Annons

digitalt bakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

tw1nk

Ny medlem
undrar om det är någon som vet om det finns något digitalt bakstycke att få tag i till 35mm system kamera, en minolta dynax 505si.

eller om jag kanske måste försöka att tillverka ett själv... det skulle ju vara onekligen mycket enklare om det bara fanns ett digitalt bakstycke som man bara kunde byta med det vanliga om man kände att man bara ville ta digitala/analoga bilder....
 

skelett

Aktiv medlem
Får ett par år sen fick jag för mej att det fanns en digital lagringsenhet som såg ut exakt som en filmrulle för kameran fast med en tunn ccd istället. Verkar ha fått för mej fel är jag ganska säker på nu...
 

acke

Avslutat medlemskap
Den ryktades under flera år om en digital "filmrulle" som kunde sättas in i vilken analog kamera som helst. Jag tror t.o.m. att man visade upp prototyper under olika namn på diverse fotomässor. Men till slut rann det hela ut i sanden, beroende på diverse tekniska problem (minns ej exakt vad...).

Lite synd, för idén var ju god.:(
 

tw1nk

Ny medlem
har också sett "den digitala fotorullen" problemet är att de fungerar bara i vissa kameror, och de har en upplösning på 1.3M pixel. vilket kanske är lite lite i dagens mått...

men ett digital bakstycke skulle vara ypperligt, då en lcd skärm skulle kunna kopplas på baksidan, så att man direkt kan se en förhandsgransking av resultatet.

det skulle dessutom bli ett ganska billigt alternativ då man inte behöver köpa nya objektiv.. well well...
fast jag antar att kameraföretagen har tänkt på det och kommit fram till att dom hellre vill tjäna pengar på nya produkter och nya objektiv.


här är föresten länken till företaget med den digitala filmrullen

http://www.siliconfilm.com/
 

skelett

Aktiv medlem
FYFAN VA COOLT! Jag trodde det här var fantasi! Nu behövs bara en ny modell med fett mer minne! Minst 100 bilder bör rymmas för mina behov iaf.
 

acke

Avslutat medlemskap
Aha, nu är de igång igen. Senast jag läste om det här företaget var de konkursmässiga.

Det har varit så många turer kring denna produkt nu, så jag litar inte på dess existens förrän jag ser den med egna ögon...:D

...undrar förresten hur de har löst problemet med nedsmutsning av CCDn.:confused: Det är den svaga punkten i konceptet, tycker jag.
 

npet

Aktiv medlem
Silicon Film kom på sjätte plats i Wireds VaporWare 2001 repotage!

Jag tror att företaget är dött då jag läste ett pressmeddelande om att huvudägaren Irvine Sensor kapat finansieringen till företaget för några månader sedan.

Titta här för Wireds repotage.

// npet
 

utström

Aktiv medlem
Låter som ett skämt. Dessutom står det att de har en brännviddsförstoring på 2.8...

jättefint. ett 28mm blir ~80mm, haha.
 

skelett

Aktiv medlem
Såg det också när jag läst på mer. 2.8 ggr är ALLDELES för mycket! Annars ser jag inga direkta nackdelar förutom minnet och att det inte går att välja storlek o dyl.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det verkar ju som att det finns ett intresse för digitala bakstycken iallafall. Om det skulle finnas ett sådant till samma pris som en halvbra digitalkompakt skulle det ju onekligen vara värt att fundera på. Verkar ju klart vettigare än digital "film".
tw1nk: tror du att det skulle vara möjligt att bygga själv? Jag har också varit inne på sådana tankar, men jag har ingen erfarenhet av att bygga avancerad elektronik.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Problemet med att bygga ett bakstycke är att det knappast blir billigare än ett köpt.

Digitalkompakter är billiga just för att de har små CCDer, bara inköpet av en CCD-bricka i en storlek användbar i en småbildskamera skulle kosta mer än flera kompletta digitalkompakter.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker det verkar underligt att en stor ccd skulle vara dyrare att tillverka än en liten. Det borde ju vara lättare att klämma in ett visst antal megapixlar på en stor yta än på en liten. Förklara för mig någon!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Alla halvledare tillverkas på en liten bricka och på den försöker man få in så många kretsar som möjligt. Nu har jag inte örnkoll på hur stora de där brickorna är, men jag tror inte de är så mycket större än att man får in ett par CCDer i småbildsformat. Det betyder alltså att man måste köra en hel halvledartillverkningsprocess och bara får ut två resulterande kretsar per omgång som resultat. Addera på det att felprocenten ökar ju större kretsar man gör vilket gör att många måste kasseras. Det blir dyrt!
 

tw1nk

Ny medlem
det skulle gå att bygga en själv, men som Jim säger skulle det nog bli ganska dyrt... däremot skulle det nog gå att använda flera ccd er och använda processor som klipper ihop bilden från de olika delarna...

men det blir nog ett satans pill om man ska hålla på med det... men det är absolut möjligt att bygga själv... det är egentligen ganska lite som inte är möjligt att göra själv... har man bara fantasi så kan man klara av det messta, har man pengar så blir det lättare
 

Linmajon

Aktiv medlem
Åhhh..Nejj....inte nu igen. Exakt den här frågan har diskuterats flera forum på nätet i oändlighet.
Anledningen till att E-film kursade innan den ens hann släppas på marknaden är att det finns minst en MILJON nackdelar med iden samt en miljon problem som helt enkelt inte går att lösa.
Bara några FÅ exempel:
Skall sensorn vara 24x36mm och lövtunn samt dra ingen ström alls (batteri ,minne plus all elektronik i kassetten kanske....)?
Tja, det är fritt fram att uppfinna. Ett bakstycke (24x36) till en mellanformatskamera kostar 230000:- Sensorn står för största kostnaden.
Mindre sensor? Ska man maska av mattskivan med tejp då, eller?
Bygga själv? Hehe..Försök!
Dissikerar ni en 1.3Mpix kamera, tänk på att CCD-sensorn är 7x5mm,typ...

Det enda bra alternativet är att köpa ett digitalhus, typ D30. Lite dyrt kanske men priserna kommer att sjunka. Kanske inte så mycket som många tror, men ändå...
 
undrar om det är någon som vet om det finns något digitalt bakstycke att få tag i till 35mm system kamera, en minolta dynax 505si.

eller om jag kanske måste försöka att tillverka ett själv... det skulle ju vara onekligen mycket enklare om det bara fanns ett digitalt bakstycke som man bara kunde byta med det vanliga om man kände att man bara ville ta digitala/analoga bilder....
Det fanns ett projekt för ett digitaltbakstycke eller som en kassett, som såg ut som en filmrulle på hemsidan http://www.imagek.com/. Nu mera finns det bara massa länkar där, för att de la ner projektet för ett antal årsen.
 
ANNONS