Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-23, 21:36
unoengborg

jonasfj skrev: Jag gor ocksa det mesta i Lightroom. En sak som jag gillar ar att jag kan synkronisera ett stort antal bilder nar jag redigerar. Det spar mycket tid.

Photoshop anvander jag for att retuschera ansikten. Jag tar bort harstran, finnar, gor ogonen lite ljusare och gor huden lite mjukare. Jag jobbar med fargerna. Ibland tar jag bort en cykel eller en orange munk. Jag anvander ocksa programmet for resizing, lokal skarpa och for att skriva ut.
Ja, självfallet behöver du även ett program där du kan redigera pixlar ibland, men det finns inget som säger att det ska heta Photoshop och att det ska kosta skjortan varje månad. För ca 500 kr kan du köpa en Affinity Photo licens som du kan använda så länge du vill. Affinity Photo klarar både frekvensseparering, och att ta bort oranga munkar och cyklar.

Färghantering låter jag Capture One sköta. Bl.a. finns det verktyg för att jämna ut hudtoner. De flesta verktyg i Capture One kan appliceras på antingen hela bilden eller på lager med lagermask.