Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-21, 06:16
Tony johansson

Tummen upp
Först vill jag skänka en tanke till Ts, detta var ett uppfriskande inslag i jämförelse med det som vanligen avhandlas här på Fs (och som förvisso inte är mindre intressant för det), nämligen det tekniska, d v s kamera och kringutrustning, (till smått absurda proportioner).

Nu har vi en tråd som handlar om bilden (och vägen dit) eller om man hellre vill, har bilden i fokus. Låt oss hoppas att denna tråden kan hållas ren från ovidkommande utan just diskutera det som var Ts intention med tråden, mycket uppfriskande.

Precis som Ts upplever jag en liknande situation, en stagnation och svårighet att "se" bilden. Terje (och någon annan ?) föreslog att "gräv där du står" och jag är benägen att hålla med där, även om jag inte själv gör just det, men det går ju att ändra på. Även om det inte blir några "keepers" av ett sådant förfarande (i mitt fall), är det sannolikt nyttig övning.

Tack för det, jag behövde den knuffen. Intressant är också att det föreslås att man skall börja med att ta en fika, och faktum är att jag tycker det är en utmärk approach som jag kände igen från den tiden då jag var aktiv med s.k sportfiske. När man kom till ett vatten man inte varit på tidigare, satt man sig ner i gräset eller vad det nu var för underlag, och tog en fika. Varför ? För att läsa av vattnet och för att se om det fanns någon aktivitet under vattenytan s a s.

Samma approach kan användas inom fotografin, har jag nu förstått. Sätt dig ner och koppla av, samtidigt som man tittar efter potentiella motiv/utsnitt/kompositioner etc. Det känns som att det finns mycket mer jag skulle vilja säga i det här ämnet, men jag tror jag nöjer mig med detta inledande bidrag i tråden, så att det inte blir en novell ;-).