Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-22, 09:42
Foto och Bildteknik
Guest

Klipsch skrev: Hej!

Jag är en Mac OS 10.13 användare, jag har en Sony kamera modell: Sony A7 R2, Jag vet inte vad som är bäst att välja när det gäller RAW hantering och redigering av bilder i första hand. Filmning då finns nog annat.

De program jag funderat på är.

1. Capture One 11 Pro för Sony.
2. Lightroom CC ( Vill helst inte ha moln baserad. tjänst )

Finns det andra kompetenta bra program att ta en funderare över och varför?

Med vänlig hälsning,
Jonas Ek

Oavsett vad du väljer, och i praktiken har det ingen stor betydelse, är träning och åter träning det som ger resultat. Öva med de funktioner du kommer att använda och har du möjlighet att skriva ut bilder är det ett fenomenalt sätt att enkelt kunna betrakta din behandling avseende mättnad tonomfång och färgstick. Exempel på kraftigt, som jag anser är illa behandlade bilder har Ken Rockwell på sin sida, med dessa grälla färger/färgstick och det ser ut som en TV på en stormarknad med full dynamisk kontrast och färgreglaget på högsta effekt.

Capture One är avancerat och har en inlärningströskel som avancerade program har. Det tar tid att lära men ger mycket när du bemästrar det. Den stora funktionen är sammankopplingen med kameran i studio för styrning av denna. Även andra program har det och för amatören används det ju inte så ofta. Men RAW-funktionen är bland marknadens bästa och har förmåga att krama ur det bästa från dina filer. Beakta att hela kedjan ska vara bra; kamera, skärm, inställningar i ditt program, för bästa resultat. Ett program för den avancerade, den som vill bli det och den professionelle.

Affinity är ett annat program som jag testat en del och det utvecklas hela tiden. Om de överlever kan de bli en konkurrent till Adobe. Dock är Adobe standard hos många och de gör allt för att binda upp kunderna.

Photoshop har fler redigeringsfunktioner och är mycket avancerat. Personligen använder jag inte så mycket av dessa. Jag är skolad i ett mörkrum och använder oftast skuggning, efterbelysning, dammborttagning med mera, samt gör de flesta justeringarna i RAW-programmet. Både Capture One och Adobe har bra ”reglage” att arbeta med. Capture One har bättre funktioner för att enkelt färgjustera olika tonområden såsom skuggpartier och högdagrar.

Adobes program har jag använt och använder ofta. Det är fint att de finns på svenska det uppskattar jag verkligen. Elements, Lightroom, Adobe Camera Raw och Photoshop, det finns något för alla. RAW-programmet är mycket användarvänligt, med kraftfulla verktyg och reglagen är placerade i en ordning som är användarvänlig.

I ditt fall hade jag satsat på att uppgradera det medföljande programmet från Phase One och lärt mig det grundligt. (Bra pris för Sonyägare är det också). Begränsningen sitter i den som jobbar i ”mörkrummet” och inte i de program, som finns att tillgå. Det tar tid att lära men resultat kommer så sakta. Det är ju det som är fotografens genuina kunskap; att se färgstick, avgöra hur en bild ska behandlas, för en korrekt återgivning av det man vill visa. En driven kopist/bildbehandlare kan direkt genom att titta på bilden avgöra om den är för tät/mörk, för tunn/ljus eller har ett färgstick. Det är dit du vill sträva och det tar tid och övning, återkoppling är det som gäller.

De flesta program har en funktion där du kan se och jämföra resultatet/placera bilderna bredvid varandra, före och efter dina planerade justeringar; använd denna, den ger fenomenal återkoppling på det du gör. Du har verkligt fin utrustning och antar jag en bra skärm, nu är det bara att sätta igång att jobba! Lycka till!