Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-22, 20:41
jonasfj
Avslutat medlemskap

unoengborg skrev: Frågan är väl hur ofta man som fotograf faktiskt behöver photoshop. Det beror förstås på vad man vill göra men vill man bara redigera sina bilder kommer man väldigt långt bara med program som Lightroom eller ännu bättre Capture One Pro. För egen del gjorde jag kanske 95% i Lightroom. Idag har jag bytt till Capture One och kan tack vare kraftfullalre verktyg hantera ännu mera där. Photoshop har jag ersatt med Affinity Photo som kan det mesta som photoshop kan göra och har snarlikt gränssnitt men bara kostar ca 500 kr.

Program som Photoshop och Affinity photo handlar mer om att skapa nya bilder än att redigera bilder, t.ex. genom att flytta pyramider, ta bort lyktstolpar, klistra in lodjur, klistra ihop flera bilder till kollage eller panoramor ... Vill man göra sådant är förstås photoshop och liknande program utmärkta men för vanlig redigering av bilder är det alldeles för trögarbetat.
Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.

Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.