Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-24, 22:16
Tony johansson

PeterWem skrev: darktable som Lightroom och GIMP som PS, så skulle jag vilja samanfatta det. För att GIMP ska klara av råfiler krävs UFRaw installerat, ungefär som Camera Raw.
Ok, då är jag med på banan. Nåväl, jag behöver inte installera UFR också, då DT lirar med Gimp, som Lr lirar med Ps och där DT är RAW-konverteraren.
PeterWem skrev: Prestandajämförelse har jag inte gjort då jag kör Ubuntu på min Threadrippermaskin. Någon fördröjning upplever jag inte, men så har jag ett monster till dator.
Jag förstår.
PeterWem skrev: Vid redigering kommer varje modul man aktiverar fördröja renderingen av bilden mer och mer. Man börjar alltså med enklare moduler och avslutar med tyngre. Brusreducering är en tyngre modul.
Ok, då är jag med i resonemanget. Det förefaller vara rimligt att ju mer man belastar datorn med, desto tyngre blir det.
PeterWem skrev: Vid export till PNG i darktable så finns det en flaskhals i Libpng som darktable använder. PNG-export har standardinställningen på högsta kompression vilket är onödigt. 5 räcker i stället för 9. Dessutom är processen enkeltrådig så att jag inte kan nyttja övriga 31 trådar av processorn.
Och här lyser min begränsade kunskap om datorer igenom, för det var inte mycket jag förstod av det där.

Även om jag kommit i kontakt med begreppet trådar tidigare, så har jag inte riktigt klart för mig vad det betyder i praktiken, (och jag ber inte dig att förklara det för mig heller ;-) ). Nu är jag fullt upptagen med att försöka bekanta mig med DT och sedan ta mig an Gimp, eller så växlar jag mellan bägge, när jag tröttnar på den ena. Då går jag över till den andra :-).