Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-25, 09:58
gamleJ

Grevture skrev: Om vi börjar med video:

Canon är stora och har av många tecken att döma tagit (snarare än förlorat) rätt stora marknadsandelar inom professionell video de senaste åren. Kamerorna i deras Eos C-serie är mycket framgångsrika och har bland de bästa videosspecarna på marknaden.

Du blandar ihop teknisk förmåga med marknadsföringsbeslut kring i vilka kamerasegment man stoppar in kapacitet till professionell videokvalitet. Man kan diskutera - och det görs ju ofta och mycket - om Canon tänker fel där. De hade sannolikt kunnat bli ännu större (de är ju redan störst) på systemkameramarknaden om de låtit en del av videospecifikationerna från C-serien spilla över på Eos D-, Eos M- och Eos R-serierna. Men det är soms agt i huvudsak ett marknadsbeslut, inte ett tecken på teknisk oförmåga.

Dynamiskt omfång:

Som många påpekat för dig i andra sammanhang: Canon ligger numera inte speciellt långt efter sina konkurrenter när det gäller DR. Ja, jag vet att de gjorde det för några år sedan (det var faktiskt 11 år sedan Eos 5D II dök upp, det har hänt saker sedan dess) , men har sedan envist arbetat sig ikapp och idag är skillnaderna såpass små att de sällan har någon speciellt stor praktisk betydelse.

Sedan fattar de en del marknadsmässiga beslut som jag tycker kan ifrågasättas, som att inte använda sin modernaste och bästa sensorteknik i en del billigare kameror, men de verkar här precis som på videosidan tycka att man skall ha en tydlig segmentering. Men som jag påpekade i mitt förra inlägg - ser man på försäljningsresultaten så verkar de ju inte ha så fel.
Nu kan jag minnas fel men har för mig att du eller Magnus citerat utvecklare av eosR som beskriver Canons 30mp (för närvarande bästa) sensor som flaskhalsen gällande funktionalitet hos R. Har jag missförstått eller jämför jag päron med äpplen?

Jag är trogen Canon men kan ibland känna att de ligger efter en del i de spegellösa husen även om de även har fördelar som inte andra tillverkare har. Där det brister verkar det inte sällan ha koppling till sensorn. Jag tänker inte på dr för skillnaderna är som du skriver marginella.

Jag är inte kritisk på min namnes vis men ganska många entusiaster verkar lämna Canon. De behöver i mitt tycke komma med ett Pro-hus som närmar sig a9 gällande af och videofunktioner och som samtidigt behåller de fördelar som finns i R.