Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

2x konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

julgus

Aktiv medlem
Hej

fungerar dessa bra? Jag har ett Nikkor 80-200/2.8 och vill ha möjlighet till längre brännvidd. Är en 2x konv ett seriöst alternativ eller bortkastade pengar? Någon med erfarenhet?

Mvh
Johan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Finns i varierad kvalite. Med ett så bra objektiv som ditt hade jag nog satsat på ett lite dyrare (bättre?).
160-400/5.6 är helt ok.
Jag har inte riktig koll på nikon-grejor men tc-e3 3x konverter..hehe 240-600/8...
Men den kanske inte passar till dig.
Annars är det väl Kenkos Pro-serie...

Nu kommer alla att kasta sig på mig...;)
:p
 

acke

Avslutat medlemskap
Tidningarna FOTO och Fotografi (finns ej längre) hade stora konvertertest nästan samtidigt i mitten på 90-talet. Jag minns att de testade konvertrar ihop med både fasta gluggar och zoomar, bl a en 80-200/2,8 tror jag. Kolla på bibblan om du inte har tidningarna.

Problemet med konvertrar är att de fungerar olika bra ihop med olika gluggar, så det är svårt att uttala sig generellt. Min gissning är att du kan få riktigt bra prestanda om du har en skarp 80-200 (på full öppning) och köper en beg. originalkonverter. Har dock ingen egen erfarenhet av konverter+zoom.
 

gunte

Aktiv medlem
Det kan ses som ett seriöst alternativ med hänsyn till ekonomifrågan..sen finns det som Acke påpekat olika fabrikat och olika slutresultat..
Kenko:s Mc 7 är ganska bra och den dyrare pro-serien borde vara än bättre..Bäst är väl kanske original men det vet jag inget om..
Convertern ger ofta ett något mjukare resultat men det spelar också roll på vilket avstånd motivet finns..luften innehåller ju dis och föroreningar som också förstärks en del..
mvh/gunte..
 

mbn

Aktiv medlem
Har inte nikons 80-200/2,8 men Canons motsvarande. Jag använder Kenkos 2x ur proserien (vit) med mycket bra resultat. Fungerar förmodligen lika bra med ditt Nikonobjektiv. Det är värt att lägga några kronor extra och ta steget upp i till Proserien istället för de billigare varianterna. Speciellt med så bra optik som du nämner.

/Mats
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Konverter..

Min erfarenhet av konvertrar är lika med noll men jag har tidigare haft planer på att göra likadant som Johan.. Nikon har ju släppt sin nya TC-20E II som verkar mycket intressant. Enda nackdelen är priset. På Scandinavian Photo ligger priset på 5295:- Kan man komma billigare undan?
 

Stig-c

Medlem
Seriöst

Ska du ta bilder som kräver extrem skärpa - skaffa en 400:a - är det ett kompelement till 200:an skaffa en Nikkor-konverter. Beror på vad du ska använda slutresultatet till. Laddar du upp bilden på internet garanterar jag att du inte ser nån skillnad.
S
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Om du köper en orginalkonverter se då till att du köper rätt, dvs att den är avsedd för det objektivet/brännvidden.
 
ANNONS