Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Frågor om Fotosidan (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=145)
-   -   Dåliga bilder i bildkritik. (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=90783)

alf109 2008-03-23 17:07

Personligen tycker jag att detta med kritik är väldigt svårt. För att kritiken skall vara något sånär meningsfull måste den grunda sig på en kunskap som höjer sig över det egna personliga tyckandet. Ganska få besitter den erfarenhet och kunskap som krävs för att kritik skall bli meningsfull tycker jag. Ofta är vad som kallas kritik här egentligen den kritiserandes försök att applicera sin egen bildsyn på någon annans bild.

Det är inte alltid kvaliteten på bilderna som är problemet utan minst lika ofta kvaliteten på kritiken tycker jag. Om man går in och granskar de som står för direkta sågningar (vilket dess bättre är relativt ovanligt) av andras bilder finner man ofta någon som inte kommit speciellt långt i sitt eget fotograferande. Det blir lätt lite av "en blind försöker leda en blind" över kritiken här tycker jag. Bättre då att försöka formulera vilka känslor bilden väcker hos mig som betraktare tycker jag, och om bilden inte väcker några känslor eller om jag personligen inte tycker om den kan det vara bättre att låta bli att kommentera. För just detta att jag personligen inte gillar bilden eller "tycker att den är dålig" kan bero på så mycket annat än att den skulle vara dålig ur något rent objektivt perspektiv.

Dessutom är fotosidan en site för alla med ett fotointresse och här finns hela spännvidden mellan rena nybörjare och fullfjädrade proffs, dessutom inom alla olika genrer. Detta kanske man bör ha i bakhuvudet när man tittar på bilderna. En bild är ett system som består av en sändare och en mottagare (för att citera Strömholm) och alla gånger kanske inte jag är den tänkta mottagaren för bilden. Detta kan också vara värt att fundera på innan man kommer med sin kritik.

Mankan G 2008-03-23 17:25

Jag har i stort sätt helt slutat att aktivt titta i kritikpoolerna. Det händer att jag tittar på en och annan bild men då har den retat min nyfikenhet via de slumpvis valda bilderna som finns på FS förstasida. Att jag slutat beror på den i allmänhet låga nivån på bilderna samt folks reaktioner på kritiken. Visst finns det ett och annat guldkorn men alltför få kittlar mina sinnen. Och när jag hittar dessa guldkorn vill jag gärna ge både ris och ros där jag anser det vara motiverat men reaktionerna är oftast så pass negativa att det bara blir tråkigt. Känns som om våra vänner mest lägger upp sina alster för att vi sakk berömma dem. Det är trots allt väldigt få bilder som är så pass bra att det inte finns något negativt överhuvud taget att säga om dem. Dessutom är det min smak som lägger nivån på mina kommentarer och inte fotografens.

För mig så är det så att om jag hittgar ett guldkorn så kommenterar jag det gladeligen och försöker hålla mig till konstruktiv kritik. Både negativ och positiv sådan. Den grå massan passerar utan att jag ens reflekterar över dem.....

Gurra G 2008-03-23 17:26

[QUOTE][i]Poteta skrev:[/i]
[B]Jag tror att många helt enkelt inte har fattat vad en kritikpool är. Man lägger upp sina bilder för att visa upp dem, inget annat.
Vet inte hur man ska komma till rätta med det men många har missat poängen helt. Man är inte ute efter kritik utan vill bara visa sina bilder för så måmga som möjligt. [/B][/QUOTE]

Huvudet på spiken tror jag

En idé kanske vore att införa en ny pool som heter "titta men inte ge kritik" ;)

Peter-L 2008-03-23 18:03

[QUOTE][i]alf109 skrev:[/i]
[B]Det är inte alltid kvaliteten på bilderna som är problemet utan minst lika ofta kvaliteten på kritiken tycker jag. [/B][/QUOTE]

Tycker att Alf ha en point här vad gäller kritik.
När det gäller foto brukar jag hävda att det inte finns något rätt eller fel. Däremot finns det bättre och sämre. I en rent teknisk aspekt, i en aspekt av komposition etc....

Det talas ofta om Kritik eller Kommentar. Ett i mina ögon viktigt ord som glömms är "KONSTRUKTIV".

Den KONSTRUKTIVA KRITIKEN, som beskriver en känsla man får av bilden. Hur man själv skulle kunna tänka sig att förbättra, vinkel, utsnitt, ljus, mättnad, svärta eller vad det nu månde vara.

Låt oss försöka va konstruktiva!!! Och, har man lagt in en bild, så har man valt att ta emot kritik. Två sidor av samma bild, så att säga.....

Glad Påsk!!

christian_r 2008-03-23 18:39

[QUOTE][i]Mankan G skrev:[/i]
[B]Jag har i stort sätt helt slutat att aktivt titta i kritikpoolerna. Det händer att jag tittar på en och annan bild men då har den retat min nyfikenhet via de slumpvis valda bilderna som finns på FS förstasida. Att jag slutat beror på den i allmänhet låga nivån på bilderna samt folks reaktioner på kritiken. Visst finns det ett och annat guldkorn men alltför få kittlar mina sinnen. Och när jag hittar dessa guldkorn vill jag gärna ge både ris och ros där jag anser det vara motiverat men reaktionerna är oftast så pass negativa att det bara blir tråkigt. Känns som om våra vänner mest lägger upp sina alster för att vi sakk berömma dem. Det är trots allt väldigt få bilder som är så pass bra att det inte finns något negativt överhuvud taget att säga om dem. Dessutom är det min smak som lägger nivån på mina kommentarer och inte fotografens.

För mig så är det så att om jag hittgar ett guldkorn så kommenterar jag det gladeligen och försöker hålla mig till konstruktiv kritik. Både negativ och positiv sådan. Den grå massan passerar utan att jag ens reflekterar över dem..... [/B][/QUOTE]

Tyvärr så känner jag det likdant.

Men jag är dock dålig på att ge kritik, om jag gillar ett foto så skriver jag det, bilden blir mer som en inspirations källa.

lottawe 2008-03-23 19:08

[QUOTE][i]alf109 skrev:[/i]
[B]Personligen tycker jag att detta med kritik är väldigt svårt. För att kritiken skall vara något sånär meningsfull måste den grunda sig på en kunskap som höjer sig över det egna personliga tyckandet. Ganska få besitter den erfarenhet och kunskap som krävs för att kritik skall bli meningsfull tycker jag. Ofta är vad som kallas kritik här egentligen den kritiserandes försök att applicera sin egen bildsyn på någon annans bild......

........och om bilden inte väcker några känslor eller om jag personligen inte tycker om den kan det vara bättre att låta bli att kommentera. För just detta att jag personligen inte gillar bilden eller "tycker att den är dålig" kan bero på så mycket annat än att den skulle vara dålig ur något rent objektivt perspektiv.[/B][/QUOTE]
Jag tycker att den subjektiva åsikten om [i]bilden[/i] kan vara nog så värdefull.. Och att [b]de[/b] subjektiva åsikt[b]erna[/b] kan vara värdefulla allihop utan att ens behöva överensstämma med varandra eller med den tanken jag som bildskapare hade med min bild. Bildkritik är nog inte menad att vara objektiv.

Av den anledningen tror jag att det är viktigt att inte formulera kritik som något annat än just subjektivt också. Mottagaren bör förstå att det som sägs under en bild just är en subjektiv åsikt och ingen "lag."

Jag tycker att det är helt ok att kommentera vad någon personligen anser är en "dålig" bild, men med tydlighet att det är en enskild kommentar och inget generellt gällande då.

Teodorian 2008-03-23 19:18

Re: Dåliga bilder i bildkritik.

[QUOTE][i]FILM) (ulltand skrev:[/i]
[B]Nu tar jag upp det igen (hittade inte mitt förra inlägg).

Jag tycker vi lägger in på tok för kassa bilder i bildkritik, och när man kritiserar så får man mest skit.

Våga kritisera! Man är inte snäll när man påstår att en dålig bild är bra.

Själv tigger jag o ber om kritik!

Vad tycker du själv om bilderna i bildkritik?

Edit lite text o stavfel. [/B][/QUOTE]

Länka till

1) en "dålig" bild,

2) en "bra" bild samt

3) förklara skillnaden dem emellan.

Teodorian 2008-03-23 19:24

Re: Re: Dåliga bilder i bildkritik.

[QUOTE][i]LuCyphre skrev:[/i]
[B] Bilder letar/ser jag på andra ställen [/B][/QUOTE]

Tipsa gärna om bra hemsidor för bilder med god kvalitet som kan inspirera!

lottawe 2008-03-23 19:28

jag har ett tips fast jag inte heter Uge;)

[QUOTE][i]Teodorian skrev:[/i]
[B]Tipsa gärna om bra hemsidor för bilder med god kvalitet som kan inspirera! [/B][/QUOTE]
onexposure.net tycker jag är inspirerande..
Liksom jag tycker att några grupper på fotosidan också är.
(Just bildkritikpoolen här räknar jag dock inte dit.)

MSLink 2008-03-23 19:33

Onexposure är väldigt svårt att komma in samt får man bra kritik fast på engelska. Det skulle vara bra om det finns en likadan sida fast på svenska.

lottawe 2008-03-23 19:33

[QUOTE][i]MSLink skrev:[/i]
[B]Onexposure är väldigt svårt att komma in samt får man bra kritik fast på engelska. Det skulle vara bra om det finns en likadan sida fast på svenska. [/B][/QUOTE]
Galleri fotosidan?;) Men kritiken vetesjutton där förstås.. Antagningen är väl dock liknande.

Teodorian 2008-03-23 19:37

Själv har jag tidigare fått kritik för att jag inte lagt upp några bilder alls på fotosidan. Jag blev även nekad medlemskap i bildpoolen för husdjur och tamdjur eftersom jag inte hade några bilder på min FS-sida. Nu har jag en enda bild. Jag är självkritisk och ser inget som helst självändåmål att lägga upp en massa bilder vare sig på den egna sidan eller i någon bildpool. Jag fotograferar för att det är roligt och spännande - inte för att visa upp för andra och få kritik och än mindre för att tävla i någon fototävling. Däremot lägger jag upp en del bilder i Nikonforumen för att illustrera någon teknisk aspekt av fotografering eller den tekniska utrustning jag använder.

bromesko 2008-03-23 19:56

sovra

Håller med om att det inte alltid är så hög kvalitet på publiceringarna. Svårt är ju att berätta något med en enda bild. Sammanhangen saknas och det blir ofta så pretentiösa exemplar som visas. Många bilder är överarbetade som om PS var rent beroendeframkallande. Det viktigaste är ju att den valda bilden säger något från den som har tagit den. Det som sägs ska vara på ett bra "språk" och välgjort rent tekniskt. Om det sen är en bra bild eller inte får betraktaren bedöma.

MSLink 2008-03-23 20:05

Man ska ge kommentarer och kritik som är negativt inte bara positivit för att vara snäll. Man lär sig aldrig om man bara får positivit kommentarer. Jag ser att det har blivit mer snäll kommentarer här på FS.

LuCyphre 2008-03-23 20:43

Re: Re: Re: Dåliga bilder i bildkritik.

[QUOTE][i]Teodorian skrev:[/i]
[B]Tipsa gärna om bra hemsidor för bilder med god kvalitet som kan inspirera! [/B][/QUOTE]

Tja, sajter, vet i f-n. men annars är bra magasin toppen. Sen e jag ju reklamare i professionen så visst tilltalar en en del av just vår estetik mig. ofta är reklambilder väldigt välgjorda, om än alltid sökta. Finner stor glädje i att ta del av fotostudenters alster. Här har ju frukten liksom ännu inte hunnit "ruttna" eller anpassa sig efter omvärldens konformitet. Har dessutom för länge sedan släppt ettiketteringshysterin. För mig är en bild en bild om den är bra. Bryr mig därför föga om det är ett foto enligt lagboken, bara den talar.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:23.