Annons

Datormanipulation...rätt eller fel???

Produkter
(logga in för att koppla)

janm

Aktiv medlem
Det beror helt på bildens kontext. DNs förstasida, ett semesteralbum, en reklambroschyr, ett galleri... olika användningsområden medför att vi gör olika antaganden om bilden.
Om vi undantar journalistiska bilder och annan dokumentation tycker jag man kan göra vad som helst, med den teknik man trivs med. Det är inte fel att skapa en bild, tvärtom, det borde vi nog göra mer... istället för att bara ta en bild.
 

acke

Avslutat medlemskap
Helena skrev:
Det är nog därför jag tycker att digitalt känns fel för mig för jag behöver Hantverket i det hela!!!
Helena och Stefan:
Jag hade ju tänkt lägga detta ämne på hyllan, men nu triggar ni igång mig på "hantverk".

Jag tolkar era inlägg som att man inte kan göra "hantverk" med digitala kameror och Photoshop, medan med analoga kameror och förstoringsapparater kan man det.

Jag begriper absolut inte varför vissa fotografiska verktyg skulle vara mer hantverksmässiga än andra. Att ta en bild med digitalkamera och mecka med den i Photoshop är i högsta grad ett hantverk. I Photoshop har man ju nästan obegränsad frihet att skapa med hjälp av sin hjärna och sina händer.

Är det själva datorn som är problemet? Är datorn ett otillåtet verktyg? Har ni i så fall tänkt på att...

...i era kameror sitter förmodligen flera små mikrochip som tänker så det knakar så fort ni vidrör avtryckaren.
...i era blixtaggregat sitter det förmodligen också intelligenta mikrochips som hjälper er med exponeringen.
...era objektiv är optiskt designade med hjälp av avancerade superdatorer.
...ni kanske rentav har elektroniskt styrd apparatur, t.ex. en timer eller exponeringsmätare, i mörkrummet?

Varför får man ta hjälp av datorer i vissa delar av "hantverket", men inte i andra?

Om hantverk inte går att göra med hjälp av moderna verktyg, då rekommenderar jag följande:

Bygg en hålkamera av en skokartong. Stryk flytande emulsion (givetvis hemmablandad) på kartongens insida. Fotografera och mät exponeringstiden genom att räkna "1001, 1002, 1003, ...". Framkalla kartongnegativet i hemmablandad framkallare. Gör en positiv bild genom att kontaktkopiera mot ett annat hemmagjort fotopapper, i skenet av en skrivbordslampa. Nej förresten, ett stearinljus är bättre.

Då kan vi börja snacka om HANTVERK!

(det sista menat som ett skämt, i syfte att väcka eftertanke...;) )
 

Mira

Aktiv medlem
Acke, på sätt och vis har du ju rätt i det du skriver - och troligtivs kommer vi inom en snar framtid att hålla med fullt ut...

Jag tror kruxet ligger i att människan faktiskt är byggd för att använda sin kropp betydligt mer än vad vi gör idag.
Med datorns hjälp behöver du inte ens ta ett steg utanför dörren för att skapa ett fotografi på tex. en natur som finns (än i alla fall...) på andra sidan jordklotet...

...coh det är väl inte helt omöjligt att vi i framtiden kommer att kunna tänka fram bilden och få den utskriven utan att ens röra ett finger...

...samtidigt som vi får allt fler välfärdssjukdomar för att vi inte använder vår fantastiska kropp till det den är tänkt för... (men det är en annan story)
 

Helena

Aktiv medlem
ackelid skrev:


Jag tolkar era inlägg som att man inte kan göra "hantverk" med digitala kameror och Photoshop, medan med analoga kameror och förstoringsapparater kan man det.

För mig är hantverk just det att förädla någonting genom att använda händerna... att bli lite skitig osv...


ackelid skrev:

Jag begriper absolut inte varför vissa fotografiska verktyg skulle vara mer hantverksmässiga än andra. Att ta en bild med digitalkamera och mecka med den i Photoshop är i högsta grad ett hantverk. I Photoshop har man ju nästan obegränsad frihet att skapa med hjälp av sin hjärna och sina händer.
Händer:
ctrl + l... musklick håll in knappen dra åt sidan... enter.
Hantverk tycker jag också är när man följer hela processen och stegvis förädlar den..
Köper filmen eller gör negget själv... laddar kameran... mäter tiden... exponerar... framkallar filmen för hand för att kontrollera resultatet... klipper ner neggen... gör kontaktkarta... kollar den... gör arbetsbilder... gör kopia... efterarbetar kopian... monterar bilden eller presenterar den på annat vis :)
Jag njuter mer av lite omväxlande miljöer än datorn :)


ackelid skrev:

...i era kameror sitter förmodligen flera små mikrochip som tänker så det knakar så fort ni vidrör avtryckaren.
...i era blixtaggregat sitter det förmodligen också intelligenta mikrochips som hjälper er med exponeringen.
Överskatta inte kamerans smarthet :)
Min kamera ska juh föreställa helmanuell så :) Men visst har den elektronik i sig... men hur elektriskt är det när man kör bulb?



ackelid skrev:

Bygg en hålkamera av en skokartong. Stryk flytande emulsion (givetvis hemmablandad) på kartongens insida. Fotografera och mät exponeringstiden genom att räkna "1001, 1002, 1003, ...".
Jag brukar faktiskt räkna längre tider! fast jag kör en, två tre...


Hantverk är något som vi skapar av vår tid... det är någonting som man kan ta på... någonting som vi står framför och säger att det här har jag skapat... det här är min tid!

Tror det står något sådant uppe i Kapellet...
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tror du ska sätta dig framför en dator och jobba med en bild och se hur lång tid det tar innan du är nöjd. Vill du bli skitig får du väl hälla jord över tangentbordet. Då ökar dessutom sannolikheten för att du får hålla på längre.

Jag har inte hållit på mycket i ett mörkrum, men det är inte helt främmande. Hittills så tycker jag inte skillnaderna är så stora. Vid manuellt mörkerjobb så blir det en massa miljöovänliga kemikalier över. Jag tycker inte ens att mökerjobbet är särskilt svårt för att bilderna som jag vill ha dem när det gäller s/v. Största problemet med manuellt som digitalt för mig är damm iaf.

/Maverick
 

Helena

Aktiv medlem
Saker som jag bara älskar... Ett kolsvart rum... bra musik (föreslagsvis new order, depeche mode eller siste mannen på jorden)...
Jag dansar i mörkrummet... Dansar, skriver brev, kläcker ideer och ägnar mitt liv en tanke...
Blir ibland skitig då jag kör svartvitt men oftast såkör jag maskin så det är lugnt...
Står oftast en dag med mina bilder och har ganska svårt för att få fram den perfekta kopian...

När jag sitter framför datorn går allt på snabb rutin... kan alla kortkomandon jag behöver veta... blir trött i huvudet... sitter still... sitter och kör alt + tab och skriver html kod samtidigt... sparar ner 1.html 2.html 3.html 4.html 5.html allt går på tråkig rutin som jag får ont i huvudet av...
Klart det blir bra men jag kan aldrig känna "wow... det här gjorde jag bra" när jag bara arbetar med en dator...
Datorn för mig är ett bra visningsmedia men knappast en värdig ersättare för den traditionella fotografin för mig :)

Kalla mig tråkig och förstockad... jag tycker att det är bra att vi gillar olika saker så slipper vi tråka ut varandra hela tiden...

(lite canon vs nikon känsla nu) :)
 

Jimsan

Aktiv medlem
ackelid skrev:

Är det själva datorn som är problemet? Är datorn ett otillåtet verktyg? Har ni i så fall tänkt på att...
... i en modern ESR kamera finns mer datorkraft än i hela Apolloprojektet när man landade på månen för första gången.

Datorn kan ju användas till så mycket. Och den sparar in en hel del tid åt de som kan hantera den.
Fördelen med datorn är att det är lätt att göra en perfekt bild. Istället för att stå och slabba med vätskor i ett mörkrum hela dagen så kan man fixa bilden på en halvtimme.

Men smaken är som baken. Och jag håller med Helena att det kan vara skönt att stå i sin egen lilla värld i mörkrummet och komma bort från vardagens stress.
 

Helena

Aktiv medlem
Jimsan skrev:


Datorn kan ju användas till så mycket. Och den sparar in en hel del tid åt de som kan hantera den.
Fördelen med datorn är att det är lätt att göra en perfekt bild. Istället för att stå och slabba med vätskor i ett mörkrum hela dagen så kan man fixa bilden på en halvtimme.
Jag är 22 år och har hunnit med både magkatarr och utbrändhet :)
Vi stressar för mycket nu för tiden och allt ska vara på en gång... Man måste vara nåbar 24 h om dygnet och även när man sitter på bussen :)

Saker kan gott ta lite tid (även om jag har hunnit med att väva 1 och en halv pläd på två dagar!!!! JÄTTESTOLT!)
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Helena skrev:

Hantverk är något som vi skapar av vår tid... det är någonting som man kan ta på... någonting som vi står framför och säger att det här har jag skapat... det här är min tid!
Just nu, i vår tid, använder vissa datorer för att skapa bilder, vissa står i mörkrummet med negativ färgfilm och vissa gör daguerrotyper. Förakta aldrig det nya. Ha alltid respekt för det gamla.

Digital fotografi, framkallning och behandling är ytterligare ett verktyg för fotografen att skapa sin typ av konstverk, samtidsskildring eller familjeminne.
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Hantverk också...nya verktyg, nytt sätt att jobba, ställ samma fråga om 200 år, vad är hantverk då?

Men ja, mitt svar är väl mer på originalfrågan, men passar in på det du skrivit om hantverk, speciellt det du skrev om vår tid...
 

Helena

Aktiv medlem
patrikmalmberg skrev:
Hantverk också...nya verktyg, nytt sätt att jobba, ställ samma fråga om 200 år, vad är hantverk då?

Men ja, mitt svar är väl mer på originalfrågan, men passar in på det du skrivit om hantverk, speciellt det du skrev om vår tid...

menade en annan sorts tid :)

Bok om tid: "PipPip"
Bra bok... lite långsökt och akademisk men bra!
 

patrikmalmberg

Aktiv medlem
Jag förstår att ditt citat gällde en annan tid, men jag tycker att det passar på vår tid också - alla tider har sin typ av hantverk :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Helena skrev:


Är det en sån där amber lampa som är mörk mörk mörk som man bara kan orientera sig med i mörkret genom att titta upp i taket? :)
Alltså jag vet inte vad det är för lampa men det är hyfsat ljus i alla fall
Lite brunaktigt sken, får väl kolla när jag är ner nästa gång
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jimsan skrev:



Datorn kan ju användas till så mycket. Och den sparar in en hel del tid åt de som kan hantera den.
Fördelen med datorn är att det är lätt att göra en perfekt bild. Istället för att stå och slabba med vätskor i ett mörkrum hela dagen så kan man fixa bilden på en halvtimme.

Men smaken är som baken. Och jag håller med Helena att det kan vara skönt att stå i sin egen lilla värld i mörkrummet och komma bort från vardagens stress.
Och det är fortfarande mycket mera känsla i en bild kopierad på gammalt hederligt fiberbapper
 

acke

Avslutat medlemskap
Hantverk och Photoshop

Känner mig inte riktigt färdig med detta ämne ännu...

Det har förekommit invändningar mot det hantverksmässiga i Photoshop-meckande såsom:
Det är inte skitigt. Man använder kroppen för lite. Det är för enformigt och stillasittande.

Visst, ni har iofs helt rätt i dessa observationer, men vad 17 har det med hantverk att göra?

Min svärmor väver mattor. Passionerat. Hon sitter still vid vävstolen, ibland 10 timmar i sträck. Skitig blir hon inte. Rör sig gör hon knappast. Det ser fruktansvärt enformigt ut.

Men mattorna blir vackra och unika. Nog är väl det ett hantverk?


Jag läste en kurs i teknikhistoria en gång...

Historien kryllar av s.k. teknikskiften, då man har gått från en gammal beprövad teknik till en ny, modernare. Man har vid de flesta teknikskiften kunnat urskilja två personlighetstyper (något generaliserat):
1. Personer som snabbt och utan betänkligheter anammar de nya tekniken.
2. Personer som hänger kvar vid det gamla så länge det är möjligt, som ifrågasätter och varnar för det nya. Det kan dels vara ett allmänt behov av trygga och invanda rutiner, dels en rädsla för att allt det man har kämpat för att lära sig plötsligt ska vara omodernt, ute, passé.

Ett bra exempel är bilens intåg i samhället i början av 1900-talet. En del tog nymodigheten till sig direkt. Andra debatterade och protesterade högljutt. Man ifrågasatte om människan överhuvudtaget var skapt för att färdas i så "svindlande" hastigheter som 50 km/h. Allra mest negativa var, fullt förståeligt, de som hade sin inkomst av att köra häst och vagn. Hela deras yrkesstolthet var ju hotad. Skulle deras kunskaper inte längre behövas?

Vi vet alla hur det gick. Bilen tog över. De droskförare som vägrade att acceptera den nya tekniken fick svårt att överleva. De som lärde sig det nya kunde fortsätta att livnära sig i transportbranschen.
Och visst händer det än idag att folk åker häst och vagn vid festliga tillfällen, men det är få som vill avstå från bilens bekvämlighet.

Det finns inget som tyder på att skiftet från "analog" fotografi till digital fotografi skulle skilja sig från andra teknikskiften i historien. Den gamla tekniken kommer fortfarande att existera om både 50 och 100 år, men kommer då att anses som en kuriositet och ett gammeldags, udda hantverk.

Min slutsats:
Självklart ska man hålla på med sånt som är roligt. Är analog fotografi roligast så ska man pyssla med det. Men man ska inte förakta eller förringa den moderna tekniken. Man ska inte heller likt strutsen stoppa huvudet i sanden. Det är alltid bra att hålla sig ajour med utvecklingen, så att man inte kommer på efterkälken. Speciellt viktigt är detta för personer som hoppas kunna försörja sig långsiktigt på fotografi.

Patrik, du har helt rätt i att digital bildhantering är vår tids fotografiska hantverk!
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Hantverk och Photoshop

ackelid skrev:


Det har förekommit invändningar mot det hantverksmässiga i Photoshop-meckande såsom:
Det är inte skitigt. Man använder kroppen för lite. Det är för enformigt och stillasittande.
Har du sett henne väva någon gång?
Kan juh garantera att hon mer än "bara lite" rör sig...
Att väva trasmattor går riktigt snabbt men nog är det slitsamt alltid :)

Tycker du att webbsidor och grafiker (reklamsyfte) gör hantverk?
Jag vet inte ens om jag tycker att alla fotografer gör hantverk så det känns svårt för mig att säga att digitalt är hantverk...
 

Emla

Medlem
Svår fråga..
Egentligen kan du göra precis det du talar om vid kopieringen, så varför skulle man inte kunna göra det vid datorn? Där kan man över reps. underexponera, man kan tona bilden, man kan beskära den precis som man vill ha den, man kan använda colorerat papper för att framhäva en viss ton i kortet osv.

Det händer att jag använder mig av datorn om jag vill framhäva en viss ton i kortet eller om jag vill ta bort störande moment.. Det enda negativa är att man inte kan få samma resultat om man lämnar in neg för att göra förstoring. Så jag försöker låta bli att göra något med korten i fotopogrammen.
Jag gör inget som inte går att göra vid kopiering.

/ Emelie Arveheim
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Re: Hantverk och Photoshop

Helena skrev:


Har du sett henne väva någon gång?
Kan juh garantera att hon mer än "bara lite" rör sig...
Att väva trasmattor går riktigt snabbt men nog är det slitsamt alltid :)

Tycker du att webbsidor och grafiker (reklamsyfte) gör hantverk?
Jag vet inte ens om jag tycker att alla fotografer gör hantverk så det känns svårt för mig att säga att digitalt är hantverk...
Härligt, nu är vi på väg någonstans!
Jag håller helt med om att allt som görs inom traditionell fotografi är inte hantverk. Och allt som görs inom digital fotografi är inte heller hantverk.

Men både den gamla och den nya tekniken kan användas i hantverksmässigt syfte. Och ingen av teknikerna är "finare" än den andra. Det är bara två olika verktyg för att göra fotografier.

Å du, jag har sett svärmor vid vävstolen. Flera gånger. Jag har sett henne sticka och virka oxå. Allt ser lika monotont och stillasittande ut, men jag har aldrig drömt om att ifrågasätta hantverket i det hon gör.

Själv donar jag med digitala bilder i en laptop. Ibland på tåget eller bussen, ibland i soffan, ibland på gräsmattan eller i hammocken. Stundom lyssnar jag på musik samtidigt. Eller ser på teve. Ibland funderar jag på livets mening eller på knaperstekta kantareller.

Har man en stationär PC så kan man ställa den på ett höj- och sänkbart bord. Då kan man stå eller sitta och jobba. Tycker man att musklickandet blir för jobbigt så kan man skaffa ett digitaliseringsbord eller liknande. Då jobbar man med penna, vilket möjligen känns mer "hantverksmässigt".

Vill man röra sig extra mycket så kan man ställa bläckstråleskrivaren i ett annat rum än datorn, och scannern i ett tredje rum...;)

Min slutsats:
Gör hantverk med gammal eller med ny teknik! Eller varför inte både gammalt och nytt, i en salig blandning! Se möjligheterna! Frigör er från invanda tankemönster! Tänk positivt!

Förresten, jag kanske borde tillägga att jag pysslar med traditionell fotografi till 90% och tycker att det är jättekul. Jag älskar min Mamiya jag oxå. Men jag stänger inte dörren till det nya. Jag drömmer om den dagen då digitala bakstycken till Mamiyan är inom ekonomiskt räckhåll för oss hobbyister. Då du...

Ett inlägg signerat
Acke
 

acke

Avslutat medlemskap
Det var värst vad tyst det blev här. Var min argumentation så övertygande? Eller är ämnet uttjatat?

Det är nästan så man längtar efter ett litet mothugg...:)
 
ANNONS