Ämne: Sensordamm?
Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-08, 13:48
Jarnasen

Upptäckte liknande fläckar på mina LX100 bilder. Kameran 10-11 mån gammal, köpt på Media Markt. Alltså fortfarande inom garantitiden.

Gick in på Panasonics hemsida i mellandagarna och skapade ett serviceärende, ett par minuter senare var jag klar och satt med en utskriven UPS-fraktsedel i näven (kameran skulle till Panasonics serviceställe i Polen). Dagen efter kom UPS hem till dörren och hämtade. På nyårsdagen (!) fick jag mail från servicestället att kameran var fixad och att den nu var på väg tillbaka till mig. Fick tillbaka kameran på mindre än en vecka och det dessutom över nyårshelgen... bra jobbat Panasonic!!

Vad hade dom gjort då... jo man hade bytt hela "linspaketet". Står inte mer och jag vet inte mer än så, men man kan ju ana att dammet eller partiklarna smugit sig in mellan linserna och att istället för att försöka rengöra och justera så byter man hellre hela objektivpaketet.

Om det inte är ett identifierat problem och min "nygamla" kamera inte fått någon uppgraderad ersättningsdel så kan man ju befara att det kommer att hända igen, tyvärr...

Fem plus för servicen dock!