Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-24, 12:32
ntz

Re: Familjebilder mm
LuCyphre skrev:
Hrmm!

Har sett denna diskussion förut. Alltid samma sak. Tonläget skruvas upp och man "missförstår" varandra.
Att välja, söka, skapa och framför allt tolka ett motiv ÄR foto. Teknik är därmed underordnat och egentligen bara en hygienfaktor. Alltför ofta diskuteras teknik: skärpa företrädesvis....
Jag håller fullständigt med dig. Fotografin är ett kommunikationsmedel. Om fotografen kan förmedla det som han/hon avsåg att förmedla genom sin bild då har vi en bra bild oavsett eventuella tekniska ”brister” eller brott mot de etablerade estetiska eller tekniska normerna. Det tekniska och normerna är en resurs och ingenting annat och som när de används ändamålsmässigt underlättar och tydliggör kommunikationen. Telefonkatalogen är välstrukturerad (välkomponerad) och tydlig (skarp) och har oftast behagliga färger men jag föredrar att läsa en pocketbok som ger mig en upplevelse och förmedlar något som är värdefullt och berör mig på ett eller annat sätt. Telefonkatalogen är självklart värdefull, när jag vill få tag på ett telefonnummer, fyller samma funktion som de tekniskt perfekta produktbilderna i reklamblad. Men jag brukar inte bli exalterad varken av telefonkatalogen eller reklambladen.
Det är min subjektiva uppfatning.
Mvh Nikolaos