Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-20, 07:01
Torleif

Less is more
Håller med Mr Urbano.

Tänk om helt och hållet. Det som är gemensamt för alla på FS är att

1. Det handlar om bilder (bortsett då från forum etc som även handlar om teknik etc etc som är helt ok men inte hör till denna diskussion)

2. De som lägger upp sina bilder vill ha synpunkter = konstruktiv kritik på bilerna.

Personligen gjorde jag, efter att den i mitt tycke fina funktionen "Alla nya bilder" försvann en egen "alla nya bilder"-sökning som jag sparade som bokmärke på min startsida. Följden är att jag kommenterar ungefär lika många poolbilder (ober. av pool) som icke-poolbilder.

Mitt minimalistiska förslag är helt enkelt att slopa alla krångliga poolkategorier och undergrupper - fokusera på bilden (haha så fyndigt) och möjligtvis utveckla en funktion där man i samband med givande av kommentarer (eller helt oberende) kunde rösta in bilden i någon form av kategori (närmast med inrikting på fotografens kunnande/talang). Dessa kunde tex vara:

-Detta bör du öva mera på
-Nu börjar det ta sig
-Du är riktigt bra på detta område
-Detta kan du tjäna pengar på
-osv osv

Fördelen med detta tankesätt tror jag vore att vi kommer bort från alla tråkiga tankesätt som gör att man gärna nedvärderar sig själv - "Jag är inte tillräckligt bra fotograf för att lägga upp bilder i mycket erfaren poolen" - eller nedvärderar andra - "Denna bild hör inte in i mycket erfaren poolen".

Några morgontankar. Nu tar dagens alla möten vid. Det är hursomhellst alltid bättre att söka lösningar än att gnälla på det som är fel. Precis som vi FS-medlemmar vill ha konstruktiv kritik på våra bilder, vill säkert FS ha konstruktiv kritik på nyheterna.

mvh Torleif