Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-27, 23:40
mmakr

Lite tankar.
Har sista året mest använt Olympus OM D E-M1 mark II och 5DsR huset fått vila. Mitt perspektiv på Canon eos R kommer alltså från två håll. Har tagit några tusen bilder med kameran. Liten sammanfattning av erfarenheterna.

Bildfilerna från kameran är fina, upp till 800 iso kan jag göra omfattande behandlingar utan att det märks. Har aldrig noterat några sk. bandningar vid skuggupplättning. Väldigt bra EVF och utmärkt och snabb autofokus. Med ljusstarkt objektiv fokuserar den även när det är väldigt mörkt. Bra följande autofokus. Att flytta fokuspunkten via skärmen går bra . I sökaren har man en helt annan kontroll över hur bilden blir än i en DSLR.

Det går att ställa in kameran så att man med handskar kan använda M>-mode.
Touchlisten är svåranvänd . Det är förargligt att det inte går att programmera en valfri knapp så att det för att stänga av EVF. Bra grepp samt utmärkt skärm. Med hjälp av förinställningarna går det att få kameran mycket lättanvänd dock inte riktigt så bra som på Olympusen (men dess menyer är bysantinska. )

Slutaren kunde ha varit tystare.
Det sämsta med kameran tycker jag är uttalad rolling shutter vilket gör att det inte går att ta bilder med elektronisk slutare ifall motivet rör sig snabbt.

Köpt två R-objektiv.24-105 och 35 mm. 24-105 är den bästa kitzoom som jag använt , 35 mm ljustark med bra bokeh , liten och billig samt dessutom makrofunktion. Jag tror att vi i framtiden kan få en stor uppsättning med både billiga och bra samt dyra och fantastiska objektiv.

Självklart hade det varit bra med IBIS speciellt om den samverkat med IS som en del Olympusobjektiv gör. Dess funktion när det gäller stabilisering är helt överlägsen och möjliggör att man där kan fokusstacka på fri hand!

kameran är klart lättare och behändigare än 5DsR . I sökaren har man en helt annan kontroll över hur bilden blir än i en DSLR.

Hade jag kunnat korsa Canon R och Oympushuset och taget det bästa från båda hade det blivit en alldeles utmärkt kamera.