Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-20, 21:26
Terje H

Hujeta skrev: Kul att du tittar in Terje! Tycker du sätter huvudet på spiken i vad du skriver. När jag läser genom olika medier om landskapsfoto är det väldigt ofta återkommande teman om hur man ska göra enligt mallen för att det ska bli bra bilder. Det har varit väldigt hjälpsamt i en början, men samtidigt inser jag att det fort blir hämmande och man lätt fastnar i en rutin.

Det du nämner i det andra stycket, är något jag finner mycket intressant. Just att kunna gå ut i sin näromgivning till exempel och ändå hitta intressanta motiv och ta bilder man kan bli nöjd med, då har man nått långt anser jag. Alla som har basal kunskap om kameror och har tillgång till den utrustningen kan ta de vanliga landskapsbilderna, om man har "ett bra" motiv framför sig.

Så som jag ser det finns det två kategorier av duktiga landskapsfotografer;

1) De som har god teknisk kunskap och framförallt ett starkt driv av att vara ute i naturen, kånka runt på utrustningen och jaga ljuset. Exempelvis Thomas Heaton som jag tycker tar fantastiskt bra bilder (om än väldigt traditionella), där hans kärlek för naturen genomsyrar bilderna.

2) De som kan komma till vad som verkar vara en ordinär plats, men ändå extraordinära bilder. Ett exempel är nedan bild av Michael Kenna, som lyckas ta en unik bild på ett motiv som måste ha fotats en miljon gånger.

Vore intressant att höra mer om dina tankar i ämnet.
Tycker dina två exempel på landskapsfotografer är bra fördelade, möjligen hade jag lagt in en tredje kategori för de fotografer som arbetar med konceptuellt - bilder i en extrem alldaglig karaktär, på gränsen till banala - men ändå geniala. Exempelvis Robert Adams och Gerry Johansson.

Att kunna gå ut i sin nära omgivning tycker jag är mycket intressant. Visst har jag varit på spännande platser som många andra, men ändå är huvuddelen av mina bilder från närmiljön. Dessutom gillar jag bättre att återkomma till platser, än att hela tiden leta efter nya. Det ger en unik möjlighet att kunna se förändringar både i ljuset, landskapet - och givetvis inom mig själv, med mitt humör och mina känslor.