Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-20, 22:06
Flash Gordon

alfin skrev: Det är skillnad på en bläckstråleskrivare och Crimsons RGB-laser processer eller deras 6-färgs offset tryck.

En bläckstråleskrivare rastrerar vid en specifik upplösning. I Epsons fall 360 ppi och en Canon-printer vid 300 ppi. I en Fuji Frontier eller Durst Lambda - Crimsons ordinarie printrar- är PPI = DPI, dvs en pixel i bildfilen motsvarar en pixel på papperet.

I en bläckstråleskrivare typ Epson 3880 rastreras 360 ppi till 2440 dpi, dvs en pixel i bildfilen motsvaras av många fler bläckdroppar på papperet.
Jo det där har jag också lärt mig till eftersom jag är lite nörd inom området. Har givetvis också ringd dem om diskuterat vilket papper de använder,
Vad jag menar är att precis som på den analoga tiden lämna din bäst upplösta färdiga fil till tryckeriet och låt dem göra resten. Det har jag alltid gjort och har aldrig haft skäl att klaga. Jo en gång när apple levererade en kalander med häftig moaré i flera bilder. Detta var tryckmoiré som vi inte skall bland samman med moiré i bilder.
Jag skall inte gå in på detaljerna. Apple nekade till att det fanns något problem och givetvis är det partners till dem som gör jobbet.
Efter håller jag mig till Cimson. De står för vad de säger.