Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-07, 14:51
unoengborg

Andreas i Uppsala skrev: Du har läst rätt. I DX-läget får jag ut 9,4 Mpix med min D850 medan fotokompisen får ut ca 20,7 Mpix ur hans D500 - bildkvalitén är fullt jämförbart ur alla relevanta aspekter.

En fördel för flygande fågel (som dock kommer till ett högt pris) är att jag i DX-läget har en sökare som visar mycket utanför bildområdet med. Det gör det mycket lättare att följa fåglarna. En D500 är i stort sett en D850 med farten från batterigreppet och det stora batteriet men med permanent DX-spärr. Oavsett vad man har för märkespreferenser är det två av de vassaste kamerorna på marknaden.

Tänk långsiktigt; välj en D500, oavsett om du köper beggat eller från utlandet. Det är en modell som, likt D850 kommer att stå sig väl även efter att ersättare har lanserats.
Å andra sidan borde det vara lättare att sätta fokuspunkten på ögat om de ca 20 megapixlarna fyller hela sökarbilden som hos D500. Men jag antar att det finns okular med högre förstoring till D850 precis som till tidigare modeller i D8?? serien.