Annons

Fotoutbildningar

Produkter
(logga in för att koppla)

markus

Aktiv medlem
Jag har funderat en tid på att läsa foto någonstans i Sverige men jag har dålig koll på vilka skolor som finns och vilka som är bra. Är det någon som har erfarenheter så är jag tacksam för tips.

Vilka utbildningar är förresten rimliga att anta att man kan komma in på? Vissa håller en nivå långt över mig och jag vill inte skämma ut mig med en dålig ansökan.
 

Helena

Aktiv medlem
Du skämmer inte ut dig om du söker! Friskt vågat hälften vunnet!!!

Jag vet bara att Nordens Fotoskola (Biskops-Arnö Heter det så?) Ska vara hyffsad!

Sen så finns Hola Folkhögskola som ligger upp mot Kramfors och som tydligen kan bli lite enslig :)))

Gå till Arbetsförmedlingen och fråga dom om utbildningar... Det brukar väl funka?

Högskolan för fotografi och film finns i Göteborg och jag tror att dom har någon till skola där i närheten...
Sen så vet jag inte så mycket mer...
 

markus

Aktiv medlem
Skämma ut sig är kanske lite väl kraftigt uttryckt men det är så svårt att veta hur man ligger till jämfört med övriga sökande.

Problemet med utbildningen är att jag förbrukat nästan alla mina terminer redan. Det sägs dock att folkhögskolestudier tas av en annan pott så det är alltså folkhögskolor som gäller för mig. Jag har dock en lite tveksam uppfattning om folkhögskolor, fördommen säger ju att det bara äts linsgryta och dricks rödvin. Trevligt i och för sig men om man ska spendera tid och pengar på det så vill man ju att det ska ge lite kunskap. Jag är således ute efter en folkhögskola där utbildningen håller god kvalite och där man kan ägna all tid åt foto men som samtidigt inte ställer så höga krav vid intagningen. Paradox? Kanske det, har ni några erfarenheter från folkhögskolestudier så dela gärna med er.

hälsar
markus
 

Jimsan

Aktiv medlem
Ledsen att göra er besvikna men de flesta skolor har sista ansökningsdag i Maj och start nu i Augusti.
Jag har själv kollat runt på skolor i Västsverige men jag var för sent ute.
Men fortsätt leta om ni är intresserade. Det kanske går att komma in på skolorna fortfarande, annars får man vänta ett år.
Jag vet inte hur det är med folkhögskolorna, det kanske är lättare där.
 

markus

Aktiv medlem
Jag har nog planerat att börja nästa höst eller eventuellt till våren om möjligheten finns. Anledningen till att jag är så tidigt ute är att jag vill ha god tid på mig för att lyckas ta några bra bilder att ansöka med.

Lycka till med dina ansökningar!!
 

Helena

Aktiv medlem
markus skrev:
Jag är således ute efter en folkhögskola där utbildningen håller god kvalite och där man kan ägna all tid åt foto men som samtidigt inte ställer så höga krav vid intagningen. Paradox? Kanske det, har ni några erfarenheter från folkhögskolestudier så dela gärna med er.

hälsar
markus
Allt blir vad man gör det till... Om du får studielån(?) och får tid på dig då du har lokaler tillgängliga och ett visst stöd så är det väl guld värt? Vill du lära dig någonting extra så kan du alltid läsa till det?
Bara för att en teknik inte finns med på schemat så kan du ändå lära dig det då du har tillgång till lokalerna och utrustningen! :)

// H
 

Maverick

Aktiv medlem
Biskops-Arnö är välrenomerad och såvida du inte har bil lär du inte kunna göra annat än att fotografera där. Jag har inte gått där men väl varit där och fotat eftersom mina föräldrar bor nån mil därifrån.

KulturRama i Sthlm, har väl nånform av fotoutbildning. Själv skulle jag eventuellt kunna tänka mig läsa på distans för att lära mig mer. Det känns läskigt att slänga sig ut i världen som fotograf när jag trots allt lyckas livnära mig på datorer. Men datormarknaden är ju lite upp och ner för tillfället så det skulle sitta bra med ett alternativ om jag säger så.

/Maverick
 

markus

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla tips!! Jag ska kolla upp länkarna och försöka sätta mig in i skolornas fördelar och nackdelar.

Som arkeolog kan jag inte annat än att hålla med om att det skulle vara skönt med ett alternativ. Arbetsmarknaden är ju allt annat än lysande :)
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Kan förstå...

...din dessperasion av att finna ett alternativ till din utbildning. Har en flickvän som läst 40p arkeologi och "kom på" att det kanske inte var någon större mening med det. Rent jobbmässig. Men jag vet inte om en fotoutb. är det man ska sattsa på för att få jobb heller. Det är nog en minst lika tuff branch. Däremot kam man ju gå en sådan utb. helt för sig själv, och om det leder någon vart kan man skatta sig lycklig...

Mvh Stefan Dagobert
:cool:
 

markus

Aktiv medlem
Re: Kan förstå...

Dagobert skrev:
[B...Däremot kam man ju gå en sådan utb. helt för sig själv, och om det leder någon vart kan man skatta sig lycklig...

Mvh Stefan Dagobert
:cool: [/B]
Absolut!! Man ska alltid utbilda sig för sina egna behov. Anledningen till att jag vill läsa foto är inte primärt för att få jobb, även om jag naturligtvis inte skulle ha något mot det.

Inom arkeologin är det dessutom alltid användning för en bra fotograf så det är meriterande med någon form av utbildning.
 

Maverick

Aktiv medlem
Det fina med att kunna fotografera är att om man är arbetslös så kan man iaf försöka jobba och få en inkomst. Under förutsättning att man har sin kamera kvar. Jag misstänker att det är svårare att knäcka extra som arkeolog. Likaså med datorer, eftersom folk aldrig vill betala i närheten av den tid man lägger ner.

Min plan var tidigare att skaffa en helt mobil datautrustning samt en polisradio och bli en sk "newshunter". Men så fick jag jobb istället.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Det fina med att kunna fotografera är att om man är arbetslös så kan man iaf försöka jobba och få en inkomst. Under förutsättning att man har sin kamera kvar. Jag misstänker att det är svårare att knäcka extra som arkeolog. Likaså med datorer, eftersom folk aldrig vill betala i närheten av den tid man lägger ner.

Min plan var tidigare att skaffa en helt mobil datautrustning samt en polisradio och bli en sk "newshunter". Men så fick jag jobb istället.

/Maverick
Har du sett den där negativa tendensen med foto... Bröllop?
Har du någonsin varit på ett bröllop då dom inte hintat om att du kanske skulle kunna ta med dig kameran? :)
 

Maverick

Aktiv medlem
Öhh...Nä nu när du nämner det så... Fast det är inte mina vänner jag tänkte tjäna pengar på iaf oavsett om det gäller fotograferingar eller datorjobb. Kanske därför jag var mer inne på att jaga nyheter mha polisradio för att försöka sälja till media. Numera har jag idéer på att göra vykort och mindre tavlor och försöka sälja. Vykorten till kiosker och tavlor på marknader och lokala gallerixer.

/Maverick
 

markus

Aktiv medlem
Jo, jag har också funderat på att försöka sälja lite bilder någon gång i en avlägsen framtid. Som arkeolog är det väldigt svårt att extraknäcka om man vill hålla sig inom lagens ramar.

Drömmen vore att åka till Prag och sälja svart/vita bilder på Karlsbron. Det verkar ju som om ganska många kan försörja sig på det under turistmånaderna.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har varit i Prag, fast inte under turistmånaderna. Jag fotade aldrig Karlsbron, av anledningar jag har svårt att förstå idag.

Jag har också varit i Budapest, och där fotade jag som bara den. Det var bara det att jag glämt sätta film i kameran :-((((( Fast kan Jens Assur glömma så kan väl jag. ;-)

Idag har jag beställt en neg/dia scanner. Skatteåterbäring är kul att få.

/Maverick
 

pisces

Aktiv medlem
uppsala

har en ganska bra utbildning.. jag gick den för ca 2 år sen, och det var inte alls dumt.. frank watson är lärare (om nån känner till honom - relativt känd, har jag förstått), rätt schyssta lokaler, fina omgivningar osv. nivån är ganska bra också - man börjar med hålkameror som man gör själv, och fortsätter sedan med lite diverse teori samtidigt som man börjar med små fotouppgifter som sprider ut sig och blir fotoprojekt. jag lärde mig massor och utvecklades massor under mitt år där.

utbildningen heter nåt i stil med fototeknisk yrkesutbildning, och finns på ekeby komvux i uppsala.. kolla upp det, iaf! jag rekommenderar den! ;)

/malinka
 

markus

Aktiv medlem
Tack så mycket för tipset Malinka. Det låter som en utbildning som skulle passa mig. Jag ska genast ge mig ut och försöka hitta deras hemsida.
 

pisces

Aktiv medlem
det var så lite, så! ;) jag måste erkänna att jag inte alls kommer ihåg adressen till deras hemsida, men det går säkert att hitta nånstans.. nickar.. lycka till!
 
ANNONS