Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-20, 06:56
Abe Normal

Om Josefine åker till Lofoten i sommar för att ta "otroliga bilder och fånga ljuset". Då ser jag inget fel i att satsa på en påkostad kamera, objektiven lär bli ännu bättre och ge fler detaljer. Negativen finns ju sedan kvar och när Josefine lär sig ännu mer, då kan hon framkalla bilderna på nytt, och se nya saker.

Mitt råd inför resan till Lofoten är att också skaffa ett stativ för kunna fota med långa exponeringstider men också använda sig av Exposure bracketing, dvs att fota samma motiv med flera olika exponeringar tex EV -3 -1 och +1 en annan variant är EV -3 -2 -1 +-0 och +1. När man lär sig hur man kan utnyttja flera exponeringar så öppnar sig en ny värld tycker jag. Kan lova att TS kommer stöta på fler fotografer på Lofoten som använder sig av den tekniken.

Gå in och googla på webben, det finns hur mycket som helst. Sök på tex Exposure Bracketing landscape. Och om du har budgeten, tycker jag Adobe PS och LR har mycket att erbjuda, plus att väldigt många kan programmen och alla photo-tutorials som finns på nätet. Det bara att sätta dig i YouTube-skolbänken och lära dig :)

Lycka till igen ;)