Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-20, 08:24
Brix

JosefineM1 skrev: ska köpa en ny kamera, är inte duktig på kameror, bara haft mer enkla canon kameror som 600/700d och vill nu uppgradera mig riktigt mycket. det ska vara canon, kollat på canon eos 5d mark iv? men kan ingenting om dom, måste man köpa till mycket saker till den?
som sagt jag kan inte mycket men vill köpa en stor uppgradering och lära mig av den. ska åka upp till lofoten i sommar och södra norge. vill kunna ta otroliga bilder. fånga ljuset, allt i bilden! älskar att fota närbilder men ändå natur & ändå weekends i typ paris. så vilken canon kamera & objektiv rekommenderar ni? max 30.000 kronor ungefär får det kosta. finns ju på blocket/tradera så där kan man ju få mycket för pengarna. men vill veta av er fotofantaster vad ni rekommenderar? är en tjej på 24 år om det är till nytta hehe..

även tänkt på nikon d500 eller liknande..
Kameran spelar inte så stor roll sett till bildkvalité då det mesta av den ligger i objektivet. Största skillnaden bildmässigt mellan kameror ligger i brus och dynamiskt omfång. Det som annars är viktigare när det gäller kamerahus är t.ex saker som ergonomi och autofokus. Jag brukar alltid rekommendera att investera mest i objektiven och inte så mycket i kamerahuset, om man nu inte har några specifika krav/önskemål där då dvs.

Det viktigaste av allt är dock såklart att verkligen lära sig använda sin det man har. Man kan ha det bästa kamerahuset och de bästa objektiven i världen, men man kommer inte ta bra bilder för det om man inte har kunskapen att använda grejorna. Så det jag i första hand skulle rekommendera dig är att lära dig grunderna med ISO, slutartid, bländare osv. Om du nu inte redan kan det dvs. Sen även ta reda på lite mer exakt vad du vill fota och åstadkomma. Vill du t.ex fota mycket landskap och/eller astrofota så kan såklart en fullformatskamera vara en fördel, även om APS-C funkar utmärkt till det också.

Du kan ju också kolla på spegellöst annars, då kan du få ett mer kompakt och lätt system vilket ju definitivt kan vara en fördel om man är ute och vandrar.
Jag kör själv Fuji vilket jag absolut älskar. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har helt fantastiska objektiv. Det är överlag också mycket hög kvalité på deras grejor och deras system är även väldigt mångsidigt.