Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-20, 23:51
zootallures

joyanboyan skrev: Hej!

Jag är en tjej som vill lära mig att plåta digitalt. Har tidigare bara kört analogt med farsans gamla Pentax. Jag har begränsad ekonomi och letar kameror i andra hand. Har nu hittat en Nikon d300s på Blocket som säljs med ett Sigma 70-200 F2.8 ex apo dg macro för 5.500. Enligt annonsen är det 66% av sensorn kvar. Känner mig lite dum, men vet liksom inte vad detta innebär, eller om det är en bra affär?
Hur kan jag när jag kikar på kameran imorgon avgöra om den är "sliten" eller i bra skick?

Tusen tack för all hjälp!
Priset låter i mina ögon bra, Men inte dealen. Att skriva att 66 procent av sensorn är kvar ter sig för mig både konstigt och halvt obegripligt. Jag förmodar att hen menar att det är 66 procent kvar av den förmodade uppskattade livslängden hos slutaren, inte sensorn Sensorn sitter ju där den sitter och är statisk. slutaren rör på sig och slits vid varje exponering. Anledningen till att jag låter så negativ är att säljaren låter så okunnig och att du med din (förlåt) okunnighet och begränsade ekonomi riskerar att gå på en rejäl mina. Objektivet är jättebra, jag har det själv och använde det senast igår för ett betalt jobb. Jag köpte det för närmare 10 000. för någon månad sedan. Frågan är om du behöver/kommer att få användning för det. I ditt fall så hade jag nog tagit en tur till en butik för att känna på lite olika kameror och valt efter ergonomi/hur jag uppfattar kamerans menyer och efter vad du har för tankar om vad du skall fota nu och i framtiden. 70-200 är ju lite speciellt, inget standard- eller kitobjektiv. Är det allround/du inte riktigt vet så hade jag valt Canon eller Nikon med tanke på att de har ett otroligt stort utbud av objektiv, tillbehör, Är det fr.a. natur så hade jag valt Pentax (pga vädertätningen), ligga i framkant vad gäller teknik och utveckling, liten storlek så hade jag valt Fuji eller Sony. Men detta är bara generellt och kanske att du "faller" för Sony men inte inser att de inte riktigt har objektiv i de brännvidder du är intresserad av. Och att det då hade varit bättre att satsa på Canon/Nikon från början. Om du inte har panik och behöver grejorna imorgon, så hade jag avstått och funderat vidare i en vecka eller mer. Kanske kan du låna en kamera av någon kompis , så att du har ngn referens? Lycka till!