Visa ett inlägg
Gammal 2018-11-18, 10:38
SusanH

Foto och Bildteknik skrev: Tänk på, när du fotograferar med hundägaren, att du tar dina bilder för den mest krävande kund du kan tänka dig De flesta är det inte när det gäller, så att säga, vanligt folk. Då sätter man ribban för sig själv. Din ljussättning är lite "platt" och försök få lite mer skuggor/djup i jyckarna. Nu kan ju ägarna tycka det är jättefint, men ändå...
I övrigt är din idé toppen!
Tack för bra feedback. Jag är noga med att berätta att jag är ren amatör och inte garanterar några bra bilder överhuvudtaget. Men att jag också gör det gratis. Jag fotar ju bara för mitt eget nöjes skull (även om det är kul när hundägarna är nöjda) men vill ju gärna utvecklas. Det roligaste är ju när det är lite lagom utmaning, eller när hundägaren själv har någon vision. Tycker ljussättningen är jättesvår, har två blixtar/softbox. Att köpa mer utrustning är inget problem rent ekonomiskt, men min lilla hemmastudio är väldigt liten (2,70 * 4 meter) så jag vet inte om det går att få till. Å andra sidan har jag inte ägnat särskilt mycket tid till att lära mig ljussättning så jag gissar snarare än vet. Det positiva är dock att min egen gamla hund alltid ställer upp som modell och är ytterst tålmodig, så han är bra att experimentera med, även om han gärna lägger sig ned efter en stund. Det har jag ju upptäckt när jag fotar andra hundar, inklusive min egen yngre, att så inte alltid är fallet.