Visa ett inlägg
Gammal 2006-06-20, 07:16
jkene

archangel skrev:
Kan inte annat än hålla med, senaste indelningen av poolerna fick verkligen mig att bestämma mig för att inga fler bilder kommer upp från mig.
Satsa på det med intresseavdelningar.
Jag har också slutat ladda upp nu (men det kanske var baktanken med denna förändring). Det var illa nog tidigare, men med rådande förvirring finns det inte längre en chans att nå fram med mina bilder till fotografer som kan ge mig erfarenhetsutbyte inom mina områden. Jag vet heller inte längre vem fotosidan är tänkt för.

I Mycket erfarenpoolen kan man inte lägga bilder för där får man antingen veta att bilden ligger i fel pool eller så får man veta att den är fantastisk. Den "hårda kritiken" (vad det nu är?), de "erfarenhetslärande" kommentarerna lyser med sin frånvaro. Som en manöver för att lyfta fram bättre bilder har den delvis lyckats, men kritiken är densamma om än hårdare polariserad.

Den stora massan tycks dock helt undvika denna pool, vilket betyder att om man väljer mellanpoolen drunknar fortfarande bilden bland ett stort antal andra.

Det tycks som det finns tre typer av fotografer på FS:

- Vardagsknäpparen som tar bilder och kastar upp på FS utan någon direkt baktanke. Dom här måste redax besluta sig för vad dom vill göra med. Ska dom få finnas här eller inte. Om ej, måste redax ha en fungerande metod för att plocka bort dem. Självutnämnda poliser som rensar fungerar inte, skapar irritation och framför allt är det ingen som i längden bryr sig om dem. Ovasett vad redax anser här måste man vara mer tydlig. Föreslår för övrigt att man skapar en "Start-pool" som är den enda pool man får lägga bilder i under den första tiden av sitt medlemskap.

- Fotografer under utveckling. Det här är den stora massan på FS. Vi behöver specialpooler för att nå andra fotografer inom samma inriktning. Idag handlar det enbart om tur om en landskapsbild får en kommentar från en annan landskapsfotograf. När jag började på FS var poolerna något nytt och redan då snackade redax högt och tydligt om att med poolerna ska vi nu minsann skapa intressegrupper så man kan nå andra inom samma områden. Det var flera år sedan - i princip ingenting har hänt (mer än att gatufotofolket och studiofotograferna av outgrundliga anledningar har fått egna pooler, men vi andra har fortfarande ingenting). Och jag stöder Jannes mfl idé om en anonym pool till 100%. Låt bilden tala - inte vem fotografen är.

- Väldigt duktiga fotografer. Jag kan inte svara på vad dessa vill ha ut av FS - det får dom själva göra, men jag misstänker att få av oss fotografer under utveckling kan ge dessa fotografer kommentarer som gör dem till bätttre fotografer. Däremot kan vi ge vår spontana reaktion på vackra bilder - vad vi ser och vad vi tänker. Och framför allt kan desa bilder vara en utmärkt inspirationskälla. Men att dumpa dessa bilder i en kritikpool känns alldeles bortkastat. Dom här bilderna borde lyftas fram på annat sätt.