Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-25, 12:55
Tony johansson

Cool
Staffan_T skrev: Ett skäl till att exportera till PNG från darktable skulle kunna vara att man vill bevara så mycket som möjligt av bildens kvalitet ifall man har tänkt jobba vidare med den i Gimp. PNG är ju som sagt till skillnad från JPEG ett "förlustfritt" format. I praktiken är det svårt att se någon skillnad och för bilder avsedda för webben är det oftast bättre att använda JPEG pga att filstorleken blir mindre och bilderna därmed visas snabbare.
Det är ju onekligen ett bra argument med att använda filformatet PNG. Dessutom är det ju framförallt foto jag riktar in mig på, så det är det mediet som är mest intressant för mig
Staffan_T skrev: Och personligen tycker jag som sagt att Gimp är bra mycket mer lättjobbat än darktable, men det kan bero på att jag har använt Gimp betydligt mer än darktable.
För mig är det ingen skillnad i så motto att jag saknar all relevant erfarenhet av bägge programmen. Varför jag ändå tycker att DT är intressant, är därför att det påminner om Lr, vilket är det programmet jag (framförallt) kommer från. DT är ju en RAW-konverterare (?), medans Gimp är ett bildmanipulationsprogram (?). Det går ju dessutom att öppna en bild i Gimp, från DT.

En fråga (i relation till att man kan öppna en bild i Gimp, från DT); I vilket filformat konverteras bilden under sådana omständigheter !? Jag har som sagt inga erfarenheter av dessa programvaror och håller på med att bekanta mig med de grundläggande funktionerna (via Youtube), och jag kan konstatera att bägge programmen kommer att vara fullt tillräckliga för mitt fotoredigerande, med god marginal.

Som exempel kan jag nämna att jag via Gimp öppnade en RAW-fil (NEF) i DT. När jag sedan släckte ner DT, öppnades bilden i Gimp. När jag valde att "spara som" fick jag följande alternativ (i Gimp) att välja på. Vad betyder de olika filformaten, eller snarare, vad innebär de olika filformaten (som bevisligen inte är i PNG-format), i praktiken !?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmklipp.jpg
Visningar:	20
Storlek:	25.0 KB
ID:	148716