Annons

tips

Produkter
(logga in för att koppla)

navve

Ny medlem
kan någon vänlig själ hjälpa mig. Jag står i kvalet och valet jag skall köpa ny kamera utrustning. vad skall jag välja? jag funderar på eos 30 eller f80 och slutligen minolta 800. behöver lite hjälp för och i mot argument. just nu har jag en olympus om 10 och en nikon 401 som börjar ge sig. tack på förhand
 

Maverick

Aktiv medlem
Kan inte så mycket om Canon och Nikon, men Minoltan borde vara prisvärd. Det är en utgående modell och då brukar priserna sjunka. Se om du kan få den med minoltas 24-105mm objektiv som är helt kanon.

Att tänka på är att begagnatmarknaden är mindre till Minolta än till Nikon och Canon enligt min uppfattning.

Själv har jag en 700si och jag sparar till en Dynax 7.

Mvh
Maverick
 

haak

Aktiv medlem
Minolta

800si. Jag gillar Minolta :p ...

Din optik och kanske andra tillbehör från 401:an borde väl passa f80? En anledning att välja Nikon?

Jag är helnöjd med 800si, fast jag har förstås bara andra Minoltor att jämföra med :( . Om du vill kan jag bistå med en 800si-manual i pdf-format som beslutsunderlag.

mvh
Håkan Åkesson
 

klasg

Aktiv medlem
800si...

Jag var nyss i samma sits som du. Men tillslut så blev det en... Minolta Dynax 800si. Jag är helnöjd med den. jag hade visserligen minolta förut, men tänkte kanske byta system, det gjorde jag inte. Det enda negativa jag kan bistå med när det gäller 800:an är att det saknar en finess, spegeluppfällning. Men hur ofta annvänder man det? Mem annars så har den allt. PC-kontakt, utag för VC-700grepp(köp ett sådant oxå), trådlös blixtstyrning, 1/8000 synk tid, ögonaktivering, 3b/s, bra ergonomi. m.m.

Jag tänker bifoga en länk med massor av ressensioner av olika kameror. Där kan du gå in och jämföra de olika kandidaterna.
http://www.camerareview.com/. Lycka till! /Klas Gidlöf
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Om du redan har grejer till din Nikon så borde väl en ny Nikon vara ett naturligt val.
Fan, det svider att skriva så när man gillar Minolta :)
 

gunte

Aktiv medlem
För rättvisans skull bör du väl lusläsa brochyrerna om dina alternativ,överväga funktionerna du behöver och inte minst hålla i kamerorna för att få en som ligger bra i handen..
fördelarna för Minolta är bl.a lagring av exponeringsdata,vanliga batterier i handgreppet och väldigt trevliga objektiv i deras första Af-objektivserie..t.ex 70-210/4 som lämpar sig bra tillsammans med converter..
mvh/gunte..
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Jag skulle definitivt välja en Canon EOS 30! Såklart, eftersom jag redan har två stycken äldre EOS sen tidigare, och behöver byta upp mej. Skulle ta en EOS 3:a om jag hade råd, men det blir nog en 30 i alla fall så småningom.

Ska man vara lite objektiv, så måste man väl som någon sa kolla på vilka funktioner man är ute efter. Jag vill gärna ha ögonstyrningen - och då blir det EOS i alla fall. Bländarförval, tidsförval, och manuell inställning bör den ha. TTL-mätning, skärpedjupsknapp också. Exponeringskompensation, gaffling (=bracketing)... och så är det bra om den är så tyst som möjligt, och gärna bra kapslad, så den håller för lite taskigt väder...
 

RobGum

Aktiv medlem
...och jag har precis köpt en Nikon F80. Jag är supernöjd. Det ända jag hakade upp mig på innan jag köpte kameran var filmframmatningen på 2,5 bps. Men så länge man inte är behov av snabbare så är det kanske inte var något att haka upp sig på...

Eftersom far min har Nikon skapade det ännu en fördel att kunna låna hans objektiv. Kanske en fördel för dig också med tanke på din 401:a

Som någon skrev i en annan diskussionstråd "Ljusmätningen i F80 är samma som i F100 (Tio-segmenterad matrismätning) vilken är oerhört träffsäkert"

/Nöjd F80-ägare...
 
ANNONS