Ämne: Printler
Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-29, 19:59
Hansi

Är det ingen som reagerar angående deras villkor som kräver ensamrätt på bilder över 50x70!? Jag citerar från deras sida.

"Vi värnar om fotografernas rättigheter och du bibehåller alltid äganderätten till dina bilder. I våra villkor framgår dock att vi kräver ensamrätt att printa fotografens bilder i formaten 50x70 och större. Detta för att säkerställa att våra begränsade upplagor faktiskt är begränsade. Dessa bilder får dock säljas för användning i mindre format."

Detta betyder alltså att om man skulle få för sig att en av sina egna bilder i t. ex formatet 70x100 skulle passa bra som gåva till en nära vän så har man inget annat val än att beställa den via Printler till dagspriset av 2545 kr för BAS-medlemmar och 2435 kr för PRO-medlemmar. Inte ens om man själv skulle vilja ha denna bild hemma på väggen över soffan får man göra en print som är 50x70 eller större vid sidan av Printler.

Som exempel kan man titta på ett väletablerat och välrenommerat fotolabb. Där kostar en print på 70x100 med deras tjänst för högsta kvalité ca 400 kr. Det betyder att man jämförelsevis har över 2000 kr på sig att spendera på en ram. Det är ganska mycket pengar.

Men som sagt, ni kommer inte ha något val längre. Bilder ni har hos Printler har ni avsagt er rättigheten att på eget bevåg printa i större än 50x70.

Jag tyckte det lät som en bra idé från början. Men ack vad jag bedrog mig.