Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Bildforum: Bildlära (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Letar bra böcker (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=171275)

Hujeta 2018-02-19 02:19

Letar bra böcker

Tänkte jag skulle inhandla någon bra bok att bli inspirerad av och lära mig lite mer om fotohistoria.

Hittade ingen kategori för litteratur när jag surfar från telefonen. Iallafall,har läst en del fotoböcker men de har uteslutande varit inriktade på teknik och att utveckla läsaren. De innehåller såklart bilder också men nu letar jag en eller flera böcker som är mer som en utställning i bokformat, där artisten beskrivs lite tillsammans med en del samlade verk. Det är såklart positivt om det finns anmärkningar eller förklaringar till varför ett foto är speciellt, "på denna bild skildrar Capa landstigningen..."

Personligen är jag mest intresserad av landskap & streetfoto men det mesta som är vänskap kan ändå tilltala mig. Föredrar bok på engelska för en eller flera framstående fotografer visar sina verk.

Måns H 2018-02-19 07:52

Kunskap och inspiration

Kurt Bergengrens "Fotografera är nödvändigt" är "den enda fotobok man behöver" enligt Bengt Björkbom här på FS. Stämmer, Bergengren var en gigant som skildrar andra giganter, men det är inte fel att skaffa andra böcker också. Finns bara antikvariskt.

Kurt Bergengrens "Tänka med ögonen" täcker in svenskt foto. Utmärkt bra bok! Finns ny på Adlibris för 134:-. Fynda!

Göran Segeholms inspirationsbok "Konsten att ta vinnande bilder" håller jag också väldigt högt. Kan köpas ny.

stefohl 2018-02-19 08:54

[QUOTE=Hujeta;2197722]Tänkte jag skulle inhandla någon bra bok att bli inspirerad av och lära mig lite mer om fotohistoria.

Hittade ingen kategori för litteratur när jag surfar från telefonen. Iallafall,har läst en del fotoböcker men de har uteslutande varit inriktade på teknik och att utveckla läsaren. De innehåller såklart bilder också men nu letar jag en eller flera böcker som är mer som en utställning i bokformat, där artisten beskrivs lite tillsammans med en del samlade verk. Det är såklart positivt om det finns anmärkningar eller förklaringar till varför ett foto är speciellt, "på denna bild skildrar Capa landstigningen..."

Personligen är jag mest intresserad av landskap & streetfoto men det mesta som är vänskap kan ändå tilltala mig. Föredrar bok på engelska för en eller flera framstående fotografer visar sina verk.[/QUOTE]

John Szarkowskis bok Looking at Photographs är en klassiker. Han har där plockat fram 100 bilder ur MOMA:s arkiv och skrivit en spännande artikel till varje bild.

Hujeta 2018-02-19 11:42

[QUOTE=Måns H;2197726]Kurt Bergengrens "Fotografera är nödvändigt" är "den enda fotobok man behöver" enligt Bengt Björkbom här på FS. Stämmer, Bergengren var en gigant som skildrar andra giganter, men det är inte fel att skaffa andra böcker också. Finns bara antikvariskt.

Kurt Bergengrens "Tänka med ögonen" täcker in svenskt foto. Utmärkt bra bok! Finns ny på Adlibris för 134:-. Fynda!

Göran Segeholms inspirationsbok "Konsten att ta vinnande bilder" håller jag också väldigt högt. Kan köpas ny.[/QUOTE]

Får kolla hur det är ut med Adlibris, om de levererar utomlands. Blir dock svårt mwd antikvariat men jag får tacka så mycket för tipsen!

Hujeta 2018-02-19 11:43

[QUOTE=stefohl;2197729]John Szarkowskis bok Looking at Photographs är en klassiker. Han har där plockat fram 100 bilder ur MOMA:s arkiv och skrivit en spännande artikel till varje bild.[/QUOTE]

Låter riktigt spännande, precis vad jag letar efter!

Förvrigt vill jag passa på och be om ursäkt för hur jag skriver,sitter på telefonen och där är autocorrect lite väl fascistisk ibland.

Uffe_Nordholm 2018-02-19 13:55

[QUOTE=Hujeta;2197752]Får kolla hur det är ut med Adlibris, om de levererar utomlands. Blir dock svårt mwd antikvariat men jag får tacka så mycket för tipsen![/QUOTE]

Om du villköpa böcker på antikvariat kanske deras gemensamma sida [url]https://www.antikvariat.net/[/url] fungerar för dig. Huruvida de levererar utomlands är nog upp till varje enskilt antikvariat.

Erik_N 2018-02-19 17:40

En mycket bra bok, tycker jag, som Stefan Ohlsson förstås inte gör reklam för själv, är boken Tala om bilder!
av Bo Bergström och Stefan Ohlsson själv. De har valt ut ett antal bilder som de sedan samtalat kring. Se här för mer information: [url]http://www.carlssonbokforlag.se/produkt/tala-om-bilder/[/url]

Vet inte om den fortfarande säljs men hittar du den så är den mycket givande!

stefohl 2018-02-19 17:55

[QUOTE=Erik_N;2197778]En mycket bra bok, tycker jag, som Stefan Ohlsson förstås inte gör reklam för själv, är boken Tala om bilder!
av Bo Bergström och Stefan Ohlsson själv. De har valt ut ett antal bilder som de sedan samtalat kring. Se här för mer information: [url]http://www.carlssonbokforlag.se/produkt/tala-om-bilder/[/url]

Vet inte om den fortfarande säljs men hittar du den så är den mycket givande![/QUOTE]

Den säljs fortfarande.

Hujeta 2018-02-20 10:25

[QUOTE=stefohl;2197779]Den säljs fortfarande.[/QUOTE]

Jag kikade på länken där ovanför men hittade inget sätt att beställa. Är det någon annan sida som gäller för order?

Hujeta 2018-02-20 10:28

[QUOTE=stefohl;2197729]John Szarkowskis bok Looking at Photographs är en klassiker. Han har där plockat fram 100 bilder ur MOMA:s arkiv och skrivit en spännande artikel till varje bild.[/QUOTE]

Klickade hem den igår, blir roligt att bläddra när den dyker upp om någon vecka.

stefohl 2018-02-20 11:35

[QUOTE=Hujeta;2197818]Jag kikade på länken där ovanför men hittade inget sätt att beställa. Är det någon annan sida som gäller för order?[/QUOTE]

Den finns säkert på AdLibris och Bokus.

Stefan

stefohl 2018-02-20 11:40

[QUOTE=stefohl;2197829]Den finns säkert på AdLibris och Bokus.

Stefan[/QUOTE]

[url]https://www.bokus.com/bok/9789173315166/tala-om-bilder-tekniskt-och-kommunikativt-om-49-bilder/[/url]

Är en adress. Det finns ju också de filmer som ligger här på Fotosidan. Klicka på TV och scrolla rätt långt ner, så hittar du ett antal filmer, som till exempel [url]https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/tala-om-bilder-del-3-anna.htm[/url] som är en film som handlar om en bild som Anna Clarén har gjort.

Stefan

stefohl 2018-02-20 11:54

Tala om bilder

Jag har inte varit inne på Bokus och AdLibris tidigare, men nu gjorde jag det. Och då fick jag läsa en kommentar vad han tyckte om boken som gladde mig mycket.

Två initierade och intressanta personer samtalar om ett antal utvalda fotografier. Jag har hört några liknande diskussioner med samma personer som film på fotosidan.se, och det är väldigt givande - vad ser de i en bild, hur läser de den, vad har fotografen egentligen gjort - i Bo Bergströms och Stefan Ohlssons ögon i alla fall. Oerhört givande och för mig mycket angelägen bok!!

Stefan

Erik_N 2018-02-20 16:48

[QUOTE=stefohl;2197831]Jag har inte varit inne på Bokus och AdLibris tidigare, men nu gjorde jag det. Och då fick jag läsa en kommentar vad han tyckte om boken som gladde mig mycket.

Två initierade och intressanta personer samtalar om ett antal utvalda fotografier. Jag har hört några liknande diskussioner med samma personer som film på fotosidan.se, och det är väldigt givande - vad ser de i en bild, hur läser de den, vad har fotografen egentligen gjort - i Bo Bergströms och Stefan Ohlssons ögon i alla fall. Oerhört givande och för mig mycket angelägen bok!!

Stefan[/QUOTE]

Ja, det var faktiskt jag som skrev den kommentaren också, ser jag, för nästan fyra år sedan. Jaja, jag står fast vid vad jag tyckte då! :-)

stefohl 2018-02-20 20:11

[QUOTE=Erik_N;2197840]Ja, det var faktiskt jag som skrev den kommentaren också, ser jag, för nästan fyra år sedan. Jaja, jag står fast vid vad jag tyckte då! :-)[/QUOTE]

Roligt att höra. Det är rätt mycket slit att göra en bok som denna, så det är kul att få reda på att den känns givande.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.