Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-07, 16:37
unoengborg

Makten skrev: Fotosidan var ett bra exempel. Jag har skrivit över 600 blogginlägg. När jag slutar vara plusmedlem försvinner hela bloggen. Jag kan inte ens läsa den själv, trots att den finns kvar på servern. Helt sinnessjukt, och visar en av många nackdelar med prenumerationer.

Jag kommer aldrig i helsike köpa nån prenumeration på en mjukvara. Då konverterar jag hellre till DNG och kör vidare med gamla mjukvaror. Den där "lilla" kostnaden blir rätt jäkla hög på några år, nämligen. Och ändå äger du inte mjukvaran.

Edit: De enda prenumerationer jag har är Spotify och Netflix. Men det är ju inte min musik (även om jag råkar finnas där) och mina filmer. Det går inte att jämföra med något man pysslar med själv, såsom egna bilder.
Nackdelen med att konvertera till DNG är att man då fortfarande till stor del är fast hos Adobe. Inte alla tillverkares program hanterar DNG tillfredställande eller ens alls. Ett exempel är Capture One.

Så väljer man att DNG konvertering bör man även spara de ursprungliga RAW filerna för framtiden.