Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-12, 10:42
PMD

fotobollfoto skrev: Men jag tror fortfarande att Canon gör seriösa målgruppstester när de väljer hur olika kameror ska bestyckas för respektive segment. Och att Canon strävar efter en långsiktig och lojal relation med sina viktigaste intressenter - vi som köper och använder deras produkter. Inte att de kortsiktigt bantar en produktserie för att tjäna några kronor mer på en annan.
Ja, jag vet inte riktigt. Canon tycktes ha en långsiktig strategi för 30 år sen (när de introducerade EOS), men det var ju på bekostnad av en god relation med befintliga kunder.

På senare tid undrar jag hur långsiktigt Canon tänkte när det gäller spegelfria kameror för 7-8 år sen. Man introducerade en APS-C-kamera med en ny fattning. Den nya fattningen skapade man antagligen för att slippa göra kamerorna större än nödvändigt, men när man sen introducerade spegelfria småbildskameror så använde man inte den fattningen utan hittade på ytterligare en ny fattning. Vilket väl var ett tekniskt bra val även om EF-M hade kunnat användas för småbild. EF-M är ju marginellt större än Sonys E-fattning som A7 och A9 använder.

Man kan köpa en spegelfri APS-Nikon och använda samma objektiv på den som finns för de spegelfria småbildsmodellerna. Så kan man inte göra med Canon, så det blir dyrare att ha både APS och småbild om man har valt Canon. Det kanske är precis det som Canon har tänkt sig. Eller så styrs bolaget till stora delar av tekniker som inte tänker så mycket på kundrelationer.