Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-10, 15:48
Daniel Papic

Flash Gordon skrev: Tycker nog att de flesta tillverkare har en viss färgskala på sina objektiv. Detsamma gäller deras sensorer. Man kan tala om att Canonkameror och objektiv har en viss färgskala. Nikon ett lite annorlunda beteende med NIkonobjektiv.
Fuji har sin modell.
Detta är att generalisera en del. Sedan kan man ju alltid påverka detta i efterbearbetningen. Speciellt om man fotar raw.

Köper man sedan objektiv från tredje-partstillverkare kan de skilja sig från märkesobjektiven.

Det går att skapa en egen iCC profil för sin kamera och olika objektiv om man använder x-rite color passport. Då kommer skall objektiven bli mer lika.
Jo men så är det väl - att det finns en grovt generell & troligen liten skillnad mellan fabrikaten, ev. är denna t.o.m. inbillad. Objektivet jag syftar på är fantastiskt på allt annat liksom - ger verkligen inga kalla blå bilder annars. Då har jag ju helt klart andra som liksom alltid är något kyligare, men också lätt att dra åt det varmare hållet vid behov. Problemet kommer enbart vid mkt starkt ljus, vilket ju uppkommer av en molnfri himmel = blått. ISO 50 gav ändå kortast möjliga tid 1/8000, det tolkar jag som ”mkt ljus”. Eller så är det inte konstigt alls att en ”apparat” som ser bra kommer att visa dig den mest framträdande färgtonen i scenen du har framför dig.