Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-07, 07:42
Sputnik

Makten skrev: Jag såg några exempel i GFX-gruppen på fejjan och det såg ärligt talat förjävligt ut. Rena toycamera-resultatet vid full bländaröppning, men skarpt och fint vid f/8.

Tror tyvärr inte det är nån större vits med dylika adaptrar om man är intresserad av bildkvalitet. Vill man mätta sitt sug efter superkort skärpedjup så finns istället Mitakon 65/1,4 som – även om det inte är så skarpt utanför mitten – åtminstone beter sig som ett objektiv bör, med plant skärpefält och så vidare. Annars är Fujis egna gluggar svårslagna och jag tror inte att du kommer komma ens i närheten med nåt annat om det ska sitta en adapter med linser emellan.

Edit: En adapter utan linser kan ju vara värt att prova däremot. De kostar inte så mycket och man får inga "extra fel" på köpet. Dock är 6x6 såpass mycket större än 33x44 att det nog är många objektiv som kommer upplevas lite dimmiga och trötta på den mindre sensorn. Det är min upplevelse av Pentax 67-gluggar, som ju ger liknande bildcirkel.
Jag vet inte vilka bilder du sett, men jag tycker nog att resultatet med F-optiken blir något bättre än förjävligt :). Jag har ärligt talat inte kört dem så mycket, men framförallt 50:an tycker jag har givit helt okej resultat.

Men med det sagt så håller jag med om att det inte alls går att jämföra med Fuji-optiken.

Samtidigt kan det finnas bilder och tillfällen då man (läs jag) söker något annat än teknisk fulländning.

Kan också hålla med om att 63:an är en väldigt trevlig glugg - och som inte alls får den uppskattning den förtjänar.

Oavsett så kan adaptrar vara kul.

@makten - om du vill bli av med din Voigtländer så är jag intresserad (men inte för att köra på GFX i sådana fall).