda fallen gör man nog normalt bäst i att sluta titta/fotografera samt avlägsna sig om de börjar bråka.

PMD 2019-05-30 18:03

[QUOTE=Jenny Jonsson;2244281]Och vet ni vad? Varken de eller jag kan skydda dem från det
[/quote]
En klok insikt. Jag tror f.ö. att pedofilskräcken är lite överdriven i vårt samhälle.
Pedofiler lär knappast agera helt öppet speciellt ofta, så de allra flesta som fotograferar barn i offentligheten har knappast onda avsikter.

M7_21 2019-05-30 18:23

[QUOTE=Jenny Jonsson;2244261]Mina döttrar 10och 12 badade vid standen i byn där vi bor redan i april i år. Det var iskallt i vattnet men varmt o vackert väder, de hade åkt inlines och var svettiga. En kvinna filmade och fotograferade. Mina barn frågade varför och hon sa att hon ville lägga upp på Facebook för att visa vilken härlig dag det var och vilken fin utflykt hon hade. Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.

Jag hoppas så in i helvete mycket att den kvinnan inte hade två minneskort och skummare baktankar än hon gav sken av.

Trist händelse, vi kan väl bara hoppas på att fler och fler tar till sig informationen om vad man kan/får fotografera/filma respektive publicera. Det borde sitta i ryggraden att man frågar först om det är någon/några som är utpekade på bilden.

Hade stranden (under en sommar t.ex.) varit full med folk, är det svårt att fråga alla om ev tillstånd (helt omöjligt...).

Men som det är idag, vistas jag på en offentlig plats (alltså inte i hemmet el.likn.) får jag räkna med att bli fotograferad eller filmad, tänk bara på alla övervakningskameror som numera finns lite överallt.

Går man över Sergels Torg i Stockholm idag, så får man också räkna med att fastna på ett antal såna bilder. Vi får väl leva med det på gott och ont.

jonasfj 2019-05-30 18:50

[QUOTE=fotobollfoto;2244368]Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.[/QUOTE]

Det är väl inget problem. Det gäller allt i livet. Vem går runt med en lagbok och hävdar sin rätt? Man får använda sunt förnuft.

PMD 2019-05-30 19:13

Vems sunda förnuft ska gälla?

jonasfj 2019-05-30 19:31

[QUOTE=PMD;2244384]Vems sunda förnuft ska gälla?[/QUOTE]

Det finns konsensus i samhället om hur vi umgås med varandra. Vi är alla sociala varelser som lär av erfarenhet vad som fungerar och inte fungerar.

fotobollfoto 2019-05-30 20:00

[QUOTE=jonasfj;2244379]Det är väl inget problem. Det gäller allt i livet. Vem går runt med en lagbok och hävdar sin rätt? Man får använda sunt förnuft.[/QUOTE]

Jag tänkte bara att om du tycker att det ör okej att bli fotograferad på stan så tycker du det är okej att fotografera andra på stan.
Men nu förstår jag att du inte är då enkelspårig. Det gäller att känna in situationen och agera med förnuft.

PMD 2019-05-30 21:52

[QUOTE=jonasfj;2244389]Det finns konsensus i samhället om hur vi umgås med varandra.
[/quote]
Och den konsensusen är kodifierad i lag.

[quote]
Vi är alla sociala varelser som lär av erfarenhet vad som fungerar och inte fungerar.[/QUOTE]
Delvis pga att en del inte riktigt passar in i den mallen så har vi ovan nämnda lagar.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.